کد خبر: ۱۰۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
شفا آنلاین>سلامت>وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به اعتبارات سازمان بهزیستی كشور در بودجه سال 95 ، امسال 90 درصد وسایل كمك توانبخشی مددجویان تامین می شود.

  به گزارش شفا آنلاین، كار و رفاه اجتماعی علی ربیعی در مراسم افتتاح كلینیك توانبخشی نابینایان در مركزجامع توانبخشی خزانه، با تبریك میلاد امام علی (ع) و روز پدر افزود: پارسال در هفت استان 90 درصد وسایل توانبخشی مددجویان تامین شد.
وی اضافه كرد: غربالگری شنوایی و بینایی نیز برای كمك به این نوع معلولیت ها از برنامه های بسیارمهم ما به شمارمی رود تا كمك كنیم افراد كمتر به حد نهایی معلولیت برسند و زندگی راحت خود را داشته باشند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، یكی از برنامه های این وزارتخانه در سازمان بهزیستی را «برنامه های پیشگیری متصل» عنوان كرد و گفت: اگر در این سنین قدرت بینایی بچه هایی كه در معرض نابینایی هستند، افزایش یابد، از وابستگی آنان كاسته می شود و می توانند خودكفا شوند.
ربیعی افزود: با مطالعات علمی انجام شده، مركزی كه دید كم (low vision) خطاب می شود و هزینه بالایی نیز ندارد، «دانش بنیان» به شمارمی رود و در این مركز با آموزش به كودكان، قدرت تشخیصی آنان از اشیاء و پدیده های مختلفی كه بعدها در زندگی خود با آن مواجه می شوند، افزایش می یابد.
وی در ادامه درخصوص لایحه حمایت از معلولان نیز گفت: با بررسی های انجام شده، این لایحه به مجلس دوره كنونی(نهم) نمی رسد، اما با تمهیدات لازم با نمایندگان مجلس جدید كه خوشبختانه چند همكار بهزیستی نیز در آن حضور دارند، با درخواست تعدادی از نمایندگان، این لایحه دوباره به جریان خواهد افتاد.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: این بار لایحه حمایت از معلولان با عنوان «قانون» به مجلس تقدیم می شود؛ در جلسه شورای اجتماعی دولت در كمیسیون اجتماعی، تصمیم گرفته شد كه در مجلس آینده با كمك نمایندگان، این لایحه دوباره به جریان بیافتد چون كارهای كارشناسی آن انجام شده است؛ بنابراین با سرعت بیشتری در مورد آن تصمیم گیری می شود.

** برای فائق آمدن به آسیب های اجتماعی، خانواده را كانون قرار دهیم
ربیعی در ادامه با تاكید بر اینكه «خانواده مهد مقابله با آسیب های اجتماعی و توانبخشی افراد است» افزود: برای فائق آمدن به آسیب های اجتماعی باید خانواده را كانون قرار دهیم و بر این اساس «بهزیستی در خانه» مورد توجه جدی قرار دارد.
وی با یادآوری آغاز هفته سلامت گفت: برای سلامت ایرانیان وظایف گسترده ای داریم. درمان نیز بخشی از زنجیره سلامت است؛ مراقبت بهداشتی به علاوه پیشگیری پیشق از درمان بخش زیادی از وظایف سلامت است و پس از درمان، «توانبخشی و توانمندسازی» در سلسله زنجیره سلامت به شمار می رود و باید برای آن برنامه ریزی شود.

** جامعه نیازمند سلامت اجتماعی و روان است
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بسیاری از دستگاه ها در موضوع كلان سلامت دخیل هستند اما توجه به سلامت اجتماعی و روان نیز بسیار مهم است.
ربیعی یادآورشد: براساس مطالعات انجام شده، فقط مسایل سنتی دلیل بسیاری از آسیب های اجتماعی امروزی نیست بلكه ناامنی روانی، ناامیدی از آینده، فقدان سرمایه اجتماعی و كانون نبودن خانواده ها منجر به بسیاری از آسیب های اجتماعی شده است.
وی، سلامت اجتماعی و روان را موضوعی بسیارمهم دانست و گفت: با برگشت به كانون خانواده به عنوان كانون اعتماد و سرمایه اجتماعی، می توان به سلامت روان دست یافت.
این مراسم با حضور رئیس سازمان بهزیستی كشور و دیگر معاونان و مدیران كل وزیرتعاون، كار و رفاه اجتماعی برگزار و از دست اندركاران راه اندازی این مركز تقدیر شد.
این كلینیك با در خدمت گرفتن متخصصان بیماری های چشمی، به توانمندی كودكان كم بینا كمك می كند و همه افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای اختلالات بینایی می توانند از امكانات آن بهره مند شوند؛ اتاق های مركز رشد كودكان كم بینا، اتاق معاینه، اتاق تاریك از بخش های مهم این كیلینك به شمار می رود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: