کد خبر: ۱۷۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 06
اکثر افراد مبتلابه دیابت نوع 2 می‌دانند که گزینه‌های خاص سبک زندگی همچون تغذیه سالم و تمرین بدنی منظم در مدیریت این بیماری اساسی هستند.
شفا آنلاین:اکثر افراد مبتلابه دیابت نوع 2 می‌دانند که گزینه‌های خاص سبک زندگی همچون تغذیه سالم و تمرین بدنی منظم در مدیریت این بیماری اساسی هستند.

به گزارش شفا آنلاین: اما آیا خواب خوب نیز در مدیریت این بیماری موثر است؟ کارشناس‌ها می‌گویند که کیفیت خواب یکی از عوامل اساسی در مدیریت دیابت نوع 2 است و در بیانیه مشترکی که توسط انجمن متخصصین غدد درون‌ریز بالینی آمریکا (America- Associatio- of Clinica- Endocrinologists;AACE) ارائه‌شده است و در شماره ژانویه 2017 ژورنال Endocrine Practice به چاپ رسیده است این‌گونه آمده است که خواب نامطلوب و ناکافی می‌تواند تاثیر منفی روی بسیاری از مسائل سلامتی انسان‌ها داشته باشد.
دکتر دانیل اینحورن، متخصص غدد درون‌ریز بالینی و مدیر پزشکی موسسه دیابت در ساندیگو و رئیس پیشین AACE می‌گوید: «خواب نامطلوب یا بی‌کیفیت یک‌چیز بسیار مرسوم در افراد مبتلابه دیابت نوع 2 است و چنین چیزی می‌تواند تاثیر نامساعدی روی تمام جنبه‌های این بیماری داشته باشد.»
خواب چگونه روی دیابت نوع 2 اثر می‌گذارد؟
در افراد مبتلابه دیابت نوع 2 هم کیفیت و هم کمیت خواب مهم است. بر اساس تحقیق‌های بی‌شماری که در دو دهه گذشته انجام‌گرفته‌اند می‌توان گفت که خواب نامطلوب و ضعیف می‌تواند برای شماری از عوامل مربوط به دیابت نوع 2 شامل قند خون (گلوکز)، فشارخون، سطوح کلسترول، مقاومت انسولین، التهاب، سطوح انرژی و سلامت و رفاه کلی اختلال ایجاد کند.
محرومیت از خواب روی توانایی بدن در استفاده موثر از گلوکز اثر می‌گذارد که همین امر خطر دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. و افراد مبتلابه مشکلات خواب (افرادی که در به خواب رفتن و در بیدار ماندن مشکل‌دارند و افرادی که در طول شب کمتر از 5 تا 6 ساعت یا بیشتر از 9 ساعت می‌خوابند) در مقایسه با افرادی که مشکلات خواب ندارند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. بر اساس نتایج یک تحقیق چاپ‌شده در شماره اوت 2016 ژورنال Journa- of Sleep Research می‌توان گفت که خواب نامطلوب و ضعیف با پیشرفت یا بدتر شدن عوارض مربوط به دیابت نوع 2 در ارتباط است. در این تحقیق محقق‌ها دریافتند که میان اختلال خواب و ساعت طبیعی بدن (ریتم شبانه‌روزی) و ایجاد عوارض دیابت نوع 2 ارتباطی وجود دارد. وزن زیاد، کلسترول بالا، استفاده از انسولین، قند خون بالا، آسیب عصب و بیماری قلبی عروقی از عوارض مرسوم بیماری دیابت نوع 2 هستند که بر اساس نتایج این تحقیق با خواب مختل شده در ارتباط هستند.
به چه میزان خواب نیاز دارید؟
دکتر اینحورن می‌گوید که اگرچه خواب ناکافی می‌تواند برای دیابت نوع 2 مضر باشد، اما خواب بسیار زیاد نیز با مشکلات خواب و دیگر مشکلات سلامتی در ارتباط است. بر اساس نتایج یک نقد و بررسی چاپ‌شده در شماره مارس 2015 ژورنال Diabetes Care می‌توان گفت که هم خواب کوتاه‌مدت و هم خواب طولانی با افزایش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط هستند. و مخصوصا افرادی که مبتلابه یک اختلال خوب همچون آپنه خواب هستند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.AACE می‌گوید که عوامل خطرزای قلبی-متابولیکی—میزان احتمال ابتلای یک فرد به دیابت، بیماری قلبی یا سکته مغزی— با خواب 6 تا 9 ساعته هر شبه کاهش می‌یابند. بر اساس نتایج این نقد و بررسی، پایین‌ترین احتمال خطر دیابت نوع 2 زمانی رخ می‌دهد که شخص هر شب خواب 7 تا 8 ساعته دارد. در شماره سپتامبر 2016 Journa- of Clinica- Endocrinology and Metabolism تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن افرادی که کمترین و بیشترین میزان خواب را دارند در مقایسه با افرادی که خواب متوسط دارند (تقریبا 7 ساعت) سطوح قند خون بالاتری دارند و بیشتر در معرض تضعیف توانایی بدن در فراوری قند هستند.
در مورد دیابت نوع 2 و آپنه خواب
آپنه خواب انسدادی (Obstructive Sleep Apnea;OSA)، مرسوم‌ترین نوع آپنه خواب، یک اختلال خواب خطرناک است که باعث توقف و شروع تنفس در حین خواب می‌شود. آپنه خواب انسدادی زمانی رخ می‌دهد که در طول خواب عضله‌های گلو شل می‌شوند و مسیر هوا را مسدود می‌کنند. کمبود اکسیژن می‌تواند در طول خواب شبانه باعث شود که فرد صدها بار بیدار شود بدون آنکه دلیل بیداری خود را متوجه شود. AACE گزارش می‌دهد که آپنه خواب انسدادی در مردها، بزرگسال‌های مسن‌تر و افراد چاق مرسوم‌تر است. دکتر اینحورن می‌گوید: «آپنه خواب انسدادی در افراد مبتلابه دیابت نوع 2 بسیار مرسوم‌تر است حال این افراد چاق باشند یا نباشند. علاوه بر این، حدود دوسوم از مردهای بالای 65 سال که مبتلابه دیابت نوع 2 هستند نیز مشکل آپنه خواب‌دارند.»
نشانه‌ها و علائم آپنه خواب انسدادی شامل موارد زیر است:
خواب‌آلودگی بیش‌ازحد در طول روز
خروپف یا خرخر در طول خواب
بیدار شدن ناگهانی به دلیل بند آمدن نفس یا گرفتن نفس
توقف تنفس در خواب به‌طوری‌که برای دیگران قابل‌مشاهده و درک است.
خشکی دهان یا درد گلو پس از خواب
فشارخون بالا
افرادی که دارای نشانه‌ها یا علائم آپنه خواب انسدادی هستند باید برای بررسی بیشتر و درمان خود به یک متخصص خواب مراجعه کنند. اگر فکر می‌کنید که شما یا یکی از عزیزان شما دچار مشکل خواب هستید فورا به پزشک مراجعه کنید.
توصیه‌هایی برای خواب بهتر
افراد مبتلابه دیابت نوع 2 باید خواب خوب را به‌عنوان بخشی از برنامه مدیریت بیماری خود لحاظ کنند. به این افراد توصیه می‌شود که برای خواب بهتر توصیه‌های زیر را رعایت کنند:
یک برنامه زمان‌بندی‌شده برای خواب داشته باشید: در طول هفته، حتی روزهای تعطیل در ساعت مشخصی به رخت خواب بروید و از خواب برخیزید، چون چنین چیزی می‌تواند به بدن شما کمک کند که چرخه خواب-بیداری سالمی داشته باشد.
فضای خواب خود را آماده کنید: اتاق‌خواب خود را خنک، تاریک و آرام سازید تا به خواب خوب شما کمک شود. در تختخواب خودکار نکنید، غذا نخورید یا تلویزیون نگاه نکنید. تمام وسایل و صفحه‌های نمایش را بیرون از اتاق‌خواب بگذارید.
برای خواب آماده شوید: پیش از خواب تکنیک آرام‌سازی بدن را انجام دهید تا راحت‌تر بتوانید از وضعیت بیداری به وضعیت خواب انتقال پیدا کنید. پیش از خواب چیزهایی همچون گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش یا گرفتن دوش آب گرم را انجام دهید تا باعث آرامش خود شود.
از کافئین، الکل و نیکوتین خودداری کنید: این مواد محرک هستند و از مصرف آن‌ها مخصوصا در هنگام غروب پرهیز کنید.
شام خود را زمان‌بندی کنید: با معده خالی یا با معده پر به رختخواب نروید. شام خود را در ساعات اولیه تاریک شدن هوا بخورید تا بتوانید خواب راحت‌تری داشته باشید. همچنین، اگر گرسنه به رختخواب بروید نیز در خوابتان اختلال ایجاد می‌شود.
تمرین بدنی به‌موقع داشته باشید: برای خواب خوب در شب، بهترین زمان برای تمرین، صبح یا پیش از شام است. فعالیت فیزیکی باعث تقویت خواب سالم می‌شود، اما فعالیت تحریک‌کننده که قبل از خواب صورت‌گیرد شما را بیدار نگه می‌دارد.
از پزشک خود در مورد داروهای خود بپرسید: اگر تکنیک‌های سبک زندگی متفاوتی را امتحان کرده‌اید و همچنان خواب خوب ندارید، با پزشک خود در مورد یک کمک‌کار خواب صحبت کنید. همچنین درباره داروهای غیرتجویزی و تجویزی مناسب خواب با پزشک خود مشورت کنید.
در پایان این سوال مطرح می‌شود که یک شخص چه‌زمانی خواب خوب دارد؟ دکتر اینحورن در پاسخ به این سوال می‌گوید: «خواب نیروبخش عامل اصلی در خواب خوب است. به‌عبارتی، اگر یک خواب خوب باشد، پس از بیدار شدن فرد احساس آرامش و شادابی می‌کند و خود را برای هر کاری آماده می‌بیند.»سپید

برچسب ها: خواب ، دی ، تغذیه سالم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: