کد خبر: ۱۷۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 03
وزرای بهداشت ایران و اقتصاد ملی مجارستان تفاهم‌نامه توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت امضا کردند.

شفا آنلاین>سلامت>وزرای بهداشت ایران و اقتصاد ملی مجارستان تفاهم‌نامه توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت امضا کردند.

به گزارش شفا آنلاین،سید حسن هاشمی در دیدار با وزیر اقتصاد ملی مجارستان که در آن تفاهم‌نامه توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت میان دو کشور نیز امضا شد، اظهار کرد: از سیاست خارجی مجارستان برای توسعه روابط با کشورهای شرق و جنوب استقبال می‌کنیم. طبیعی است که در حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی، نفت، گاز، کشاورزی و صنعت دارویی و سایر صنایع وابسته می‌توان همکاری‌های بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه بعداز تحریم‌ها سطح مبادلات جاری ایران و مجارستان به شدت کاهش پیدا کرد. این مبادلات نسبت به دهه ۸۰ به بیش از یک ششم کاهش یافت. امیدوارم در فرصت جدید شاهد همکاری‌های بیشتری در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه سلامت باشیم. تصور می‌کنم ما بتوانیم با کشور مجارستان هم در زمینه ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی و صنعت دارو همکاری‌های اقتصادی داشته باشیم. اگرچه که این همکاری‌ها امروز در زمینه آموزش وجود دارد و حدود ۴۰۰۰ فارغ التحصیل از دانشگاههای مجارستان و 2000 دانشجوی درحال تحصیل در این کشور داریم.

هاشمی اضافه کرد: در حوزه دارویی ایران سهم مجارستان بسیار کم است و می‌تواند افزایش یابد. در زمینه تجهیزات هم کمتر از سه میلیارد دلار مبادلات جاری داریم که این عدد مساوی با هیچ است. ما ۹۶ درصد دارو و ۳۵ درصد تجهیزات پزشکی موردنیاز خود را در داخل کشور تولید می کنیم اما از نظر ریالی ارزش واردات ما در حوزه دارو یک چهارم نیاز بازار است. درست است که کمتر از پنج درصد واردات دارو داریم اما ۲۵ درصد ارزش دلاری آن را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی ایران تمایل دارد در مجارستان در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت کند، ادامه داد: اگر  بخش خصوصی مجارستان آمادگی داشته باشد، امکان ساخت بیمارستان و تجهیز آن و توسعه صنعت دارویی در کشور ما وجود دارد. سفر جناب وزیر برای دو دولت فرصت جدیدی را فراهم می‌کند تا در حوزه‌های مختلف روابط اقتصادی دو جانبه را ارتقا ببخشند همچنین خواهیم توانست با همتایان خود اعم از بهداشت و آموزش عالی سطح روابط را در آینده توسعه بدهیم.  

وزیربهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این روزها که ما گرفتار تدوین بودجه سال آینده کشور هستیم و نگاهمان به وزیر اقتصاد است، تصریح کرد: اگر وزیر اقتصاد مجارستان مشکل مبادلات بانکی را حل کنند که حتما در جلسات بعدی‌شان به خصوص در اتاق بازرگانی مورد مطالبه بازرگانان ایرانی خواهد بود، بخش عمده کار راه خواهد افتاد.

وزیربهداشت اضافه کرد: نسل جدید ما کمتر با پیشرفت‌های مجارستان در حوزه صنعت و دانش پزشکی آشنا هستند بنابراین گام نخست معرفی توانمندی‌های مجارستان برعهده بخش خصوصی است زیرا در ایران تجهیزات و دارو در اختیار بخش خصوصی است و دولت فقط نظارت کننده و سیاستگذار است.

هاشمی تصریح کرد:  حتما برای توسعه روابط نیاز به حمایت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی داریم. بورسیه‌های تحصیلی هم در این راستا است و متقابلا این آمادگی درایران نیز وجود دارد و ماهم آماده اعطای بورسیه به دانشجویان مجاری هستیم البته دانشگاههای ما به ویژه دانشگاههایی که در رتبه‌بندی بین المللی صاحب عنوان هستند، آماده ایجاد شعبه در مجارستان هستند. از جناب وزیر می‌خواهیم این امکان را برای آنها نیز فراهم کند.

برچسب ها: اقتصادی ، سلامت ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: