کد خبر: ۱۶۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 10
اعتقاد داريم که آيين‌نامه ساماندهي کودکان خياباني که در سال 84 به تصويب هيات دولت رسيده، مناسب است، اما اگر چند دستگاه به اين آيين‌نامه اضافه شوند، مشکلات موجود حل خواهد شد
شفاآنلاین>اجتماعی> معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور با انتقاد از نحوه اجراي طرح جمع‌آوري کودکان کار و خيابان گفت: يکي از دلايلي که موجب بروز مشکلات در اجراي طرح جمع‌آوري کودکان کار و خيابان شده، عدم فعاليت‌ درست در اين زمينه است.

به گزارش شفاآنلاین، حبيب الله مسعودي فريد (معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور) در رابطه با اظهارات فرماندار تهران مبني بر جمع‌آوري 1000 کودک متکدي از سطح شهر تهران بيان داشت: اعتقاد داريم که آيين‌نامه ساماندهي کودکان خياباني که در سال 84 به تصويب هيات دولت رسيده، مناسب است، اما اگر چند دستگاه به اين آيين‌نامه اضافه شوند، مشکلات موجود حل خواهد شد. بهزيستي با توجه به اين آيين‌نامه در حال ساماندهي کودکان کار و خيابان است.معاون امور اجتماعي (social)سازمان بهزيستي کشور افزود: نقش همه دستگاه‌ها در اين آيين‌نامه مشخص شده است و همواره بر ايفاي نقش همه دستگاه‌ها در اين زمينه اصرار داريم.

    براي کودکان کار و خيابان نمي‌توان يک نسخه واحد پيچيد

فريد گفت: نظر اين است که براي کودکان(children) کار و خيابان نمي‌توان يک نسخه واحد داشته باشيم، اما بايد براساس آيين‌نامه رفتار کنيم. يک کودک کار و خيابان ممکن است؛ سرپرست يک خانواده يا تنها فردي باشد که قادر است نيازهاي مالي خانواده را تامين کند، يا اينکه ممکن است؛ سرپرست اين کودک بيمار يا معتاد باشد. در برخي موارد نيز امکان وجود دارد؛ پدر و مادر يا ديگر افراد از اين کودک سوءاستفاده مي‌کنند. هرکدام از اينها برخورد خاص خود را مي‌طلبد.

    وجود 50 مرکز روزانه نگهداري کودکان کار و خيابان در کشور

وي افزود: سازمان بهزيستي از سه سال قبل حيطه جديدي را آغاز کرده که آن مربوط به تاسيس مراکز روزانه‌اي به نام مراکز حمايتي – آموزشي کودک و خانواده است. اکثر کودکان کار يعني بالاي 90 درصد آنها با خانواده خود زندگي مي‌کنند به همين خاطر براي ساماندهي آنها بايد اين کودکان را در قالب خانواده تحت پوشش قرار دهيم، يعني بدون توجه به اينکه اين کودک از چه خانواده‌اي در خيابان مشغول به کار است؛ بايد تحت حمايت قرار گيرد. 50 مرکز روزانه در کل کشور براي اين کودکان وجود دارد.

    شناسايي 5 باند سوء استفاده‌کننده از کودکان

فريد با يادآوري اينکه در سال گذشته 5 باند در اين خصوص شناسايي شد، گفت: طبق قانون مسئوليت کودکان کار و خيابان با بهزيستي و شهرداري است و اگر لازم باشد، نيروي انتظامي بايد ورود پيدا کند. يعني در زماني که بحث سوء‌استفاده و مانور باندها مطرح مي‌شود، بايد نيروي انتظامي وارد ميدان شود تا با کساني که کودکان را اجير مي‌کنند، برخورد شود.

وي ادامه داد: دادستاني و قوه قضائيه نسبت به اين قضيه بسيار حساس هستند و شديدترين برخوردها با اين افراد صورت مي‌گيرد. از مردم هم درخواست مي‌کنيم اگر نسبت به فعاليت اين باندها آگاهي دارند تمامي اطلاعات را به بهزيستي ارائه دهند.

    لزوم ورود وزارتخانه‌هاي کشور و امور خارجه براي ساماندهي کودکان

فريد افزود: آماري از اين کودکان وجود ندارد. در اين حوزه نقش NGOها بسيار موثر است؛ همچنين وزارت امورخارجه و بخش اتباع خارجه وزارت کشور بايد به اين مسئله ورود پيدا کنند تا براي ساماندهي اين کودکان اقدامات درستي صورت گيرد.

وي بيان داشت: فرآيند جمع‌آوري فقط بايد با جذب و اعتمادسازي صورت گيرد، حتي در آيين‌نامه نيز روي اين مسئله تاکيد شده است، بنابراين اگر رفتاري جز اين صورت گيرد ناشي از عدم پيروي از آيين‌نامه است. بارها به نماينده دادستاني اعلام شد که آيين‌نامه به همه دستگاه‌ها ارسال شود تا آنها ملزم شوند طبق آن رفتار کنند. شوراي عالي کودک نيز بايد به طور مرتب برگزار شود.

    بايد با کودکان کار مهربانانه برخورد کرد

وي با اشاره به اينکه پديده قاچاق کودکان در کشور به وجود آمده است، افزود: اصلا مشخص نيست تعداد بچه‌هايي که از افغانستان به کشور ما آمده‌اند چند نفر است و آيا آنها شب به خانه‌هاي خود باز مي‌گردند يا خير؟

فريد خاطرنشان کرد: به راحتي مي‌توان با وعده و وعيد کودکان را فريب داد تا زمينه براي سوءاستفاده و آزار آنها فراهم شود. بايد رفتار با آنها مهربانانه و در راستاي جذب باشد، اما به اين مسئله هم توجه شود تا زماني که کودک در خيابان حضور دارد زمينه براي مشکلات عديده براي آنها نيز فراهم مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد: توسعه خدمات روزانه با نگاه کاهش آسيب مدنظر است و با اين کار مي‌توان به سمت کاهش آسيب در کودکان و نبود آنها در خيابان باشيم. اين مسئله را هم بايد در نظر بگيريم که اگر بخواهيم سختگيرانه برخورد کنيم، ممکن است اين کودکان را به سمت کارگاه‌هاي زيرزميني سوق دهيم که در اين مکان‌ها آسيب‌هاي بيشتري به آنها وارد خواهد شد.

    جداسازي کودکان کار و متکدي در دستور کار

فريد گفت: نقش NGOها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد بسيار مهم است، چرا که وجود اين کارگاه‌ها و فعاليت کودکان در آن بسيار خطرناک‌تر از حضور کودکان در چهارراه‌ها است. بايد رويکرد چند جانبه داشته باشيم هم به کودکان کار توجه کنيم و هم به کودکان خيابان و سياست ما مبتني بر مصلحت کودکان باشد.

وي تاکيد کرد: جداسازي کودکان کار و متکدي مدنظر است، اما خروجي آنها تقريباً در يک رديف قرار مي‌گيرند. آنچه که مهم است، اين است که جاي کودک در خيابان نيست. آيين‌نامه ساماندهي متکديان نيز در اين خصوص وجود دارد که متولي آن شهرداري است، اما بهزيستي اعلام کرده است که اگر کودکي زير 15 سال حين تکدي‌گري در اين طرح جمع‌آوري شد به بهزيستي تحويل داده شود. به هرحال اين افراد کودک هستند و نمي‌شود با روشي که با تکدي‌گري بزرگسالان برخورد مي‌کنيم با آنها نيز برخورد کرد.
برچسب ها: کودکان ، اجتماعی ، بهزیستی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: