کد خبر: ۱۷۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 05
ممکن است بعضی از میکروب‌های درون خانه شما ویروس‌های مسری باشند. اگر در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا از تماس با جهان خارج خودداری نکنید، دیگر چاره بسیار موثری برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها به درون خانه شما وجود نخواهد داشت.
شفا آنلاین:میکروب‌ها را می‌توان در هرجایی، حتی در سالم‌ترین خانه‌ها یافت. دکتر روبرت دابلیو دولان، متخصص گوش، حلق و بینی در کلینیک Lahey در شهر برلینگتون ایالت ماسوچوست می‌گوید: «نمی‌توانید از شر تمام میکروب‌های موجود در خانه خود خلاص شوید.» او می‌گوید: «بعضی از باکتری‌ها نرمال و عادی هستند و روی بدن یا درون بدن ما زندگی می‌کنند. اگر از شر این میکروب‌ها خلاص شوید احتمالا میکروب‌های بدتری جایگزین آن‌ها می‌شوند.»

به گزارش شفا آنلاین:باوجوداین، ممکن است بعضی از میکروب‌های درون خانه شما ویروس‌های مسری باشند. اگر در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا از تماس با جهان خارج خودداری نکنید، دیگر چاره بسیار موثری برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها به درون خانه شما وجود نخواهد داشت. اما می‌توانید با تدابیری از پخش میکروب‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در میان اعضای خانواده جلوگیری کنید.

آماده شدن برای فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا
ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا عمدتا از طریق شخص به شخص و به هنگام سرفه، عطسه و گفتگو پخش می‌شوند. اگر یک فرد مبتلابه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مسری به خانه شما بیاید، به همراه خود این میکروب‌ها را نیز می‌آورد. باوجوداین، این را باید گفت که تلاش برای ضدعفونی کردن تمام خانه یک کار کاملا عملی و عاقلانه نیست. خانم کورنی شه راندولف، مادر یک کودک تازه متولدشده است که در اولین فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزای کودک خود احتیاط‌های زیادی را در مورد میکروب‌های مسری و عادت‌های تمیزی خود انجام داده است. او می‌گوید: «من در تمیزی یک آدم وسواسی نیستم و می‌دانم که بعضی از میکروب‌ها برای رشد سیستم ایمنی سالم کودک ضروری هستند، اما می‌خواهم که این زمستان فرزند خود را از ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا مصون دارم. به همین دلیل در مقایسه با قبل بیشتر تمیزکاری می‌کنم و به دنبال محصولات تمیزکننده غیر سمی و ضدعفونی‌کننده هستم.»
سالم نگه‌داشتن خانه
اگرچه نمی‌توانید در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا اعضای خانواده خود را دور از تمام میکروب‌ها نگه‌دارید، اما می‌توانید در آسیب‌پذیری آن‌ها به میکروب‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزای موجود در خانه تغییراتی ایجاد کنید. دکتر دولان می‌گوید: «من سه کودک دارم و می‌دانم که در مدرسه با میکروب‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا تماس پیدا می‌کنند، بنابراین هر کاری را انجام می‌دهیم تا از پخش این میکروب‌ها در خانه جلوگیری کنیم.» برای آنکه در این فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا از کودکان خود محافظت کنید می‌توانید توصیه‌های زیر را به کار ببندید:
مدت سرماخوردگی‌ها را بدانید. اگر یکی از اعضای خانواده شما دچار ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شد، باید این را بدانید که یک روز قبل از مریض شدن ویروس وارد بدنش می‌شود و تا هفت روز پس از مریض شدن این ویروس در بدنش باقی می‌ماند. در طول این مدت، یک بخش مشخصی از خانه را برای این فرد اختصاص دهید. برای مثال، از او بخواهید که تنها روی یک کاناپه بنشیند و در یک اتاق‌خواب مجزا استراحت کند تا از آلوده کردن دیگر بخش‌های خانه جلوگیری کند.
مراقب استفاده مشترک از وسایل باشد. دکتر دولان می‌گوید: «در طول سرماخوردگی از وسایل مشترکی همچون فنجان، لیوان، بشقاب و دیگر وسایلی همچون حوله استفاده نکنید که ویروس را از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌کنند.» در صورت سرماخوردگی، پس از مصرف هر غذایی ظرف موردنظر را به‌خوبی با آب گرم و مایع ظرف‌شویی بشویید.
سطوح را تمیز کنید. سطح تمام چیزهای موجود در خانه را به‌خوبی تمیز کنید. به‌جای استفاده از یک اسفنج از یک حوله کاغذی یک‌بارمصرف استفاده کنید و پس از تمیز کردن سطوح مختلف حوله را دور بیندازید. به سطوحی همچون میزهای کنار تخت خواب، پیشخوان آشپزخانه، پیشخوان حمام و دستگیره‌های شیر آب توجه خاصی نشان دهید.
برچسب محصولات تمیزکننده را بخوانید. زمانی می‌توان از کلمه «پاکیزه کننده» برای یک محصول استفاده کرد که آن محصول ظرف مدت 30 ثانیه بیش از 99 درصد از باکتری‌های مشخص را از بین می‌برد. کلمه «ضدعفونی‌کننده» نیز به این معنا است که یک محصول ظرف مدت 10 دقیقه تمام میکروب‌های مشخص را از بین می‌برد.
از محصولات سبز استفاده کنید. برای تمیز کردن خانه خود از محصولات تمیزکننده غیر سمی همچون مواد ضدعفونی‌کننده طبیعی همچون آویشن یا اسیدسیتریک استفاده کنید. بسیاری از مواد ضدعفونی‌کننده طبیعی برای ضدعفونی کردن اسباب‌بازی‌ها و سطوح مبلمان ها بی‌ضرر هستند، اما برای اطمینان از بی‌ضرر بودن آن‌ها پیش از مصرف آن‌ها برچسب روی آن‌ها را بخوانید.
در همه جای خانه دستمال‌کاغذی در دسترس باشد. دکتردولان توصیه می‌کند: «به خود یاد دهید که به هنگام عطسه، سرفه و ریزش بینی از دستمال‌کاغذی استفاده کنید. علاوه بر این، به آن‌ها یاد دهید که پس از استفاده از دستمال‌کاغذی آن را درون سطل زباله بیندازند.»
نحوه شستن صحیح دست‌ها را به کودکان خود یاد دهید. مطمئن شوید که در توالت‌های شما صابون یا مایع دست‌شویی وجود دارد. دست‌های خود را به‌خوبی با آب و صابون بشویید. به هنگام شستن دست‌های خود از دست زدن به‌صورت خود خودداری کنید. پس از شستن دست‌ها به‌جای استفاده از حوله پارچه‌ای از دستمال‌کاغذی برای خشک‌کردن دست خود استفاده کنید.
از ضدعفونی‌کننده‌های دست استفاده کنید. دکتر دولان می‌گوید: «ضدعفونی‌کننده‌های دست را در اکثر جاهای خانه خود پخش‌کنید.» مطمئن شوید که ضدعفونی‌کننده دست شما حداقل حاوی 60 درصد الکل است. ضدعفونی‌کننده دست را درون دست‌های خود اسپری کنید و دست‌های خود را به هم بمالید تا خشک شوند.
داشتن یک خانه سالم الزاما به این معنا نیست که خانه کاملا عاری از میکروب‌ها باشد. ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا از خانه‌های کثیف به اطراف پخش نمی‌شوند، بلکه از طریق افراد پخش می‌شوند. اما احتیاط عقلی این است که دست‌ها و سطوح وسایل خانه را عاری از میکروب‌ها نگه‌دارید. علاوه بر این، می‌توانید در مورداستفاده از واکسن آنفلوآنزا برای کودک خود با پزشک مشورت کنید. دکتر شه می‌گوید: «تنها کاری که در مورد خانه خود می‌توانید انجام دهید این است که در تمیز و سالم نگه‌داشتن خانه خود نهایت تلاشتان را به خرج دهید.» او ادامه می‌دهد: «اگرچه با نهایت تلاش شما این امکان وجود دارد که کودک شما سرما بخورد، اما با برداشتن گام‌های بالا می‌توانید در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا خانه سالمی داشته باشید، حتی اگر خانه کاملا عاری از میکروب‌ها نشود.»سپید

everydayhealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: