کد خبر: ۱۷۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 18
وقتی یارانه‌ها قطع شد به هر کسی که نیازمند است بگویید بیاید کمیته امداد. مردم ما فهیم و بزرگ هستند و مسائل را درک می‌کنند
شفاآنلاین>اجتماعی> سی و یکمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران روز گذشته با حضور رئیس کمیته امداد برگزار شد. نکته‌ای که در این جلسه بارها با نمایندگان بخش خصوصی مورد تأکید قرار گرفت یارانه‌ها بود و اینکه دولت باید به سمت حذف یارانه نقدی حرکت کند و تبعات منفی آن را بپذیرد.

به گزارش شفاآنلاین، پرویز فتاح در این جلسه از رئیس جمهوری خواست که مسئولیت حذف یارانه نقدی را به او بدهند تا بتواند اقتصاد ایران را از چالش‌ها دور کند و در نهایت دولت بتواند پول پیمانکاران و نیروهای خود را بدهد و دیگر بیش از این مقروض نشود.

مسئولیت قطع یارانه‌ها را می‌پذیریم
وی با اشاره به مشکلات(Difficulties) پیش روی درآمدهای دولت گفت: من در ارتباط با قطع یارانه‌ها با آقای رئیس جمهوری صحبت کردم و گفتم که من مسئولیت قطع یارانه‌ها را می‌پذیرم. از چه می‌ترسید که یارانه‌‌ها را قطع کنید، من فحش‌ها را می‌پذیرم به هر حال این کارها فحش‌خوری هم دارد. وقتی یارانه‌ها قطع شد به هر کسی که نیازمند است بگویید بیاید کمیته امداد. مردم ما فهیم و بزرگ هستند و مسائل را درک می‌کنند. چرا باید 40 هزار میلیارد تومان یارانه داده شود در حالی که می‌شود نیمی از مبلغ یارانه‌ها یعنی 20 هزار میلیارد تومان را حذف کرد.

فتاح در مورد قاچاق کالا و کنترل آن نیزاظهار داشت: حداقل 20 میلیارد دلار میزان قاچاق شماست که اگر 50 درصد آن کنترل شود 10 میلیارد دلار کمتر قاچاق به کشور می‌آید ،آیا نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم؟ شما که 2 داعشی را که در روستایی در کرمانشاه قائم «پنهان» شده‌اند جزغاله کرده‌اید، نمی‌توانید جلوی دو کانتینر قاچاق در روز روشن را بگیرید؟ شما که این توانمندی ها را دارید. رئیس کمیته امداد گفت: مبارزه با قاچاق فقط اراده می‌خواهد، آیا کسی این حرف را از تو می‌پذیرد که نمی‌شود جلوی قاچاق را گرفت.

اگر 10 میلیارد دلار از میزان قاچاق را کم کنیم اشتغالی در کشور ایجاد می‌شود. زمانی که در کشور قاچاق در این سطح وجود دارد یعنی در کنار آن فقر(Poverty) نیز وجود دارد و وقتی واردات در این سطح وجود داشته باشد ایرانی‌ها بیکار می‌مانند و چینی‌ها و کره‌ای‌ها به جای ما کار می‌کنند. متأسفانه وسعت فقر زیاد شده  که دلیل این امر اقتصاد بیمار کشور است.

کاهش 10 درصدی افراد تحت پوشش کمیته امداد
رئیس کمیته امداد در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سال قبل برای تخصیص بودجه به کمیته امداد یک هزار میلیارد تومان داده‌اند، گفت: به لطف خدا از بانک‌ها 1100 میلیارد تومان جذب کردیم. در کنار 1100 میلیارد تومانی که از بانک‌ها گرفتیم 300 میلیارد تومان نیز خودمان به آن اضافه کردیم و در مجموع به هزار نفر 1400 میلیارد تومان وام اشتغال پرداخت کردیم که نتیجه آن کاهش 10 درصدی آمار افراد تحت پوشش کمیته امداد است.

تشکیل کمیته بررسی بودجه 97
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در این نشست به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در بعد اقتصادی در چهار سال گذشته، ثبات نسبی در اقتصاد کشور به وجود آمد و هیجانات قیمتی روزانه کمتر دیده شد، ضمن اینکه تورم بالای ۴۰ درصد نیز به کمتر از ۱۰ درصد رسید و مردم امید به آینده پیدا کردند. در مورد نگاه به خارج نیز موفقیت‌های دیپلماسی خوبی برای کشور حاصل شد. وی افزود: نظام بانکی کشور نیز اصلاح شود؛ طبیعتاً فردی که معقول فکر می‌کند با توجه به سود بانکی، یارانه نقدی و سوخت ارزان می‌تواند بدون دغدغه با سپرده‌گذاری در بانک زندگی خود را بگذراند، پس اگر این مشکلات حل نشود و  مسأله یارانه برطرف نشود و سود کاهش نیابد، انتظار سرمایه‌گذاری بیهوده است.

خوانساری عنوان کرد: نخستین جایی که بلافاصله بعد از تلاطم‌های اقتصادی مورد تأثیر واقع می‌شود ارز است. انتظار ما از دولت این است که بحث دلار با توجه به تورم داخلی و خارجی و نیز واقعیت‌های اقتصادی مدیریت شود. تک نرخی کردن دلار در این میان در ثبات اقتصادی مؤثر است و به جای اینکه تصمیمات و هیجانات، نرخ دلار را بالا و پایین کند، دولت تکلیف را مشخص کند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تخصیص‌های داده شده از بودجه سال ۱۳۹۶ بسیار پایین است اگرچه بودجه عمومی دولت نیز وضعیت خوبی داشته است. همچنین اکنون که فصل بودجه‌ریزی سال ۱۳۹۷ است باید مسائل بودجه‌ای آسیب شناسی شوند که در این میان کمیته بررسی بودجه ۱۳۹۷ نیز در اتاق بازرگانی تهران تشکیل شده است.
برچسب ها: مشکلات ، فقر ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: