کد خبر: ۱۰۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام مدير كل داروي سازمان غذا و دارو گفت: مكمل ها جزو دارو به شمار نمي آيند و در فهرست دارويي ايران نيز قرار ندارند؛ بنابراين بدون نسخه تجويز مي شوند.

به گزارش شفا آنلاین، دكتر مصطفي كريمي افزود: مكمل هاي غذايي در هيچ كشوري جزو فهرست دارويي نيستند زيرا اين فرآورده ها فقط رژيم غذايي افراد را تكميل مي كنند و برعكس دارو به نسخه نيازي ندارند.
وي به تشريح دلايل قرار نداشتن مكمل ها در فهرست دارويي كشور پرداخت و افزود: هر فرآورده اي كه اثرات فارماكولوژيكي مشخصي دارد يعني روي سيستم بدن اثر مي گذارد و چگونگي تاثير و عوارض آن شناخته شده است به عنوان دارو محسوب مي شود و در فهرست دارويي كشور قرار مي گيرد.
كريمي تاكيد كرد: اثرات، عوارض و هزينه اثربخشي داروها بايد مشخص باشد تا بتواند در فهرست دارويي كشور قرار گيرد.
قائم مقام مدير كل داروي سازمان غذا و دارو با بيان اينكه مولفه هاي زيادي در ثبت يك دارو در فهرست دارويي كشور مورد بررسي قرار مي گيرد، گفت: اين مولفه ها در «شوراي بررسي و تدوين داروي ايران» مصوب مي شود و پس از آن در فهرست دارويي كشور قرار مي گيرد.
كريمي درباره مكمل ها گفت: مكمل ها در حقيقت متشكل از موادي مانند ويتامين و گلوكزامين ها (نوعي مكمل خوراكي به اشكال مختلف قرص، كپسول و پودر) هستند كه به بهبود تغذيه كمك مي كنند.
وي اضافه كرد: بطور مثال برخي افراد به علت رژيم هاي غذايي خود دچار كمبود ويتامين و ريزمغذي هايي مي شوند كه آن را به صورت ويتامين ها و مواد معدني اضافه مي كنند و در قالب مكمل ها مي توانند دريافت كنند.

**ايمني مكمل ها استعلام مي شود
شكوفه نيكفر، دبير شوراي بررسي و تدوين داروهاي ايران در سازمان غذا و دارو نيز در عين حال به نكته اي اشاره كرد وآن ايمني مكمل ها بود.
وي افزود: فقط در مورد مساله ايمني مكمل ها از دبيرخانه شوراي بررسي و تدوين داروها ايران، استعلام صورت مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: با جلسات هماهنگي بين اداره كل مكمل ها و دبيرخانه شوراي تدوين دارو، تصميم گرفته مي شود كه مواد مورد استفاده در مكمل ها و ميزان آنها به چه صورت باشد و اگر اين مكمل ها در زمره دارو قرارنگيرند مجوز دارند كه در اداره مكمل ها ثبت شوند.
نيكفر اظهار داشت: فهرست رسمي داروهاي ايران در سايت سازمان غذا و دارو به نشاني FDA.GOV.IR نيز منتشر شده و آخرين تغييرات و اصلاحاتي كه در اين فهرست صورت مي گيرد قابل مشاهده است.
هم اكنون يكهزار و 200 مولكول دارويي ، سه هزار شكل دارويي و 6 هزار پروانه دارويي در فهرست دارويي كشور موجود است و سالانه پنج تا 6 قلم به مولكول هاي دارويي فهرست دارويي كشور اضافه مي شود.
فارماكوپه‌ها كتاب‌هاي داراي فهرست كاملي از داروهاي موجود در بازار هستند. در اين كتاب ها اطلاعات دارويي، موارد مصرف، عوارض جانبي، نحوه نگهداري داروها و مواد اوليه، روش آناليز مواد اوليه و جانبي مشتمل بر روش‌هاي فيزيكي و شيميايي و استانداردهاي مورد استفاده در داروسازي و صنايع غذايي درج شده است.ایرنا
برچسب ها: مكمل ، فهرست ، رژيم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: