کد خبر: ۱۰۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 13
شفا آنلاین>اجتماعی>اگر مردم به اندازه ای که به دکوراسیون داخلی ساختمان و نمای ورودی اهمیت می دهند به کیفیت ساخت ساختمان اهمیت بدهند بخشی از مشکلات در زمینه زلزله حل خواهد شد.
به گزارش شفا آنلاین،اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در خصوص حوادث و بلایای طبیعی به خصوص زلزله در شهر تهران گفت: همواره در کشور شاهد حوادث گوناگونی هستیم و عمده مشکلی که با آن مواجه هستیم در زمینه زلزله و مشکلاتی است که در این زمینه حادث می شود.از این رو کلانشهر تهران همواره مورد تهدید است.در صدد هستیم تا بتوانیم مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران را در کشور ایجاد کنیم.

معاون وزیر کشور در خصوص ساخت مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران در فضایی خارج از تهران افزود:فضایی به منظور ساخت مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران درشهر آفتاب در نظر گرفته شده است. شهر آفتاب از این لحاظ مورد تایید است که دسترسی به راه ها،بزرگراه ها و فرودگاه ها را امکان پذیر کرده است.چنانچه حادثه ای از قبیل زلزله در شهر تهران رخ دهد می توان از مجموعه امام خمینی(س) و نمایشگاه و تاسیساتی که ایجاد شده است در بحران با زلزله بهره مند شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران در ادامه بیان کرد:بر اساس مکاتباتی که در گذشته صورت گرفته است زمینی را به این منظور مد نظر قرار داده ایم و با همکاری و مساعدت معاونت عمرانی استانداری تهران و جمعی از مسئولین برای احداث مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران تصمیم نهایی را اتخاذ خواهیم کرد.

نجار با اشاره به گسل های خطرناکی که در تهران وجود دارد و هر لحظه ممکن است حادثه ای عظیم اتفاق بیفتد ادامه داد: با توجه به اینکه تهران روی گسل های زیادی قرار دارد هر لحظه امکان رخ دادن زلزله وجود دارد چنانچه زلزله ای در تهران رخ دهد تبعات سنگینی خواهد داشت از این رو خوشبختانه برای کاهش صدمات احتمالی در بحث ساخت و ساز به سمت مطلوبی پیش رفته ایم اما هنوز کافی به نظر نمی رسد.

وی تصریح کرد: برای کاهش آسیب زلزله در کلانشهر تهران در وهله نخست بحث جانمایی در ساخت و ساز بسیار حائز اهمیت است و باید ساختمان سازی در مکان هایی صورت گیرد که روی گسل و در معرض سیلاب نباشد.دومین راهکاری که می توان ارائه داد آزمایش خاک است با این آزمایش می توان به این مهم دست یافت که چه بنایی روی چه نوع خاک باید ساخته شود.

نجار با اشاره به راهکارهای دیگری افزود:سومین مسئله مهمی که باید مد نظر قرار داده شود استفاده از مصالح استاندارد است .به کارگیری کارگران ماهر نیز اصل چهارم بوده و همچنین نظارت دقیق بر اجرا توسط همه دستگاه های مربوط به خصوص نظام مهندسی پنجمین اصل کاهش آسیب های زلزله به شمار می رود.

معاون وزیر کشور با بیان این مطلب که نسبت به سال های گذشته وضعیت ساخت و ساز مطلوب تر شده است اما هرگز برای حادثه در تهران کافی به نظر نمی رسد بیان کرد:هر زمان بحث زلزله مطرح می شود کشور ژاپن مد نظر قرار می گیرد که با هر رانش زمین و زلزله ای چند هزار نفر جان خود را از دست می دادند اما امروزه شاهد آن هستیم که در مقابل حوادث این چنینی کمترین تلفات را دارند.این مسئله بدین معنا است که توانسته اند از دانش،خرد و علم بهره مند شوند و به ایمن سازی دست یابند بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که مبارزه با بلایای طبیعی امکان پذیر است. از این رو باید نگاه و عملکردمان به این سمت سوق پیدا کند که باید از دانش و علم روز بیشتر بهره مند شویم.

وی تاکید کرد:اگر مردم به اندازه ای که به دکوراسیون داخلی ساختمان و نمای ورودی اهمیت می دهند به کیفیت ساخت ساختمان اهمیت بدهند بخشی از مشکلات در زمینه زلزله حل خواهد شد.همچنین هنگام خرید ساختمان یا یک واحد آپارتمان باید خریدار شناسنامه فنی ساختمان  را ارزیابی و بررسی کند و باید آگاه باشد که از نظر سازه ای در مقابل زلزله 7 ریشتری قدرت دارد یا خیر.بنابراین می توان به این مهم دست یافت که باید به کیفیت سازه ای ساختمان ها اندیشید.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان با اشاره به گسل های شمال تهران و ری خاطر نشان کرد: گسل های شمال تهران و ری همواره تحت نظارت و کنترل موسسه ژئوفیزیک و موسسات مسئول دیگر هستند و دائما در حال پایش بوده و هر تغییری را مورد توجه قرار می دهند.آستان
برچسب ها: مدیریت ، بحران ، حوادث
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: