کد خبر: ۱۷۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 21
اهدای خون محافظه‌کارانه و مدیریت خون بیماران از مهمترین اقدامات این سازمان است و تلاش می شود به جای اهدای خون کامل بستر های لازم برای اهدای اجزای خون ،بیشتر فراهم شود .

شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : اهدای خون محافظه‌کارانه و مدیریت خون بیماران از مهمترین اقدامات این سازمان است و تلاش می شود به جای اهدای خون کامل بستر های لازم برای اهدای اجزای خون ،بیشتر فراهم شود .

به گزارش شفا آنلاین،علی‌اکبر پورفتح‌الله افزود :در اقدامات پیش روی سازمان انتقال خون طی چهار سال آینده،توان و انرژی سازمان انتقال خون معطوف به تغییر نگاه جامعه پزشکی و تجویزکنندگان خون و فرآورده‌های خونی، از انتقال خون آزادانه و لیبرال به سمت انتقال خون سخت‌گیرانه و محافظه‌کارانه است.

وی ادامه داد:در این رویکرد جدید ،تلاش می‌کنیم تا به جای خون کامل، بیشتر اجزاء خون و فرآورده‌های مناسب‌تر خونی مانند پلاکت که کیفیت بهتری داشته و زیرساخت‌هایشان را ایجاد کرده‌ایم، تجویز شود.

پور فتح الله در راستای حرکت به سمت مدیریت خون بیمارنیز گفت :مدیریت خون بیمار مجموعه روش‌ها و فعالیت‌هایی است که بر اساس آن خون خود بیمار مدیریت شده و نیاز بیمار به خون دیگران به حداقل ممکن می‌رسد که این برنامه بسیار موفقی است که در دنیا تجربه‌ای مناسب و با نتیجه مثبت داشته است .

وی ادامه داد: به عنوان مثال تا سال 2014، آمریکا سالانه 16 میلیون واحد اهدای خون داشت و در کنار آن هم سالانه پنج درصد بر میزان اهدای خون این کشور افزوده می‌شد، اما از سال 2014 به بعد با اجرای برنامه مدیریت خون بیمار کاری کردند که در سال 2016 آمار اهدای خون در آمریکا به 14 میلیون واحد کاهش یافت.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خاطر نشان کرد: در اروپا نیز با اجرای برنامه مدیریت خون بیمار، میزان اهدای خون از 43 واحد به ازای هر یکهزار نفر به 33 واحد به ازای هر یکهزارنفرجمعیت کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد:در کشور ما هم با شکل‌گیری مراکز جامع انتقال خون ،با اهدای اجزای خون مانند پلاکت ،باقی خون اهدای کننده را به بدن وی برگردانند می شود و در عین حال هم کمک شایانی به بیماران نیازمند می شود و در این مراکز امکان اهدای اجزای خون فراهم شده است و در آینده نزدیک در تهران 5مرکز جامع اهدای خون به بهره برداری خواهد رسید .
مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر آغازفصل نوین انتقال خون با اهدای پلاکت، پلاسما و سلولهای بنیادی گفت :این فصل جدید با مدیریت خون بیمار و اهدای مستقیم فرآورده هایی چون پلاکت و پلاسما و سلول های بنیادی آغاز شده است .

وی افزود: مدیریت خون بیمار سبب خلق ثروت، مدیریت بهتر منابع و رضایت و سلامت بیماران می شود و با این سیستم نیاز به افزایش روز افزون اهدای خون منتقی می شود.

وی با تاکید بر اهمیت اهدای مستقیم فرآورده های خونی گفت: روند تولید پلاکت در کشور رشد فزاینده ای دارد و با توجه به افزایش آمار جراحی ها و بالا رفتن سن جمعیت نیاز به پلاکت رشد روز افزونی دارد به نحوی که از سال 1382 تا 1395 میزان مصرف پلاکت از 400 هزار واحد به یک میلیون و 400 هزار مورد در کشور رسیده است.

پور فتح الله ادامه داد: با این روش امکان تداوم در این زمینه را نداریم مگر اینکه به سمت اهدای مستقیم پلاکت خون از سوی مردم برویم و به همین منظور باید اهداکننده پلاکت به صورت جداگانه در کشور داشته باشیم.

وی اعلام کرد: بخصوص که پلاکت اهدایی به روش فرزیس (به روشی گفته می‌شود که درآن خون از اهدا کننده گرفته می‌شود و پس ازجداکردن پلاکت از آن، سایر اجزای خون به بدن اهدا کننده برگردانده می‌شود)6 برابر بیش از پلاکت جمع آوری شده از اهدا کنندگان خون اثر بخشی دارد.

وی تاکید کرد : به دلیل اینکه پلاکت اهدایی ،فقط از یک اهدا کننده دریافت می شود احتمال واکنش بدن بیمار نسبت به الگوهای پروتئینی متعدد کاهش می یابد.پور فتح الله خاطر نشان کرد: اگرچه فرآورده هایی با کیفیت بالاتر قیمت بالاتری هم دارند اما پوشش بیمه ای سبب می شود که این درمان برای همه در دسترس باشد.

وی همچنین به افزایش مصرف پلاسما در دنیا اشاره کرد و گفت: امروزه پلاسما برای بیماران نقص ایمنی و تنظیم ایمنی بیماران به کار می رود و میزان مصرف آن رو به رشد است و برای این نیاز باید سرمایه گذاری کنیم.

در ایران در حال حاضر اهدای خون به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یکهزارنفر جمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود و سالانه در کشور حدود دو میلیون و یکصد هزار نفر خون اهدا می کنند .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: