کد خبر: ۱۷۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 25
این دستگاه برای بیماران نیازمند پیوند قلب به کار برده می شود و بیمار را تا زمانی که قلب پیوندی مورد نیاز مهیا شود، زنده نگه می دارد.
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت های ویژه و مدیریت درد با اشاره به کمبود و در مواردی نبود برخی تجهیزات پزشکی حیاتی در مراکز درمانی کشور، دستگاه قلب و ریه مصنوعی(ECMO) را یکی از این تجهیزات دانست که کمبود آن جان بیماران را تهدید می کند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر اتابک نجفی روز شنبه در نشست خبری سیزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی(Anesthetics)، مراقبت های ویژه و مدیریت درد اظهار کرد: یکی از دستگاه هایی که در کشور با کمبود آن مواجه هستیم، دستگاه 'قلب و ریه مصنوعی' (ECMO) است که به آن دستگاه 'گردش خون برون پیکری' نیز گفته می شود.

وی افزود: این دستگاه برای بیماران نیازمند پیوند قلب به کار برده می شود و بیمار را تا زمانی که قلب پیوندی مورد نیاز مهیا شود، زنده نگه می دارد.

متخصص بیهوشی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: همچنین اگر عملکرد طبیعی ریه فردی در اثر یک بیماری مختل شود یا ریه او از کار بیفتد، این دستگاه به بیمار کمک می کند تا زمان ترمیم و احیای مجدد ریه، زنده بماند.

نجفی با بیان اینکه از نظر تامین این دستگاه از کشورهای منطقه عقب هستیم، ادامه داد: در ایران تنها در دو مرکز این دستگاه وجود دارد، این درحالی است که در کشور عربستان در 21 مرکز این دستگاه تهیه شده است و در کشورهای اروپایی نیز به مقدار مورد نیاز وجود دارد.

وی همچنین از نبود دستگاه های 'مانیتورینگ همودینامیک' (DIVM) برای اندازه گیری برونده قلبی و مقاومت عروقی در کشور خبر داد و گفت: در حین بیهوشی در جراحی ها، بیمار بی دفاع ترین حالت زندگی خود را دارد و در واقع هوشیاری، قدرت تنفس و قدرت حرکت عضلات از او گرفته می شود و در چنین شرایطی جراحی سختی نیز روی بدن انجام می شود که سلامت قلب و ریه ها و حتی جان بیمار را به خطر می اندازد.

نجفی با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه دستگاه های مانیتورینگ همودینامیک را به تعداد مورد نیاز دارند، ادامه داد: برای اینکه بیمار آسیب های قلبی و ریوی نداشته باشد، باید مانیتورینگ قلب و ریه و عروق بیمار در حین بیهوشی و جراحی انجام شود اما به دلیل نبود این دستگاه در مراکز درمانی کشور امکان انجام این کار وجود ندارد و جان بیماران با خطر مواجه است.

وی گفت: با ورود تکنولوژی های جدید به کشور و فراهم شدن امکان مانیتورینگ قلب و ریه بیماران در حین جراحی می توان تجویز خون و فراورده های خونی را به حداقل رساند؛ تجویز خون مانند انجام پیوند یک عضو سنگین است، سلول های غریبه وارد بدن بیمار می شود و می تواند واکنش های شدیدی را ایجاد کند که در مواردی به عوارض مغزی، قلبی و ریوی و حتی مرگ بیمار منجر می شود.

نجفی همچنین به نبود دستگاه 'ترومبوالاستومتری' (ROTEM) برای ارزیابی انعقادی نیز اشاره کرد و گفت: نمونه های ابتدایی این دستگاه و تنها در چند مرکز در کشور ما موجود است؛ این درحالی است که در صورت تامین نمونه های پیشرفته و به اندازه کافی در مراکز درمانی می توان با تجویز صحیح فراورده های انعقادی از خونریزی های مغزی و عوارض ناشی از پیشگیری کرد.

وی از کمبود دستگاه های 'بررسی اکسیژناسیون بافتی' (INVOS) و 'اندازه گیری فشار داخل جمجمه' (ICPM) نیز انتقاد کرد و گفت: به طور کلی این دستگاه ها دارای قیمتی بالای یک میلیارد تومان هستند و از آنجا که در تعرفه ها و پوشش بیمه ای، این نوع خدمات تعریف نشده اند، سازمان های بیمه گر هزینه های این خدمات را پوشش نمی دهند و به همین دلیل بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز تمایل زیادی به تهیه این دستگاه ها نشان نمی دهند.

نجفی افزود: این درحالی است که شاهد تعداد بسیار زیادی از دستگاه های 'ام آر آی 3تسلا' در مراکز درمانی هستیم که نیازی به آنها نیست؛ حتی در انگلیس این گونه دستگاه ها با این میزان دقت بالا استفاده نمی شود و فقط دستگاه ام آر آی یک تسلا کاربرد دارد.
وی ادامه داد: در ایران به دلیل اینکه بیمه ها این خدمات را پوشش می دهند، این گونه دستگاه ها به رغم قیمت بالایی که دارند وارد کشور می شوند و استفاده از این دستگاه ها به میزان زیادی حتی در شرایطی که نیازی به آن نیست، تجویز می شود؛ این درحالی است که به دلیل نبود دستگاه های باارزشی که ذکر شد، سالانه تعداد قابل توجهی از بیماران جان خود را از دست می دهند.

**تعرفه های بیهوشی
دکتر علیرضا سلیمی رئیس انجمن بیهوشی ایران و قائم مقام نظام پزشکی استان تهران نیز در این نشست به موضوع تعرفه های بیهوشی پرداخت و گفت: تعرفه ها از مشکلات سال گذشته متخصصان بیهوشی بود که انجمن بیهوشی پیگیر آن بود و اخیرا سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان متولی صنفی تمام تخصص ها وارد این عرصه شده است و برای رفع مشکلات تعرفه ای برخی رشته ها اقداماتی را در دست انجام دارد. وی افزود: قرار است سازمان نظام پزشکی ترجمه کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی را بدون هیچ کم و کاستی انجام داده و برای اجرا ارائه دهد.

سلیمی با بیان اینکه تعداد چهار هزار متخصص بیهوشی در کشور مشغول ارایه خدمات هستند، گفت: متخصصان بیهوشی خواهان انجام یک کار کارشناسی و رعایت عدالت بین رشته ای در تعیین تعرفه های پزشکی هستند.

** کنگره بیهوشی
دکتر افشین جعفرزاده دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت های ویژه و مدیریت درد هم از برگزاری این کنگره در روزهای 15 تا 17 آذرماه خبر داد و گفت: این کنگره بیش از دوهزار شرکت کننده خواهد داشت و علاوه بر ارائه تازه های علمی در این زمینه با هدف ارتقای سطح دانش متخصصان این حوزه، به موضوعاتی مانند اخلاق پزشکی، مسائل حقوقی و مشکلات صنفی نیز پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه متخصصان داخی و خارجی از کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا و سوئیس در این کنگره حضو خواهند داشت، افزود: 250 مقاله به کنگره ارسال شده که از این تعداد 80 مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود.

جعفرزاده با یادآوری اینکه هدف ما رسیدن به بهترین سطح علمی در حوزه بیهوشی طی پنج سال آینده در منطقه است، گفت: بیهوشی نسبت به سایر رشته های پزشکی، رشته ای نوپا به شمار می رود که در ایران قدمتی حدود 60 سال دارد با این حال از رشد خوبی برخوردار بوده اما با این حال نیاز به کار بیشتری دارد.


برچسب ها: تجهیزات ، سلامت ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: