کد خبر: ۱۷۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۶ - 2017December 25
در حالت عادی در 6 ماه اول ارجحیت با شیر مادر است اما اگر مادر احساس کند وزن‌گیری فرزندش خوب نیست و یا اگر پزشک مشاهده کند که وزن نوزاد در توزین ماهیانه نرمال نیست، مادر می‌تواند به فرزندش شیر خشک هم بدهد. اگر شیر مادر کافی نباشد مادر می‌تواند به بچه‌اش شیر خشک بدهد.
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>شیرخشک برای بچه‌هایی که وزن نمی‌گیرند توصیه می‌شود و میزان مصرف آن به سن و کمبود وزن آنها بستگی دارد. در هر نوبت بین 60 تا 120 سی‌سی با توجه به شن و شرایط شیرخوار توصیه می‌شود.


به گزارش شفا آنلاین:در حالت عادی در 6 ماه اول ارجحیت با شیر مادر <Breast milk>است اما اگر مادر احساس کند وزن‌گیری فرزندش خوب نیست و یا اگر پزشک مشاهده کند که وزن نوزاد در توزین ماهیانه نرمال نیست، مادر می‌تواند به فرزندش شیر خشک هم بدهد. اگر شیر مادر کافی نباشد مادر می‌تواند به بچه‌اش شیر خشک بدهد.

البته دلایل زیاد دیگری نیز برای انتخاب شیر خشک وجود دارد. شامل : نوزاد قادر به مکیدن نیست (رایج در بچه‌های زودرس)، جدایی طولانی مادر از فرزند، درد شیر دهی، نگرانی از اینکه شیر به اندازه کافی ندارید، نیازِ بازگشت به کار، ابتلاء به بیماری و نیاز به دارویی که نباید به کودک شیرخوار منتقل شود و در آخر تمایل به مشارکت دادن سایر اعضای خانواده در امر شیر دهی.

البته اینکه با دلایل بالا شیر خشک را به عنوان مکمل به رژیم غذایی نوزادتان در سن زیر شش ماه اضافه کنید مانعی ندارد، ولی به هیچ عنوان سرلاک یا غذای دیگری را در این سن به رژیم غذایی او اضافه نکنید. سیستم گوارشی کودک اکنون توانایی هضم و نگه داشتن غذاهای جامد را ندارد پس حتی فکر چنین کاری را هم نکنید.

تعداد دفعات آن هم با توجه به تمایل و نیاز می‌تواند تا روزی سه نوبت افزایش پیدا کند. البته این کار را نباید سرخود انجام داد و ممکن است اضافه وزن نامناسبی به همراه داشته باشد. خانواده‌ها باید حتما با متخصص در این زمینه مشورت کنند.

همچنین اگر شیرخواری از مزه غذاهای ساده‌ای که پس از 6 ماهگی مصرف می‌کند خوشش بیاید و با اشتیاق و به میزان لازم از آن بخورد، می‌توان شیرخشک را قطع کرد. پس از 6 ماهگی باید مصرف قطره‌های مولتی‌ویتامین و آهن را هم در برنامه غذایی آنها گنجاند. اگر مادران پس از قطع شیرخشک متوجه کاهش وزن و ثابت ماندن وزن شیرخوار شوند، می‌توانند دوباره مصرف شیرخشک را با مشورت متخصص کودکان آغاز کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: