کد خبر: ۱۷۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 20
چند روزي است دست به دست شدن اين جمله: "به مستاجران کانکس داده نمي‌شود" با موجي از انتقادات روبه‌رو شده است
شفاآنلاین>اجتماعی> يک ماه از زلزله 7 ريشتري کرمانشاه مي‌گذرد، اما گويا شرايط براي داشتن سرپناهي گرم براي برخي ازجمله مستاجران همچنان پيچيده به نظر مي‌رسد. هرچند استاندار کرمانشاه ندادن کانکس به مستاجران را رد مي‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، چند روزي است دست به دست شدن اين جمله: "به مستاجران کانکس داده نمي‌شود" با موجي از انتقادات روبه‌رو شده است! جمله‌اي به نقل از مسئولان استانِ کرمانشاه که به سرعت در فضاي مجازي منتشر شد.

    پرداخت 5 ميليون تومان بلاعوض به مستاجران

معاون عمراني استانداري کرمانشاه، چند روز پيش گفته بود: "مستأجراني که محل سکونتشان در زلزله اخيرِ استان تخريب شد، جمعيت بالايي را شامل مي‌شوند و عملاً امکان اختصاص و تحويلِ کانکس به آنها وجود ندارد! در عوض پنج ميليون تومان کمک بلاعوض و 10 ميليون تومان تسهيلات(facilities) به آنها پرداخت مي‌شود تا بتوانند در شهرهاي ديگر، خانه‌اي براي اسکان خود، اجاره کنند."

اين مقام مسئول اين را هم گفته که کانکس، تنها به مالکانِ خانه‌هايي که به‌طور کامل تخريب شده است، اختصاص مي‌يابد! حتي به صاحبان واحدهاي تعميري به هيچ عنوان کانکسي اهدا نمي‌شود.

در همين حال در روزهاي اخير نامه‌اي در فضاي مجازي منتشر شد که در آن آمده است: "براساس ضوابط، امکان تحويل کانکس به مستاجران مناطق زلزله‌زده‌ وجود ندارد!". نامه‌اي که از جانبِ ستاد معين بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان اصفهان، مستقر در سرپل ذهاب، به فرمانداري شهرستان سرپل ذهاب ارسال شده است. در همين رابطه غلامحسين خاني (مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان اصفهان) توضيح داده است: "روزي که اين نامه صادر شد، هنوز تکليف برايمان مشخص نبوده و چيزي ابلاغ نشده بود." خاني گفته: "چون فضاي کافي براي نصب کانکس به تعداد همه مردم، نداريم، براساس تصميمِ استاندار و رئيس بنياد مسکن، قرار شد طبق مصوبه دولت، مبلغ 5 ميليون تومان اجاره بها به آنان پرداخت کنيم."

    فقط به مالکان کانکس داده مي‌شود

اين مقام مسول تاکيد کرده است که فقط به مالکان کانکس داده مي‌شود که در زمين ملک خود نصب کنند. خاني مي‌گويد: هم اکنون در سرپل ذهاب 9 هزار مسکن وجود دارد که نيازمند تعمير است، لذا مستاجران (Tenants)مي‌توانند با استفاده از مبالغي که به آنان تعلق مي‌گيرد، مسکن اجاره کنند. زيرا حتي اگر اصرار براي دريافت کانکس هم داشته باشد ما نمي‌توانيم به مستاجران کانکس بدهيم و مجبورند در کمپ‌ها مستقر شوند.

خاني اين آمار را هم اعلام کرده که در شهرستان سرپل ذهاب 5 هزار واحد مسکوني، 100درصد تخريب شده است که به مالکان آن‌ها کانکس تعلق مي‌گيرد؛ البته اگر مالک اجازه بدهد؛ مي‌توانيم به مستاجر هم کانکس بدهيم که در اين زمين نصب کنند و مشکلي در اين زمينه نداريم. بنابراين بايد مالک و مستاجر در اين منطقه به توافق برسند.

هوشنگ بازوند (استاندار کرمانشاه) اما درباره موج انتقادات در رابطه با تصميمِ واگذار نکردنِ کانکس به مستاجران مي‌گويد که خبر به اين شکل صحت ندارد!: در واقع ما به طرق مختلف از مستاجران حمايت مي‌کنيم. به‌طور مثال افرادي هستند که قبلاً از روستا‌ها به شهر آمده‌اند؛ کساني که با وجود داشتنِ زمين کشاورزي يا خانه، به اين دليل که برايشان توجيه اقتصادي نداشته به شهر آمده و مستاجر شده بودند. حالا اينها داوطلب هستند که به روستاهايشان بر‌گردند؛ ما به اين افراد کمک بلاعوض پرداخت مي‌کنيم، کانکس مي‌دهيم و خانه هم برايشان خواهيم ساخت.

    يا کمک 5 ميليون توماني بلاعوض يا دريافت کانکس

استاندار کرمانشاه مي‌گويد: مثلاً عده‌اي از مردم که روستايي نبوده و ساکنِ خودِ شهر و در خانه‌اي مستاجر بودند، ما ضمن کمک 5 ميليون تومانيِ بلاعوض به آنها، 5 ميليون تومان هم بابت اجاره اختصاص مي‌دهيم. اما اگر تمايلي به دريافت اين مبالغ نداشته باشند، يک کانکس "مديريت شده" به آنها مي‌دهيم؛ "مديريت شده" به اين معني که با هماهنگيِ شهرداري، موقتاً کانکسي را در منطقه‌اي از شهر به آنها اختصاص مي‌دهيم تا بعد از اينکه توانمند شدند، يا خانه‌اي بسازند و يا محل سکونتي را براي خود اجاره کنند.

بازوند با اشاره به اينکه، با چنين راهکارهايي، مشکل مستاجران حل مي‌شود، گفت: ما مانعي براي دادن کانکس به آنها نمي‌شويم و مي‌توانند براي گرفتن کانکس، به دفاتر استان‌هاي معين و بنياد مسکن در مناطق زلزله‌زده مراجعه کنند. اما اگر کمک بلاعوض 5 ميليون توماني را دريافت کنند، ديگر نمي‌توانند کانکس بگيرند. البته مستاجراني که خانه‌هاي محل سکونتشان بر اثر زلزله تخريب شده خيلي زياد نيستند و تقريباً 3-4 درصد آسيب ديدگان را شامل مي‌شوند.

در اين ميان گويا فرماندار قصرشيرين عنوان کرده است: "در قصر شيرين به کسي کانکس نمي‌دهيم. قرار است 5 ميليون تومان وديعه مسکن پرداخت کنيم؛ مردم هم راضي مي‌شوند و کمک مي‌کنند که کارشان سريع‌تر انجام شود. اما در بحث مستاجران گرفتاريم و ضعيف‌ترين قشر مستاجران هستند!

در عين حال وي در تماس خبرنگار ايلنا و طرح پرسشِ درباره چراييِ اختصاص ندادنِ کانکس به زلزله‌زدگانِ شهرستان قصرشيرين، حاضر به پاسخگويي نشد و بنياد مسکن تهران را متولي اصلي اين امر در قصرشيرين معرفي کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: