کد خبر: ۱۷۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 14
شهرستان سرپل ذهاب ازصبح دیروز دچار مشکلات متعددی از جمله اسکان، تغذیه و کمبود امکانات درمانی و رفاهی است.
شفا آنلاین:«آرتین» بی‌صبرانه منتظر بود تا پدرمثل هر شب به خانه برگردد. اما آن شب با تمامی شب‌های دیگر متفاوت بود. مادر همانطور که بادکنک‌های رنگی را باد می‌کرد و به دیوار آپارتمان می‌چسباند از پسرکوچولویش خواست کمی آرام‌تر بالا و پایین بپرد تا صدایش از سقف کاغذی زیرپایشان برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد نکند. اما آرتین که آرام و قرار نداشت همچنان در سایه نگاه‌های معنادار اما مهربان مادر، جست و خیز می‌کرد. تا اینکه سرانجام زنگ به صدا درآمد و مرد خسته، اما خندان وارد خانه شد. همان موقع پسر کوچولو با عجله به سوی دردوید و در میانه چارچوب چسبید به پای پدر. «بابا بابا،کادوی تولدم را خریدی؟ بابا، بابا جون دوچرخه‌ام کجاست؟!»پسرک ازشدت خوشحالی سر از پا نمی‌شناخت و پدر در اوج خستگی او را درآغوش کشید و همانطور که پسرشیرین زبانش را غرق بوسه کرده بود گفت: «بله عزیزم. معلومه که کادوی تولدت را خریدم. مگه میشه برای گل پسرم کادونخریده باشم. تو همه زندگی من و مامانت هستی.» و...
بعد هم پدر دوچرخه کادوپیچ را از پشت در آپارتمان به دست گرفت و وارد خانه شد. پسرک دیگر سر از پا نمی‌شناخت. باخوشحالی به جان مقواها افتاد و با زحمت زیاد جعبه را بازکرد. همان موقع مادر از آشپزخانه آنها را صدا زد تا سرمیزشام بروند. مرد لباس‌هایش را آویخت و به آشپزخانه رفت. گرم صحبت با همسرش بود که ناگهان هردونگاهشان به پسرکوچولیشان افتاد که ازشدت خوشحالی سرازپا نمی‌شناخت. آنها مشغول خوردن شام بودند که ناگهان زمین زیرپایشان لرزید. آنها تصور نمی‌کردند که چه اتفاق شومی در راه است. اما لحظاتی بعد همه جا تاریک شد و زن و شوهر و فرزندشان زیرتلی از آوار دفن شدند و دیگر هیچکس صدایشان را نشنید.آری باز هم زلزله آمده بود. زلزله‌ای مهیب و ویرانگر که همه را غافلگیرکرده بود. زلزله‌ای که به فاصله چند ساعت ایران را در بهت و ماتم عمیقی فروبرد. زلزله‌ای که جان صدها تن از هموطنان عزیزمان را درچند لحظه گرفت و صدها مجروح و ناپدید برجاگذاشت. همه چیز از شامگاه یکشنبه اتفاق افتاد. زمانی که مردمان شهرهای غربی کشور، آرام آرام برای خواب شبانه آماده می‌شدند. ولی ناگهان خشم زمین خواب را برچشمانشان حرام کرد و فاجعه رقم خورد. دقایقی بعد مردم وحشت‌زده به خیابان‌ها دویدند. همه شوکه و ماتم زده بودند. خیلی‌ها هنوز نمی‌دانستند چه فاجعه‌ای رخ داده. صدای شیون زنان و مردان از هرکوی و خانه‌ای به گوش می‌رسید. اما همه درد داشتند. دردی عمیق و جانکاه. مادری با صدای خسته و بغض‌آلود فرزندانش را صدا می‌زد که زیر ویرانه‌ها مانده بودند. پسرخردسالی وحشتزده در جست‌وجوی پدرومادرش بود. مردان وزنانی با دست خالی به جان آوار ویرانگر افتاده بودند تا شاید عزیزان‌شان را نجات دهند. صدای آژیر آمبولانس‌ها درکوچه وخیابان‌ها طنین‌انداز شده بود. درچندین شهروروستا صدها خانه، مغازه و ساختمان ویران شده بودند. نیروهای امدادی گروه گروه خود را به کانون‌های حادثه رسانده بودند. در مناطق زلزله‌زده هیاهویی برپاست. هزاران نفر بی‌صبرانه و دل نگران به‌دنبال یافتن نشانی از عزیزان‌شان هستند که در زلزله ناپدید شده‌اند. ساعاتی بعد که عمق فاجعه مشخص شد تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان وارد میدان شدند. بلافاصله رئیس جمهوری به کابینه‌اش و بخصوص وزرای کشور و بهداشت و درمان مأموریت داد برای بررسی ابعاد فاجعه و برنامه‌ریزی‌های لازم وارد عمل شوند.
حلبچه عراق، کانون زلزله
دراین زلزله که شامگاه یکشنبه رخ داد ابتدا کانون زمین‌لرزه مناطق مرزی ایران و عراق در بخش غربی ایران عنوان شد، اما بعد از آن مرکز لرزه‌نگاری امریکا کانون زلزله را شهر حلبچه در شمال عراق اعلام کرد.رئیس مرکز لرزه نگاری کشور درباره جزئیات زمین لرزه گفت: در ایران این زمین لرزه ۷.۳ریشتر اعلام شد و بقیه مؤسسات لرزه نگاری بین‌المللی هم موارد مربوطه را اصلاح کردند. به گفته مرادی، این زلزله در مرز استان کرمانشاه و عراق رخ داده است.او با تأکید بر اینکه این زمین لرزه جزو زلزله‌های کم عمق به حساب می‌آید، گفت: این زلزله شدید، پس لرزه‌های زیادی دارد و ممکن است ماه‌ها هم ادامه داشته باشد. این زلزله اصلی بوده و از این به بعد شاهد پس لرزه‌ها با قدرت کمتر اما تعداد بالاتر هستیم.رئیس مرکز لرزه نگاری کشور گفت: این زلزله منطقه وسیعی در ایران را لرزانده است و آنهایی که در شهرهای دورتر، زمین لرزه را احساس کرده‌اند، نباید نگرانی داشته باشند.
ماه‌ها باید در انتظار پس لرزه زلزله بود
مرادی ، رئیس مرکز لرزه نگاری کشور گفت: با توجه به بزرگی زمین لرزه اخیر در «ازگله» کرمانشاه باید انتظار داشته باشیم تا چند ماه آینده پس لرزه‌های بزرگ و متعددی در این منطقه رخ دهد.علی مرادی با اشاره به اینکه در ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یکشنبه زلزله‌ای به بزرگی3/7دهم ریشتر در عمق حدود 11 کیلومتری منطقه ازگله کرمانشاه روی داد گفت: این زلزله با توجه به بزرگی‌اش در بخش‌های زیادی از غرب و شمال غرب و حتی در مرکز ایران احساس شد.وی با اشاره به اینکه قبل از زلزله شدید لرزه‌های خفیف رخ داده بود ادامه داد: بزرگترین پس لرزه آن هم ساعت 21 و 59 دقیقه یکشنبه شب به بزرگی 4 و 6 دهم ریشتر رخ داد.
مشکلات متعدد مردم زلزله زده
شهرستان سرپل ذهاب ازصبح دیروز دچار مشکلات متعددی از جمله اسکان، تغذیه و کمبود امکانات درمانی و رفاهی است. اغلب مردم هراسان و با چادرهای شخصی در اطراف شهر مستقرشده‌اند در حالی که دچار کمبود شدید امکانات از جمله آب آشامیدنی، چادر و تغذیه مناسب هستند. اکثر ساختمان‌های شهر دچار خسارت از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد شده‌اند. مراکز آموزشی و درمانی هم بشدت آسیب دیده‌اند. در این بین مردم همچنان نگران و مضطرب اند. پمپ بنزین‌ها بشدت شلوغ است و در این بین دستگاه‌های امدادی هر چند در حال خدمات‌رسانی اند ولی نیازهای جدی در شهر محسوس است.
اکثر مردم از وضعیت اسکان و تغذیه ناراضی اند. خانه‌هایی که دچار خسارت شده اغلب با تمام اسباب و وسایل نابود شده و مردم در کنار خانه‌ها نظاره گر حجم خسارت‌ هستند.شهر سر پل ذهاب دارای ترافیک شدید است و مردم معطل رسیدن امکانات اولیه هستند ،هنوز دستگاه‌های خدمات رسان آن‌طور که باید و شاید نتوانستند کنترل شهر را در دست بگیرند و گوشه گوشه شهر از مشکلات پر شده است. اغلب مغازه‌های شهر تعطیل شده و در این بین مردم برای تهیه مواد غذایی با مشکلات جدی مواجه اند و مغازه‌ای برای تأمین نیازهای مردم وجود ندارد.دستگاه‌های نظامی مانند ارتش، سپاه و پلیس در شهر حضوری پررنگ دارند،اما با توجه به حجم جمعیت و خسارت شدید نیاز به وجود دیگر دستگاه‌های خدمات رسان و اجرایی ضروری به نظرمی رسد. اسکان و تغذیه  ،مهم‌ترین مشکل مردم شمرده می‌شود.
مشکلات مردم قصر شیرین
در شهرستان قصر شیرین مشکلات از شهرستان سر پل ذهاب کمتر است ،هر چند آنها  با مشکلاتی نظیر آب آشامیدنی مواجه اند ولی شاهد حجم خسارت کمتری نسبت به سر پل ذهاب هستند.در شهرستان گیلانغرب نیز با توجه به حجم خسارت مردم در انتظار خدمات‌رسانی و امداد‌رسانی اند ، در روستاهای اطراف وضعیت از شهرستان‌ها بدتر است؛ نیاز مبرم اسکان و تهیه آب آشامیدنی از جمله مهم‌ترین مشکلات روستاهای اطراف این شهرستان‌ها به حساب می‌آید.در حال حاضر وضعیت شهرستان سر پل ذهاب از دیگر شهرستان‌ها بدتر است و با توجه به حجم خسارت و سرگردانی مردم نیاز است مسئولان برای کمک‌رسانی شتاب بیشتری داشته باشند.
روستائیان  زلزله زده چشم انتظار امدادگران
تا عصردیروزهیچ گروه امدادی به روستای زلزله زده «چشمه سفید» از توابع شهرستان دالاهو مراجعه نکرده بود ومردم به همین خاطر از مسئولان گله‌مند بودند.این درحالی است که گفته شده روستای مذکور در پی زلزله 7.3 ریشتری شامگاه یکشنبه کاملاًتخریب شده است.اهالی این روستا در تماس تلفنی با خبرنگار «ایران آنلاین» گفتند: متأسفانه به‌دنبال وقوع زلزله تاکنون-عصردیروز- هیچ امداد‌رسانی به روستای ما مراجعه نکرده است.ما نیاز به مواد غذایی نداریم وتنها درخواستمان از مسئولان استانی و کشور این است حداقل به روستای  ما نیز امداد‌رسانی داشته باشند و به ما بی‌خانمانان حداقل چادر بدهند تا بتوانیم به طور موقت اسکان بیابیم.
نجات مادر و دختر با کمک سگ های زنده یاب
با کمک سگ‌های زنده یاب، عصر دیروز یک مادر و دختر از زیر آوار نجات یافتند.به گفته معاون امداد و نجات هلال احمر 31 تیم با کمک سگ‌های زنده یاب مشغول جست‌و‌جو درمیان ویرانه‌ها برای یافتن مردم و مصدومان هستند.
نجات نوزاد از زیر آوار
دیروز و با تلاش نیروهای امداد و نجات نوزادی پس ازساعت‌ها، زنده از زیر آوار زلزله در سرپل ذهاب بیرون کشیده شد اما ازسرنوشت پدر و مادر نوزاد خبری نیست.
هشدار پزشکی قانونی در مورد دفن بدون مجوز
مدیرکل مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از خانواده‌های جان باختگان حادثه زلزله اخیر درخواست کرد برای حفظ حقوق قانونی قربانی‌ها و بازماندگان، از تدفین بدون صدور جواز دفن پزشکی قانونی اموات بشدت خودداری کنند. وی تأکید کرد: متخصصان پزشکی قانونی در کوتاه‌ترین زمان، جواز دفن جان باختگان را صادر می‌کنند.
حضور گسترده پلیس درمناطق
فرمانـــــــــــــــــــــده انتظامی از فعالیت مجموعه‌های پروازی ناجا در امداد‌رسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد.سردار اشتری روز دوشنبه در بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار داشت: از ساعات اولیه دستگاه‌های امداد رسان حضور پیدا کردند. نیروی انتظامی نیز از دقایق اول حضور پیدا کرد ضمن اینکه نیروهای کمکی ازیکشنبه شب به استان و شهرهای زلزله زده اعزام شده‌اند.
شمار تلفات زلزله عراق
 مرگبارترین زلزله سال 2017 که شامگاه یکشنبه رخ داد ، در عراق نیز تلفاتی برجا گذاشت. به نقل از «سی‌ان‌ان»، تلفات این زلزله که از شمال تا ترکیه، از جنوب تا کویت، از شرق تا پاکستان و از غرب تا لبنان احساس شد، در عراق به 7 نفر رسید و شمار مجروحان آن نیز 535 نفر اعلام شده‌است. گزارش روزنامه دیلی‌صباح ترکیه حاکی از آن است که دولت ترکیه باوجود همه چالش‌هایی که با دولت اقلیم کردستان عراق به دلیل همه‌پرسی استقلال دارد، نخستین کشوری بود که بلافاصله پس از زلزله کمک‌های خود را شامل دارو، آب، غذا، پتو و... برای زلزله‌زدگان عراقی فرستاد.
 در پی ارسال این کمک‌ها نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق مراتب تشکر خود را از دولت ترکیه اعلام کرد. وی در عین حال دولت عراق را متهم کرد که میزان کمک‌های دارویی ارسال شده از بغداد برای اقلیم اندک بوده است.ایران

داریوش آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: