کد خبر: ۱۷۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 16
سازمان غذا و داروی ایالات متحده از ابتدای سال میلادی 2017 تا میانه ماه جولای، در مجموع 24 دارو و بیولوژیک جدید را به تائید خود رسانده است.
شفا آنلاین:از میانه سال 2017 عبور کرده‌ایم و مجالی پیدا شده برای مرور داروها و بیولوژیک‌های مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا از ابتدای سال 2017 تا اطلاعات خود را در این زمینه به‌روز کنیم.


به گزارش شفا آنلاین:سازمان غذا و داروی ایالات متحده از ابتدای سال میلادی 2017 تا میانه ماه جولای، در مجموع 24 دارو و بیولوژیک جدید را به تائید خود رسانده است.
آنچه در این میان بیش از همه نظرات را به خود جلب کرد، تائید داروهای زیر بود:
1) ال – گلوتامین: نخستین داروی تائید شده برای بیماری سیکل‌سل پس از نزدیک به 20 سال
2) Pembrolizumab: نخستین داروی تائید شده برای یک نقص ژنتیکی و نه نوع توموری.
3) Toclizumab: نخستین داروی مورد تائید FDA برای آرتریت سلول ژانت
4) گسترده‌تر کردن اندیکاسیون Ivacaftor برای سیستیک فیبروزیس که دربرگیرنده موتاسیون‌های ژنی 33 CFTR باشد.
نورولوژی
Emflaza یا deflazacort:
دارویی جدید برای درمان دیستروفی دوشن موسکولار (DMD).
این دارو بهبود مشابهی را در قدرت عضلانی در مقایسه با پردنیزولون فراهم می‌آورد، اما باعث افزایش وزن کمتری می‌شود.
دوزاژ: 9/0 میلی‌گرم/ کیلوگرم/ روز، خوراکی، روزانه.
Xadago یا Safinamide:
دارویی جدید که به عنوان دارویی کمکی و افزودنی برای درمان بیماری پارکینسون، در بیمارانی تجویز می‌شود که در حال حاضر تحت درمان با levodopa/carbidopa بوده و در اپیزودهای خاموش بیماری به‌سر می‌برند.
نتایج مطالعات حاکی از آن است که افزودن داروی فوق به درمان استاندارد levodopa/carbidopa، کاهش قابل توجهی را در off-time و افزایش معنی‌داری را در on-time، بدون ایجاد دیس‌کنزی مشکل‌زا در بیمارانی که از نوسان‌های موتور رنج می‌برند، به همراه می‌آورد.
مکانیسم: مهار فعالیت MAO-B با بلاک کردن کاتابولیسم دوپامین.
دوزاژ: 50 میلی‌گرم، خوراکی، روزانه (در ابتدا). پس از 2 هفته، براساس نیاز و تحمل فردی بیمار، دوز دارو می‌تواند به 100 میلی‌گرم خوراکی، روزانه، افزایش پیدا کند.
Ocrevus یا Ocrelizumab:
دارویی جدید برای فرم‌های عودکننده یا اولیه پیشرونده مالتیپل اسکلروزیس.
در کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌شده که با حضور 732 بیمار مبتلا به فرم‌های عودکننده یا اولیه پیشرونده مالتیپل اسکلروزیس انجام شد، Ocrelizumab در مقایسه با پلاسبو، با میزان کمتری از پیشرفت‌های بالینی و MRI همراه بود. حجم کلی ضایعات مغزی در T2-weighted MRI در بیماران تحت درمان با Ocrelizumab، تا 4/3 درصد کاهش و در دریافت کنندگان پلاسبو، تا 4/7 درصد افزایش یافت. از سوی دیگر، درصد از دست دادن حجم مغزی با Ocrelizumab 9/0 درصد و با پلاسبو 09/1 درصد گزارش شد.
مکانیسم: آنتی‌بادی مونوکلونال برای هدف قراردادن اختصاصی CD20، یک آنتی‌ژن سطح سلولی که روی لنفوسیت‌های B بالغ و pre-B ظاهر می‌شود.
دوزاژ: اولیه؛ 300 میلی‌گرم، داخل وریدی، یک بار، سپس 2 هفته بعد تکرار می‌شود.
دوزاژ نگهدارنده: 600 میلی‌گرم، داخل وریدی، هر 6 ماه یک بار.
گاستروانترولوژی
Trulance یا plecanatide:
 دارویی جدید برای مدیریت یبوست مزمن ایدیوپاتیک در بزرگسالان.
کارآزمایی‌های بالینی انجام شده در این زمینه، نشان داده که plecanatide در مقایسه با پلاسبو، باعث بهبود قابل توجهی در فرکانس مدفوع، قوام مدفوع و زمان حرکت روده‌ها می‌شود.
مکانیسم: آگونیست گوانیلات سیکلاز. فعال شدن گوانیلات سیکلاز منجر به افزایش گوانوزین مونوفسفات سیکلیک یا cGMP و به دنبال آن، تحریک ترشح کلراید و بی‌کربنات به داخل لومن روده‌ای می‌شود. به دنبال این فعالیت‌ها، مایع روده‌ای بیشتر و ترانزیت آن افزایش می‌یابد.
دوزاژ: 3 میلی‌گرم، خوراکی، یک بار در روز.
Symproic یا naldemedine:
دارویی جدید برای یبوست ایجاد شده در اثر مصرف اوپیوئید.
در مطالعات انجام شده با حضور 620 بیمار بزرگسال مبتلا به یبوست ایجاد شده در اثر مصرف اوپیوئید و دردهای مزمن غیرسرطانی، naldemedine در مقایسه با پلاسبو، توانست باعث بهبود قابل توجه در فرکانس هفته‌ای حرکات روده‌ای شود، بدون آنکه علایم یا نشانه‌های قابل توجه سندرم ترک ایجاد کند.
مکانیسم: آنتاگونیست گیرنده mu-opiod که به صورت محیطی عمل می‌کند. یک زنجیره جانبی از نالتروکسن به آن افزوده شده تا وزن مولکولی و قطبیت نواحی سطحی افزایش پیدا کرده، به این ترتیب، توانایی آن برای عبور از سد خونی ـ مغزی افزایش می‌یابد.
دوزاژ: 2/0 میلی‌گرم، خوراکی، یک بار در روز.Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: