کد خبر: ۱۷۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 28
صندوق ذخیره فرهنگیان سال ۷۴ پا به عرصه وجود گذاشت تا کمک‌حالی باشد برای معیشت معلمان بویژه در روزگار بازنشستگی
شفاآنلاین>اجتماعی> اعضای گروه تحقیق‌ و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان رقم تخلفات را ۱۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند، از سوی دیگر دولت نیز بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان به این صندوق بدهی دارد، در همین رابطه یک کارشناس آموزشی معتقد است اغلب شرکت‌های صندوق زیان‌ده هستند.»

به گزارش شفاآنلاین، صندوق ذخیره فرهنگیان سال ۷۴ پا به عرصه وجود گذاشت تا کمک‌حالی باشد برای معیشت معلمان بویژه در روزگار بازنشستگی اما در عمر ۲۲ ساله این صندوق ابهامات و نقاط تاریک بسیاری برای 800 هزار معلم عضو این صندوق وجود دارد، شاید همین ابهامات بود که باعث شد طرح تحقیق‌ از صندوق ذخیره فرهنگیان آبان سال گذشته با تشکیل گروه تحقیق و تفحص آغاز شود. هر چند در ابتدا اعضای گروه تحقیق و تفحص از فساد 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره و بانک سرمایه خبر می‌دادند اما در هفته‌های اخیر این رقم تا 14 هزار میلیارد تومان گزارش‌ شده است.

تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان
اسدالله عباسی، عضو گروه تحقیق و تفحص در رابطه با تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت:‌ «بخشی از این تخلفات بدین شرح است: دریافتی مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه از تخلفات صورت گرفته، به‌طوری‌ که یک مدیر در مدت‌زمان ۲۱ ماه 8 میلیارد و 245 میلیون ریال حقوق گرفته است، برخی شرکت‌ها که اقدام به دریافت وام (Loan)کرده‌اند سوری بوده‌اند و وجود خارجی ندارند، همچنین اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان دقیق نبوده است، برخی مدیران وقت صندوق ذخیره و بانک سرمایه می‌گویند اقدامات‌شان طبق قانون است اما پس از بررسی مشخص شد عملکرد آنها با اساسنامه مغایرت دارد و وزیر وقت با اعمال سلیقه رئیس صندوق ذخیره را شخصا انتخاب کرده و او نیز افرادی را منصوب کرده است که تمام این موارد خارج از چارچوب تنظیم‌شده در اساسنامه است».

نظر بطحایی درباره به یغما رفتن سرمایه‌ها
هر چند اعضای گروه تحقیق (Research)و تفحص بر این باورند که علاوه بر تخلفات بانک سرمایه، در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله پتروفرهنگ و لیزینگ فرهنگیان نیز تخلفاتی رخ‌ داده است و در شرایطی که شرکت‌های صندوق سوددهی لازم را نداشته‌اند برخی مدیران برای این ناکارآمدی دستمزدهای میلیونی دریافت کرده‌اند، مسؤولان آموزش‌وپرورش چندان موافق این نگاه نیستند و در روزهای گذشته سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش با رد به یغما رفتن سرمایه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان تأکید کرد: «منتظر تحقیق و تفحص مجلس برای روشن شدن ابعاد پرونده صندوق ذخیره هستیم اما برخلاف آنچه گفته می‌شود که تمام دارایی‌های صندوق به یغما رفته است، اینگونه نیست و در این شرایط نامساعد اقتصادی برخی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق تا حدود 4 برابر رشد سرمایه و سهام داشته‌اند. سوءاستفاده از بانک سرمایه نیز عمدتا سوءاستفاده از منابع بانک مرکزی بوده، نه از جیب و سهام من و معلمان».

دلایل انصراف ندادن معلمان
علاوه بر این رضا نهضت، کارشناس آموزشی و معلم درباره تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: آموزش‌وپرورش 46 درصد سهام بانک سرمایه را در اختیار دارد اما می‌گویند تخلفات در بانک سرمایه ارتباطی به صندوق ندارد و سوءاستفاده در این بانک از منابع بانک مرکزی بوده است، حالا این پرسش مطرح است که اگر بانک موفق عمل می‌کرد، ارزش سهام آموزش‌وپرورش رشد نمی‌کرد و این مسأله به نفع معلمان نبود؟

وی با تأکید بر اینکه هزینه‌های دفتری صندوق ذخیره فرهنگیان در این دولت تا 7 برابر شده، در حالی ‌که سود به کمتر از 2 درصد رسیده است، افزود: معلمان سرمایه خود را از صندوق ذخیره فرهنگیان خارج نمی‌کنند به دلیل آنکه اگر هم‌اکنون از صندوق انصراف دهند، پول‌شان بدون سود به آنها بازگشت داده می‌شود و اغلب معلمان با خود می‌گویند شاید روزی وضع صندوق خوب شود و اگر الان پول خود را از صندوق خارج کنند یک درصد هم ‌سود نکرده‌اند، در حالی که اگر همین پول را در بانک  گذاشته بودند، سود بیشتری داشتند.

پیش ‌از این شهاب‌الدین بندالی، مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرده بود:‌ «فلسفه صندوق ذخیره فرهنگیان این است که اگر 100 تومان فرد پرداخت می‌کند، 100 تومان نیز توسط دولت پرداخت شود و جذابیت صندوق به همین موضوع مربوط است. تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه تکلیف کرده است دولت باید سهم خود را پرداخت کند، هم‌اکنون از دولت به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم تا سهم خود را دریافت کنیم و اگر دیوان به نفع ما رأی دهد 700 میلیارد تومان طلب دولت پرداخت می‌شود».

اساسنامه صندوق فرهنگیان تغییر می‌کند
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: طرحی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان در دست تهیه داریم تا وضعیت دولتی یا خصوصی بودن این صندوق مشخص شود و باید اساسنامه آن تغییر کند. جبار کوچکی‌نژاد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با فارس، درباره «آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان»، اظهار داشت: تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به طور تقریبی پایان پذیرفته و گزارش آن به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه ‌شده است تا این کمیسیون گزارش را برای قرائت در صحن مجلس آماده کند.

وی ادامه داد: حدود 13 هزار میلیارد تومان تخلف در بانک سرمایه و 2 تا 3 هزار میلیارد تومان نیز در شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان تخلف صورت گرفته است. رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: طرحی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان در دست تهیه داریم تا اگر صندوق ذخیره فرهنگیان دولتی یا خصوصی است، وضعیت آن مشخص شود، چرا که در حال حاضر وضعیت این صندوق روشن نیست و باید اساسنامه آن تغییر کند. کوچکی‌نژاد درباره «تأسیس بانک فرهنگیان» خاطرنشان کرد: بحثی در کمیته تحول اقتصادی آموزش‌وپرورش داریم مبنی بر اینکه بانک فرهنگیان برای رفاه آنها شکل گیرد اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.
برچسب ها: اجتماعی ، وام ، تحقیق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: