کد خبر: ۱۷۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 03
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران عنوان کرد:
دارو محصولی است استراتژیک که به صورت مستقیم با سلامت افراد جامعه سروکار دار و نمی‌توان هیچ محصولی را جایگزین آن کرد.
شفا آنلاین:احمد شیبانی، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران <Iranian Drug Industries>با حضور  در نمایشگاه مطبوعات، با گلایه از بی‌توجهی‌ها به صنعت داروسازی در چند سال گذشته، گفت: انتظار صنعت داروسازی این است که مطالبات آنها در اسرع وقت پرداخت شود و نگرانی این است که با ادامه روند فعلی، در آینده نزدیک کشور با مشکلات عدیده‌ای در تامین داروهای مورد نیاز خود مواجه شود و همین امروز باید به داد این صنعت رسید.»

در ادامه متن مصاحبه  را با احمد شیبانی می‌خوانید:
راهکار برون‌رفت از بحران نقدینگی در حوزه دارو چیست؟
به گزارش شفا آنلاین:در وهله نخست این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که دارو با هیچ کالا و محصولی قابل مقایسه نیست. دارو محصولی است استراتژیک که به صورت مستقیم با سلامت افراد جامعه سروکار دار و نمی‌توان هیچ محصولی را جایگزین آن کرد. به همین دلیل باید تصمیم گیران اقتصادی و سلامتی کشور به این باور برسند که این محصول یک کالای استراتژیک است. متاسفانه در حال حاضر برخی مسئولان به این باور نرسیده‌اند و اگر این باور وجود داشت وضعیت دارو به صورت فعلی نبود.
هم‌اکنون حدود 150 کارخانه داروسازی در کشور وجود دارد. همچنین 2100 قلم دارو در بازار دارویی کشور وجود دارد که از این مقدار 1750 قلم تولید داخل و 250 قلم وارداتی است. در بخش تولید 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود. در سال گذشته 46 میلیارد عدد دارو در کشور مصرف شده که 44 میلیارد عدد از این داروها تولید داخل بوده است. بنابراین از همه این عدد و رقم‌ها می‌توان نتیجه گرفت که ارزش و پتانسیل تولید داخل چیست.
 اولویت نخست حوزه دارو در وضعیت فعلی چیست؟
متاسفانه در چند سال اخیر تولید دارو در کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و با مشکل مواجه شده است. بنابراین اولویت اول در این حوزه بحث نقدینگی و لزوم تزریق منابع مالی و مطالبات شرکت‌های داروسازی است و اگر این اتفاق نیفتد مشکلات جبران‌ناپذیری به وجود خواهد آمد. لذا باید فکری عاجل برای احیای صنعت داروسازی شود. البته احیای صنعت داروسازی ممکن نخواهد بود مگر با تزریق مطالبات صنعت که پول خود اوست و چیز اضافی نیست که داده نشود.
در حال حاضر داروسازان بیش از 4 هزار میلیارد تومان از بخش‌های دولتی مطالبه دارند که همین موضوع باعث شده ذخیره مواد اولیه برخی شرکت‌های دارویی به اتمام برسد و اگر شرکتی هم مواد اولیه داشته باشد تنها برای چند ماه جوابگوی نیاز خواهد بود.
همچنین این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد که وظیفه دولت تامین دارو مورد نیاز مردم است و اگر این دارو توسط شرکت‌های داخلی تامین و تولید نشود، مجبور است با صرف هزینه‌ای چند برابر از خارج وارد کند. به‌عنوان مثال در چند ماه اخیر چند قلم داروی معمولی که بدون نسخه هم ارائه می‌شود، دچار کمبود شد و دولت مجبور شد با صرف هزینه چند برابری این داروها را وارد کند. مشکلی که در این مواقع وجود دارد این است که به دلیل کمبود وقت و نیاز بازار به دارو، ممکن است در کیفیت داروهای وارداتی خدشه‌ای وجود داشته است. بنابراین درخواست عاجل از تصمیم گیران اقتصادی و دولت این است که اقدام در این حوزه را در اولویت قرار دهند و نگذارند شرایط به بن‌بست برسد.
البته قرار شده تا بخشی از مطالبات پرداخت شود ولی درخواست ما این است که اگر منابع به دانشگاه‌ها داده شده تا برای پرداخت مطالبات داروسازان صرف شود؛ منابع در محل اصلی هزینه شود تا صنعت بتواند سرپا بایستد.
 آیا وضعیت فعلی صنعت دارو ناشی از سوء مدیریت‌های گذشته است؟
متاسفانه در برخی موارد علیرغم وجود قانون، اعمال‌نظرهای شخصی و سلیقه‌ای در اجرا صورت گرفته است. البته این نکته نباید فراموشی شود که در دسترس بودن و فراوانی دارو اصل است اما اگر نیاز باشد باید واردات دارو نیز صورت گیرد. ضمنا انتظار در بحث واردات این است که داروهایی که به مقدار کافی در داخل تولید می‌شود نباید وارد کشور شود. متاسفانه در مواردی و در دوره‌های مدیریتی این اتفاق افتاده که داروهای دارای مشابه داخلی وارد کشور شده است و امیدواریم دیگر این قبیل اتفاقات تکرار نشود. از سازمان غذا و دارو و نهادهای نظارتی هم این توقع و انتظار را داریم که در برابر این اتفاق ایستادگی کنند.
 در حال حاضر از میزان دقیق کمبودهای دارویی اطلاع دارید؟
رقم دقیقی نداریم ولی متاسفانه روز‌به‌روز بر تعداد این کمبودها افزوده می‌شود. طبق اعلام دو ماه پیش مدیرکل وقت دارو ذخیره ماده اولیه 750 قلم دارو در حدود دو تا سه ماه است و این یک هشدار برای بروز بحران در حوزه کمبودهای دارویی است. امروز نیز هر روز در داروخانه‌ها بر تعداد کمبودها افزوده می‌شود و این خود هشداری است که اگر به داد دارو و صنعت داروسازی رسیده نشود ممکن است موجب روز بحران شود. بنابراین اولویت‌ در صنعت داروسازی پرداخت مطالبات و اصلاح قیمت‌ها است و اگر این اتفاق بیفتد در مراحل بعدی می‌توانیم مباحثی مانند توسعه صادرات، نوسازی چرخه تولید و GMP را دنبال کنیم.
 دلیل تفاوت در آمارنامه‌های دارویی نهادهای مختلف چیست؟
از سال‌ها پیش آمارنامه دارویی همه ساله در کشور منتشر می‌شد ولی چند سالی است که این روند متوقف شده و همین امر موجب شده تا عدد و رقم‌های اعلامی شفافیت نداشته باشد. البته در حوزه دارو بسیار راحت می‌توان به عدد و رقم واقعی رسید زیرا چرخه تولید، توزیع و تامین دارو روند مشخصی دارد و امکان تغییر در این روند بسیار شفاف است. البته ممکن است دلایل دیگری نیز در این موضوع دخیل باشد که خود نیازمند علت‌یابی است.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: