کد خبر: ۱۷۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 21
گفتگو با هدیه مدنی، مدیرعامل و هیات موسس کمپین هستمت
اینکه هر روز درهای رنگارنگ بطری های شیر و نوشابه و دلستر را یکی یکی جمع کنی و بدانی در آخر همه این ها قرار است ویلچری شود که معلولی با آن راحت تر به زندگی ادامه می‌دهد آدم را سرخوش می کند.
شفا آنلاین>اجتماعی> آدم ها دل‌شان می خواهد به هم کمک کنند. وقتی می دانند خیرشان به کسی می‌رسد از خودشان راضی می شوند. چه بهتر که این شادی ها یک کیسه پر از درهای بطری رنگارنگ گوشه خانه باشد که هر روز حجمش بیشتر می شود و ارزشش هم بیشتر.


به گزارش شفا آنلاین:اینکه هر روز درهای رنگارنگ بطری های شیر و نوشابه و دلستر را یکی یکی جمع کنی و بدانی در آخر همه این ها قرار است ویلچری شود که معلولی با آن راحت تر به زندگی ادامه می‌دهد آدم را سرخوش می کند. هر بار که درهای بطری را داخل کیسه می اندازی این حس کمک به دیگران <Sense of helping others>شعفی ایجاد می کند که وصف شدنی نیست. نه وقت زیادی می گیرد و نه سخت است اما انرژی آدم را بیشتر می کند. از طرف دیگر جمع‌آوری این بطری ها نقش مثبتی در حفظ محیط زیست دارد. درهر کدام از این بطری ها شاید تا سال‌ها هم تجزیه نشوند و تبعات منفی آن نصیب نسل‌های آینده شود.کمپین جمع آوری «هستمت» از زمستان سال 93 فعالیت خود را در زمینه جمع آوری درهای بطری پلاستیکی( اعم از بطری های نوشابه، دوغ، آب معدنی، خمیر دندان، شیر، روغن، و …) با این هدف آغاز کرد که بتواند با فروش کیلیویی آن برای معلولان ویلچر بخرد. «هدیه مدنی» عضو هیات موسس این کمپین  از روند شکل گیری و فعالیت آن می گوید.

کمپین «هستمت» از چه سالی و با چه هدفی شروع به فعالیت کرد؟

ما از اواخر اسفندماه سال 93 کارمان را شروع کردیم. روزها و ماه های اول متاسفانه کارمان بازخورد چندانی نداشت اما به مرور توانستیم در شهرستان ها هم فعال شویم.

شروع ما علاوه بر تهران در شهرهایی مانند بندرعباس، اروميه، اراک و کرمانشاه بود. خانم سپیده جلالی از همکاران ما در تبریز بود که توانست خیلی خوب در این کار موفق شود و کمک‌های فراوانی را جمع آوری و ویلچرهای بیشتری را تهیه کند. البته او پایگاه مردمی قوی‌تری داشت.

چرا فقط برای این کار از در بطری استفاده می کنید؟

از چندین جهت می توانیم اشاره کنیم. یکی اینکه چون کوچک و کم حجم هستند و جای کمی را می‌گیرند و مشارکت افراد زیادی را جلب می کند، خیلی راحت و آسان بر هستند و خیلی‌ها می‌توانند در این کمپین شرکت کنند و اینکه در بطری ها یک نماد است برای متوجه کردن آدم ها برای تفکیک زباله و اینکه از یک زباله یک ویلچر تهیه کنیم. این مردم را متوجه می کند و برای‌شان سوال پیش می‌آید که چرا فقط در بطری؟ آن هم این چیز بی‌ارزش وقتی ارزشمند می شود قطعا جرقه‌ای خواهد بود برای راه افتادن کار های بهتر و هم اینکه برای فرد سوال ایجاد می کند چرا خود بطری نه؟ وقتی می بینیم در بطری بی ارزش، ارزشمند می‌شود به فکر بطری هم می افتیم و زباله های دیگر را هم تفکیک می کنیم. اینجاست که جرقه فرهنگ تفکیک از مبدا زباله زده خواهد شد واین مردم هستند كه در قالب این کمپین مردمی نسبت به محیط زیست خودشان احساس مسئولیت می‌کنند.

برای خرید یک عدد ویلچر چند دربطری باید تهیه شود؟

ما برای گرفتن یک ویلچر،نزديك به ۳۰۰کیلو در بطری نیاز داریم که هر کیلو هم تقریبا۵۰۰عدد است.

در طول مدتی که این کمپین را راه‌اندازی کرده اید چند ویلچر خریده اید؟

نزدیک به 150 ویلچر خریده ایم.

در بطری ها چطور به ویلچر تبدیل می‌شوند؟

ما در بطری ها را از مراکز و مردم دریافت می‌کنیم و آنها را دسته بندی شده به کارگاه بازیافت مواد پلاستیکی می فروشیم.

پیدا کردن کارگاه و به توافق رسیدن هم کار مشکلی است؟

بله. چون کار ما شامل دو بخش است. یک بخش در بطری ها را جمع آوری می کنند و بخشی دیگر در قسمت ویلچر فعال هستند. ما تعدادی داوطلب در کشور داریم که در پایگاه های جمع آوری ویلچر کار می کنند. مسئولان این پایگاه ها اسامی شان در سایت منتشر می شود در استان های نزدیک مانند تهران و البرز خودمان درهای بطری ها را جمع آوری می کنیم. از استان های دورتر برای‌مان انبار می‌کنند و می رویم و از آن‌ها درهای بطری را می گیریم و می‌فروشیم. کاری که می کنیم داوطلبانه است و امکان اینکه انبار بزرگی داشته باشیم که بتوانیم حجم زیادی از سرهای بطری را جمع کنیم، نداریم. برای همین دو راه بیشتر نداشتیم. یا باید بی خیال ماجرا می شدیم یا باید اعتماد می‌کردیم.

نمی شد بدون این کار ویلچر خرید؟

این یک تیر و دو نشان هست؛ یعنی ما الان داریم با یک چیز خیلی بی ارزش یعنی زباله،یک چیز خیلی باارزش یعنی ویلچر می خریم و هم محیط زیست را سالم نگه می داریم و هم اینكه برای مردم سوال پیش می‌آيد که در بالا عرض کردم‌و به فکر تفکیک زباله می‌افتند که خودش خیلی حرف است.

کسانی هم بودند که می گفتند چرا این کار را انجام می دهید. ما پول می دهیم، ویلچر می دهیم، که اگر قبول می کردم بدون اغراق می گویم الان بالای ۱۰۰عدد ویلچر خریداری کرده بودیم اما هدف چیز دیگری است که اشاره کردم.

وقتی بازتاب کارهای‌تان را می بینید چه احساسی دارید؟

حس خیلی خوبی به آدم دست می دهد. همین که توانسته ای مفید باشی وآغازگر راهی جدید وباعث شوی مردمانی با علایق و سلایق مختلف،از بچه های مدرسه گرفته تا پیر زنان وپیر مردان همه وهمه را زیر سقفی مردمی جمع کنی و توسعه دهنده مشارکت مردمی باشی، لذت بخش است. شایعاتی بود که می گفتند این ها را برای بچه‌های سرطانی جمع آوری می کنند و اینکه ۳۰۰ عدد ببرید و یک ویلچر تحویل بگیرید اما ما پیگیر مساله بودیم، متوجه شدیم که فقط در حد شایعه بوده و بس.

چه سازمان هایی با شما کار می کنند؟

تعداد زیادی سازمان های مردم نهاد با ما کار می کنند. علاوه بر آن مغازه هایی هم هستند که در بطری های جمع‌آوری شده را به دست‌مان می‌رسانند. مدتی بود مردم برای کمک به ما خانه‌های‌شان را در اختیارمان می گذاشتند. اتفاقا مدتی از فضای خانه های‌شان استفاده کردیم اما بعد از مدتی متوجه شدیم دیگر چنین کاری امکان ندارد. چون قرار نیست برای کسی ایجاد مزاحمت کنیم. اینکه آدم ها خیلی مشتاق هستند تا کمک کنند و بخشی از خانه یا محل کارشان را برای کمک به ما اختصاص بدهند خیلی خوب است.

چرا در بعضی شهرها موفقیت‌تان کمتر بود؟

علت اینکه در بقیه استان ها خبرهای چندانی نمی‌گذاشتیم این بود که آن‌ها نتوانسته بودند آن‌طور که باید مشارکت های مردمی را برای کمک جلب کنند و درها را به فروش برسانند. بخشی مربوط به قیمت آن بود. در بندرعباس توانسته بودند 500کیلو در بطری جمع کنند اما شهرداری بندرعباس می‌خواست با قیمت بسیار ناچیز آن‌ها را خریداری کند. ما دست نگه داشتیم تا در فرصت مناسب بتوانیم این درها را به فروش برسانیم. شرکت‌هایی که از ما خرید می کنند با مواد بازیافتی سر وکار دارند. ما به خریدار نهایی می فروشیم. گروه‌های زیادی هستند که درهای بطری را جمع می کنند و می فروشند. آنچه ما را با بقیه گروه ها متفاوت می کند خرید ويلچر است.

بطری‌های پلاستیکی، نقش بسیار زیادی در تخریب محیط زیست دارد. در این میان در‎های بطری که آلیاژ متفاوتی نسبت به خود بطری‌ها دارند هم ضربه‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت ما مي زنند. اما حالا با جمع‌آوری در‌های بطری، هم به محیط زیست کمک کرده‌اید و هم یک کار خیر انجام داده‌اید.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: