کد خبر: ۳۴۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 01
اگر یک پسر جوان یا نوجوان دارید، ممکن است از خود بپرسید که چه زمانی رشد آنها متوقف می شود و به قد کامل بالغ خود می رسند.
شفاآنلاین>سلامت>بسیاری از والدین به این فکر می کنند که رشد در دوران بلوغ چه زمانی آغاز می شود و از نظر تغییرات و جهش رشد چه انتظاری باید داشته باشند. سؤالات دیگر شامل این است که چگونه بفهمیم فرزند شما به درستی رشد می کند یا نه و چه زمانی رشد کودک شما به پایان می رسد؟

جدول زمانی رشد پسران
 به گزارش شفاآنلاین:همه بچه ها در مورد رشد و بلوغ جسمی جدول زمانی خاص خود را دارند و منحنی خاص خود را دنبال می کنند. با این حال، دختران معمولاً بلوغ را زودتر از پسران شروع کرده و به پایان می‌رسانند. به همین دلیل است که بسیاری از دختران دبیرستانی گاهی اوقات بیش از همتایان مرد خود را تحت فشار قرار می دهند.

پسرها معمولاً در حدود ۱۱ یا ۱۲ سالگی بلوغ را شروع می کنند. هنگامی که بلوغ شروع می شود، این روند معمولاً حدود چهار سال طول می کشد و در آن نقطه رشد قابل توجهی مشاهده شده که سپس به پایان می رسد. به این ترتیب، رشد بیشتر پسران تا سن ۱۶ سالگی به پایان رسیده است، اما برخی از پسران تا سن ۱۸ سالگی هم به قد کامل بزرگسالی خود می رسند و برخی حتی دیرتر.

بلوغ پسران چه زمانی شروع می شود؟
در حالی که بلوغ در دختران ممکن است از ۸ تا ۱۳ سالگی شروع شود، در پسران معمولاً یک یا دو سال دیرتر شروع می‌شود، در واقع نقطه ای بین ۹ تا ۱۴ سالگی با میانگین ۱۱ سالگی. در اکثر پسرها این مرحله از ۱۴ سالگی شروع شده است و اگر تا آن زمان علائم بلوغ را در فرزند خود مشاهده نکردید، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

نشانه بلوغ پسران فقط افزایش قد نیست
بلوغ فقط افزایش قد نیست، بلکه تغییرات مهم بدنی را در بر می گیرد.

صحبت کردن در مورد برخی از این تغییرات ممکن است برای فرزندتان عجیب یا ناراحت کننده به نظر برسد. برای شما خوب است که یک درک کلی از آنچه باید انتظار داشته باشید، داشته باشید تا بتوانید به سؤال های فرزندتان درباره بدنش پاسخ دهید.

علائم اولیه بلوغ پسران چیست؟
اولین علامت بلوغ در پسران بزرگ شدن بیضه ها و همچنین تیره شدن کیسه بیضه و نازک شدن پوست آن است. یکی دیگر از علائم اولیه ظاهر شدن موهای ناحیه تناسلی در قاعده آلت تناسلی است.

سایر علائم بلوغ پسران
پس از حدود یک سال، تغییرات فیزیکی بیشتری اتفاق می‌افتد، معمولاً:

بیضه ها به رشد خود ادامه می دهند. کیسه بیضه همچنان تیره می شود و پایین تر آویزان می شود.
موهای ناحیه تناسلی ضخیم‌تر و فراوان‌تر می‌شوند و به دنبال آن موهای زیر بغل، موهای صورت و ضخیم‌تر شدن موهای پا و بازو را مشاهده می کنند. موهای سینه معمولاً در آخرین مرحله ظاهر می شوند.
آلت تناسلی ابتدا به شکل طولی و سپس عرضی رشد می کند و رشد کامل آن بین ۱۳ تا ۱۸ سالگی اتفاق می افتد.
پسران در دوران بلوغ شروع به دیدن رویاهای شبانه یا انزال شبانه خواهند کرد. آنها همچنین ممکن است به طور مکرر شروع به خودارضایی کنند که طبیعی است.
صدای پسران با پیشرفت بلوغ عمیق تر می شود.
اکثر پسرها نیز در این مدت دچار جوش یا آکنه می شوند.
جهش رشد در دوران بلوغ
همه پسرها در مورد جهش رشد با هم متفاوت هستند، اما پسرها قطعاً در دوران بلوغ در حال رشد هستند!

اوج جهش رشد پسرها معمولاً در اواخر بلوغ یعنی حدود دو سال پس از شروع بلوغ اتفاق می‌افتد. در طول این مدت، آنها ممکن است حدود ۳ اینچ در سال رشد کنند. بیشترین رشد تا زمانی که پسران ۱۶ ساله شوند به پایان می رسد، اما ممکن است تا ۱۸ سالگی هم رشد ادامه پیدا کند.

حتی با کاهش جهش رشد پسرها، ممکن است افزایش توده عضلانی را شاهد باشید و البته، رشد پا را فراموش نکنید تا زمانی که پسر شما در حال رشد است، این رشد ادامه خواهد داشت. بنابراین بله، ممکن است لازم باشد به خرید و ارتقاء سایز کفش ها ادامه دهید!

چه چیزی بر قد کودک شما تأثیر می گذارد؟
قد کودک در درجه اول توسط ژنتیک تعیین می شود و معمولاً با ترکیبی از ترکیب ژنتیکی مادر و پدر کودک مشخص می شود.

عوامل محیطی به ویژه تغذیه نیز ممکن است بر قد کودک شما تأثیر بگذارد. ارائه وعده های غذایی سالم و متعادل برای رشد قد کودکتان ضروری و مهم است. هنگامی که کودک شما رشد سریعی را که همراه با بلوغ است طی می کند، باید انتظار افزایش اشتهای او را داشته باشید. در این مدت کالری کودک خود را محدود نکنید.

در موارد نادر، کودک شما ممکن است عدم تعادل در هورمون های رشد خود داشته باشد که باعث رشد غیر طبیعی سریع یا آهسته او می شود. در این صورت ارزیابی کامل پزشک ضروری خواهد بود.

اگر نگران رشد نوجوان خود هستید چه باید کرد؟
برخی از پسرها از ۹ سالگی یا تا اواخر ۱۴ سالگی شروع می کنند. با این حال، اگر پسر شما قبل از ۹ سالگی شروع به نشان دادن علائم بلوغ کرد یا در سن ۱۴ سالگی هیچ نشانه ای از بلوغ نشان نداد، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

اگر پزشک اطفال فکر می کند ممکن است مشکلاتی در رشد کودک شما وجود داشته باشد، ممکن است آزمایشاتی از جمله ارزیابی هورمونی و حتی اشعه ایکس برای اندازه گیری رشد و تکامل اسکلتی را پیشنهاد دهد.

اگر متخصص اطفال تشخیص دهد که مشکلی وجود دارد، ممکن است شما را به یک متخصص ارجاع دهد، مانند متخصص ژنتیک کودکان یا متخصص غدد اطفال.

بسیاری از والدین نگران رشدی هستند که در دوران بلوغ اتفاق می افتد. آیا فرزند من خیلی سریع رشد می کند؟ خیلی کند است؟ آیا باید رژیم غذایی آنها را تغییر دهم؟

کودکانی که دوران بلوغ را می گذرانند ممکن است در مورد رشد خود نیز نگران باشند، به خصوص اگر رشد خود را با همسالان مقایسه کنند. اگر فرزند شما اولین یا آخرین کسی است که جهش های رشد بلوغ را پشت سر می گذارد، ممکن است احساس بی هوشی یا اضطراب کند.

به‌عنوان والدین، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان با صحبت‌های آزاد درباره تغییراتی که در بدنش اتفاق می‌افتد و عادی‌سازی حتی ناخوشایندترین قسمت‌ها، از این سفر گاه آزاردهنده بلوغ عبور می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که در مورد ظاهر بدن آنها و همچنین سرعت رشد آنها مثبت است. به همین ترتیب، اگر در دوران بلوغ در مورد رشد یا رشد کودک خود نگرانی دارید، حتما با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.
برچسب ها: بلوغ جسمی ، پسران ، رشد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: