کد خبر: ۱۷۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۶ - 2017December 27
اگر سری به پت شاپ‌ها بزنید، غذا‌های مخصوص حیواناتی مثل سگ و گربه را می‌بینید که در بسته بندی‌های بزرگ و کوچک و با اتیکت‌های عجیب و غریب کنار هم ردیف شده اند
شفا آنلاین>اجتماعی>اگر سری به پت شاپ‌ها بزنید، غذا‌های مخصوص حیواناتی مثل سگ و گربه را می‌بینید که در بسته بندی‌های بزرگ و کوچک و با اتیکت‌های عجیب و غریب کنار هم ردیف شده اند.

به گزارش شفا آنلاین،بین خبرهای ریز و درشت این روزهای خبرگزاری ها ، واردات 3057 تنی فرآورده غذایی برای سگ ها و گربه ها به کشورمان از آن خبرهایی بود که بعد از اعلام توجه خیلی ها را به خودش جلب کرد. در برابر این آمار مقدماتی که از سوی گمرگ از تجارت خارجی هشت ماهه نخست سال جاری اعلام شده، رقمی معادل 19 میلیارد و 747 میلیون و 360 هزار و 523 تومان به ثبت رسیده است؛ رقمی که می گوید واردات غذای سگ و گربه 19 میلیاردی شده است.

 این خبر اما، جدا از مباحث اقتصادی که پیرامون این قضیه وجود دارد، از رونق پت شاپ ها و بالارفتن تب نگهداری از حیوانات خانگی درکشورمان با وجود مشکلات بهداشتی که دارند، خبر می دهد. علاقه ای که باعث می شود صاحبان این حیوانات خانگی، تمرکز زیادی روی تغذیه، تفریح و سلامت جسمی و روحی آنها داشته باشند. همین موضوع باعث رونق پت شاپ ها شده است، فروشگاه هایی که به طور اختصاصی مواد خوراکی و تفریحی ویژه حیوانات خانگی را به مشتری هایشان ارائه می دهند، در این بین چون اقبال سگ ها و گربه ها از بقیه حیوانات خانگی بیشتر است، بخش بزرگی از قفسه های رنگارنگ چیده شده پت شاپ ها هم به انواع و اقسام خوراکی ها و وسایل مربوط به همین دو حیوان اختصاص داده شده است؛ حیواناتی که در بازار حرف اول را می زنند و راسته خیابان اسکندری شمالی و مغازه های بزرگش را به یکی از بورس های پرطرفدار افرادی تبدیل کرده اند که حیوان خانگی دارند!

بورس فروش مواد خوراکی برای حیوانات خانگی

قدم زدن بین مغازه های این خیابان قدیمی پایتخت ، مساوی است با تماشای مواد غذایی و اسباب بازی های رنگارنگی که مختص جماعت خاصی ساخته شده اند، حیواناتی که شانس زندگی زیر یک سقف را پیدا کرده اند که حیوان خانگی لقب گرفته اند، آنقدر که خوراکی هایشان به اندازه وسیله هایی که برای بازی استفاده می کنند، متنوع باشد.

یک حضور چند دقیقه ای داخل هرکدام از مغازه هایی که در این راسته از صبح تا شب ، در به روی مشتری های پروپاقرص شان باز کرده اند، کافی است تا چشم را به جمال شاهد هایی روشن کند که جزئی از واردات 19 میلیاردی غذای سگ و گربه کشورمان هستند.

داخل قفسه ها، غذاها در بسته بندی های بزرگ و کوچک و با اتیکت های عجیب و غریب کنار هم ردیف شده اند ، بین این بسته های رنگارنگ، چشم مان به غذای خشک بره و برنج مخصوص تمامی نژاد ها می افتد، غذایی که 270 هزار تومان قیمت گذاری شده است، در قفسه پایینی غذای خشک سگ نژاد کوچک زیر دوماه و مادر 260 هزار تومان فروخته می شود و غذای ارگانیک بچه گربه های حساس 75000 تومان .

در این بازار حتی فکر گربه های افسرده و غمگین را هم کرده اند و غذای خشک گربه بالغ با خاصیت شاداب کنندگی و ضد افسردگی 130 هزار تومان قیمت دارد.

وارداتی های گرانقیمت

این اما همه ماجرا نیست، وقتی به عنوان یک خریدارِ مردد حیوان خانگی، از فروشنده درباره نوع غذای مصرفی سگ ها و گربه ها مشورت می خواهیم می گوید :« غذای سگ بسته به اینکه حیوان در چه وضعیتی قرار دارد، مختلف است، مثلا غذای خشگ سگ های بالغ با غذای خشک سگ های جوان فرق می کند. در دورن بارداری و شیردهی هم سگ ها از یک جور غذای دیگر باید استفاده کنند، اگر سگی عقیم شده بازهم نوع غذایش متفاوت است، اگر بیمار است، باید از غذاهای درمانی استفاده بکند.»

 این فروشنده جوان، همه این راهنمایی ها را برای غذای گربه ها هم ردیف می کند :« این ها غذاهای خشک است، غذاهای مرطوب یک دسته بندی دیگر دارند و بجز این غذاها بهتر است که حتما از مکمل ها و تقویتی ها هم برای حیوان تان استفاده کنید. »

مکمل ها و تقویتی هایی که این فروشنده از آنها نام می برد، در گوشه ای دیگر از مغازه، داخل قفسه هایی کوچکتر در سایز های مختلف کنار هم چیده شده اند و قیمت های مختلفی هم دارند ، یک چرخ کوتاه درمغازه کافی است تا با قیمت های عجیب و غریب این مکمل ها هم روبه رو شویم :

مکمل غذایی با خاصیت رفع مشکلات گوارشی 95 هزار تومان
قرص مخصوص تقویت ایمنی بدن سگ 65 هزار تومان
قرص ضداسترس 30 عددی 65 هزارتومان
اسپری بهداشتی دندان 30 هزار تومان
پودر مکمل 470 هزار تومان
شربت عضله ساز 220 هزار تومان
شربت مولتی ویتامین 110 هزار تومان و مکمل تقویت لگن و مفاصل 330 هزار تومان.


تمایل به نگهداری حیوان خانگی نشانه تغییر سبک زندگی

این قیمت ها شاید برای ما عجیب باشد اما برای آنهایی که به خاطر آسایش حیوان خانگی شان پا به این مغازه ها می گذارند، اصلا عجیب نیست. شاهد این ادعا هم، تماشای خرید های چندصدهزارتومانی خریدارانی است که هرکدام دوست دارند، شرایط را برای آسایش و آرامش حیوان خانگی مورد علاقه شان فراهم کنند.

علاقه که مورد توجه دکتر علیرضا شوقی، روان‌شناس اجتماعی و استاد دانشگاه هم قرار می گیرد و او به ما می گوید :« افزایش تمایل به نگهداری حیوانات خانگی ، از نشانه های تغییر در سبک زندگی است، سبکی که بر مصرف گرایی پایه گذاری شده و طبقه اجتماعی بالادست را ارجح تر می شمارد. یکی از نشانه های این طبقه اجتماعی، نگهداری از حیوان خانگی است. البته ما می بینم که تمایل به نگهداری از حیوان حالا حتی در اقشار متوسط جامعه هم دیده می شود، آنها به این موضوع به منزله وسیله ای برای ارتقا جایگاه طبقاتی خودشان نگاه می کنند.»

این روانشناس در ادامه به نقش پر رنگ عامل تنهایی در تمایل افراد برای نگهداری از حیوانات خانگی هم اشاره می کند و می گوید :« بحران ارتباط و گفتگو بین اعضای خانواده ها همین جا خودش را نشان می دهد. این بحران باعث می شود ، افراد برای پر کردن تنهایی هایشان برای پر کردن خلائی که در زندگی شان احساس می کنند، به عوامل جایگزین رو بیاورند، این وسط حیوانات خانگی سهم بزرگی در پر کردن این خلا دارند.»

شوقی درحالی به این دو عامل ، به عنوان دلایل اصلی تمایل قشری از جامعه امروز ما به نگهداری از حیواناتی مثل سگ و گربه اشاره می کند که بین مشتری هایی که وارد پت شاپ ها می شوند می توان افراد مختلفی را در سنین مختلف دید؛ دخترها و پسرهای جوان و حتی زنان و مردان سالمند و البته کودکانی که دست در دست پدرو مادرشان ، به عنوان مشتری پا به این مغازه ها می گذارند و جذب اسباب بازی های رنگی داخل مغازه می شوند. اسباب بازی هایی که خیلی وقت ها قیمت شان از اسباب بازی معمولی بچه ها هم بییشتر است. با اینکه فعلا از نرخ واردات این وسیله های تفریحی مورد استفاده حیوانات آماری در دست نیست، اما اگر به آمار مواد غذایی وارداتی مورد استفاده سگ ها و گربه ها در کشورمان نگاهی بیندازیم، آماری که دو کشور فرانسه و آلمان در صدر صادرکننده هایش قرار دارند، می توانیم حدس بزنیم که رقم های مورد معامله در این بازار هم رقم کمی نیست؛ رقمی که باعث خارج شدن مقادیر زیادی ارز از کشورمان می شود.
برچسب ها: بچه گربه ، اجتماعی ، پت شاپ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: