کد خبر: ۱۷۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 13
اکثر ما دوران سالمندی را تجربه خواهیم کرد و همین مسئله لزوم توجه به مسائلی برای بهتر زندگی کردن در این سنین و همچنین توجه به سالمندان جامعه را ضروری می‌کند.
شفا آنلاین>سلامت>به مناسبت هفته سالمندان به سراغ یک کارشناس ارشد مشاوره رفتیم تا از تخصص و تجربیات او برای طی کردن دوران سالمندی بهره ببریم.

به گزارش شفا آنلاین،اکثر ما دوران سالمندی را تجربه خواهیم کرد و همین مسئله لزوم توجه به مسائلی برای بهتر زندگی کردن در این سنین و همچنین توجه به سالمندان جامعه را ضروری می‌کند.

دوران سالمندی دوره‌ای با ویژگی‌ها و شرایط خاص خود و متفاوت به‌حساب می‌آید و طبیعی است در این دوره توانایی‌های جسمی کاهش پیدا کرده و بیماری‌ها و ضعف‌ها کم‌کم پیدا شود.

با تمام این اوصاف، باید سالمندی خوبی را گذراند و این امر، راهکارهای خودش را می‌طلبد که در گفتگو با یک کارشناس به این مسئله پرداخته‌ایم.

یک کارشناس ارشد مشاوره در مورد این‌که چه کنیم سالمندی خوبی داشته باشیم، اظهار داشت: برای اینکه بهتر این دوران را بگذرانیم باید به چند نکته مهم توجه کرد که اولین و مهم‌ترین آن این است که به سالمندی نگاه مثبت داشته باشیم. این کار این‌گونه معنا می‌شود که توجه داشته باشیم این دوره هم از نعمت‌های خداوند متعال است که به همه داده نمی‌شود و خیلی‌ها به این دوران نرسیدند. نگاه مثبت این است که این دوران را دوران پختگی و کمال بدانیم و با همه سختی‌هایش و به خاطر داشتنش خدا را شکر کنیم.

سید محمدرضا قائم محمدی افزود: باید اهداف بزرگی را برای این دوره در نظر بگیریم، زیرا آدم‌هایی که اهداف بزرگی برای خود تعریف کرده‌اند عمر طولانی‌تری دارند. بی‌حرکت نباشیم چون حرکت باعث زنده ماندن آدم‌ها می‌شود و تا وقتی حرکت می‌کنیم پایدارتر و سرزنده‌تر می‌مانیم و حتی کارهای کوچکی مانند نان خریدن و فعالیت‌های خانه ما را از پا افتادن محافظت می‌کند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر آن است که ارتباطات خود با دیگران را کم نکنیم و تا می‌توانیم ارتباطات‌مان را با دوستان، اقوام، فرزندان و اطرافیانمان حفظ کنیم.

این کارشناس مشاوره در مورد توجه به‌سلامت جسمی در دوران سالمندی گفت: باید سلامت جسمی خود را دائم بررسی کنیم تا اگر برای ضعف یا بیماری که داریم اقدام پزشکی لازم است غفلت نشود. به تغذیه در این دوران بیشتر اهمیت بدهیم و مراقب غذاهایی که می‌خوریم باشیم. به‌هیچ‌وجه دخانیات و الکل مصرف نکنیم، زیرا این موارد سم‌های دوران سالمندی هستند که خیلی زودتر ما را از پا درمی‌آورند.

قائم محمدی در مورد دیگر برنامه‌هایی که می‌تواند در این دوران باعث سرزندگی و نشاط و گذران بهتر سالمندی شود ابراز داشت: نباید شادی را به پول داشتن گره زد و بدانیم که بدون داشتن پول هم می‌توان شاد بود. حتما سعی بر مطالعه داشته باشیم تا دیرتر دچار فراموشی شویم؛ و باغبانی کنیم، چون همراه شدن با درخت و طبیعت سلامت روانی و نهایتاً سلامت جسمیِ ما را افزایش می‌دهد و باعث سرزندگی و نشاط می‌شود.

بر اساس شعار روز جهانی سالمند که «آینده‌ای بهتر با مشارکت سالمندان» نام‌گذاری شده، عناوین روزهای هفته سالمندان نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام‌ شده که نشان از اهمیت آن دارد.

«روز سالمند، ایثار و مقاومت» ، «روز سالمند و مناسبت‌های مذهبی» ، «روز سالمند و سبک زندگی سالم» ، «روز سالمند و امنیت اجتماعی» ، «روز سالمند و ارزش‌های فرهنگی و دینی» ، «روز پدربزرگ، مادربزرگ و انتقال تجربیات» ، و «روز سالمند، توانمندی و مشارکت» نام‌هایی است که برای توجه دادن ما به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و مهم‌تر از آن آماده کردن خود برای طی این دوران است.

برچسب ها: سالمندی ، سلامت ، کارشناس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: