کد خبر: ۱۷۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 22
اصلی‌ترین دلیل این است که نکات منفی کلا بیشتر در حافظه آدم‌ها می‌مانند و این مربوط به سرشت مغز انسان‌ها و مدارهای داخل آن است
شفا آنلاین: حتما شما هم دیده‌اید که بعضی از مردم به‌خصوص خانم‌ها با چه شوقی صفحه حوادث روزنامه‌ها را می‌خوانند و بعد با چه هیجانی برای دیگران تعریف می‌کنند. شاید خود شما یکی از آنها باشید. اولین سوال که به ذهن می‌آید این است که معمولا در صفحه حوادث اخبار منفی درج شده‌اند که قتل، حادثه، خیانت، جرم و... را در بر می‌گیرند، چرا عده‌ای که از نگاه روانشناسی در اکثریت هستند، این اخبار منفی را پیگیری می‌کنند؟!

دکتر فرشاد نجفی‌پور، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه  در این باره نظر می‌دهد.

نکات منفی بیشتر در حافظه آدم‌ها می‌مانند

به گزارش شفا انلاین:اصلی‌ترین دلیل این است که نکات منفی کلا بیشتر در حافظه آدم‌ها می‌مانند و این مربوط به سرشت مغز انسان‌ها و مدارهای داخل آن است. یکی از علل هم هیجان‌طلبی است که این هم در اکثریت انسان‌ها خصوصا نسل جوان به شکلی ذاتی نهادینه است یعنی مردم غالبا از هیجان استقبال می‌کنند. این موضوع چندین دلیل دارد که نمی‌توان اکثر آنها را مثبت دانست اما یک دلیل مثبت هم می‌تواند داشته باشد و آن هم آگاه شدن و آموختن است. آگاهی از تهدیدهایی که هست و شاید بی‌اطلاع بودیم و آموختن از حوادث که چه کنیم یا نکنیم تا گرفتار این حوادث نشویم.
در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرعت تمام پدیده‌ها در حال افزایش است. طبعا سرعت تحول هم بالاست و بسیاری از ابزارها و روندها به سرعت تغییر می‌کنند و ظهور وسایل و مواد و روندها و... جدید هم پی در پی رخ می‌دهد. گاها ما از بسیاری از این تحولات به شکل عام بی‌خبر هستیم و این بی‌خبری ممکن است ما را به دام حادثه بکشاند. اینجاست که اخبار بد صفحه حوادث می‌تواند خوب هم باشد. شیوه‌های نوین سرقت، شیوه‌های نوین فریب، جنایت و... همه یک نکته را یادآور می‌شوند که امکان اتفاق هر حادثه‌ای وجود دارد و قابل انکار نیست و هر روز رویی جدید و جدیدتر نشان می‌دهد. علاج واقعه هم که قبل از وقوع باید کرد که این نیازمند خبر است و جان نباشد جز خبر در آزمون.
 

در صفحات حوادث اخبار باید چگونه باشند؟
اگر هدف آگاه‌سازی است، در آگاه‌سازی باید از اصول تنبیه پیروی شود. در روان‌شناسی تنبیه ابزاری برای ترک فعل وجود دارد. به عبارت ساده‌تر به کمک آن، از تکرار یک رفتار پیشگیری می‌شود تا تکرار نشود. برای پیشگیری از تکرار رفتار، تنبیه باید فوری و بسیار شدید باشد. بنابراین آگاه‌سازی از طریق صفحه حوادث الزاما باید سریع و با جزئیات باشد در غیر این صورت، تاثیر آن کاهش می‌یابد و هر اندازه خبر دیرتر و مبهم‌تر منتشر شود، ارزش آگاه‌سازی آن کمتر و کمتر خواهد شد.
ضمن اینکه خبر بدون تحلیل، ارزش آموزشی آن را کاهش می‌دهد. اکثریت حوادث ناشی از رفتار انسان‌ها هستند و علم تجزیه و تحلیل رفتار روان‌شناسی است. از این رو اگر اخبار حوادث با تحلیل روان‌شناسی، با رعایت اختصار و شفافیت بار آگاه‌سازی بیان شود، آن را به سطح باارزش‌تری می‌رساند. سلامانه

 

برچسب ها: اخبار ، حوادث ، هیجان طلب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: