کد خبر: ۱۶۹۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 05
این تیراندازی خونین و مرگبار، ساعت 10 و 8 دقیقه شامگاه یکشنبه به وقت محلی و زمانی رخ داد که آخرین کنسرت جشنواره موسیقی «روت 91» با حضور بیش از 22 هزار تماشاگر برگزار می‌شد
شفاآنلاین>اجتماعی> چهار روز پس از فاجعه بارترین قتل عام تاریخ امریکا، کارآگاهان پلیس با انتشار تصاویری از اتاق قاتل در طبقه 32 هتل «مندلی بی» لاس وگاس، از کشف یادداشتی در اتاق جنگ قمارباز امریکایی خبر دادند.

به گزارش شفاآنلاین، این تیراندازی خونین و مرگبار، ساعت 10 و 8 دقیقه شامگاه یکشنبه به وقت محلی و زمانی رخ داد که آخرین کنسرت جشنواره موسیقی «روت 91» با حضور بیش از 22 هزار تماشاگر برگزار می‌شد. شرکت‌کنندگان درجشنواره مشغول شادی و پایکوبی بودند که ناگهان صدای رگبار گلوله‌هایی که از فرازهتل برسر زنان، مردان و کودکان بارید هزاران تن را به وحشت انداخت و هیچ راه گریزی هم نبود. مردم بی‌دفاع یکی پس از دیگری با اصابت گلوله‌ها نقش زمین شده و طی  11 دقیقه حمامی از خون به راه افتاد و دست کم 59 نفر کشته و بیش از 527 نفر دیگر نیز با جراحت‌های مختلف روانه بیمارستان (Hospital)شدند. به گفته پلیس با گذشت 5 دقیقه ازشروع تیراندازی، سلاح‌های قاتل خالی شده بود که به همین خاطر برای چند ثانیه مردم فرصت فرار پیدا کردند. به دنبال این فاجعه  امریکا  در شوک وحشت آلودی به سر می برد.

شناسایی ضربتی ضارب
ساعت 10 و 8 دقیقه و در آغازین لحظات تیراندازی، گزارش نخست به پلیس رسید و تیم‌های گشت حاضر در محوطه باز هتل «مندلی بی» بسرعت محل تیراندازی در ساختمان هتل را شناسایی کرده و وارد آنجا شدند. چندین تیم پلیسی طبقات 25 تا 32 را درعملیاتی ضربتی تخلیه کردند و تعدادی نیز با جست و جوهای اتاق به اتاق برای یافتن ضارب تلاش کردند. اما وقتی یکی از مأموران پشت در اتاق ضارب رسید مرد جنایتکار ناگهان از زیر در به سمت پای او شلیک شد.همان موقع سایر مأموران پلیس با کمین در اطراف اتاق در انتظار نیروهای ویژه ماندند و 59 دقیقه پس از آخرین تیراندازی‌ها ورودی اتاق با بمبی کوچک متلاشی شد.مأموران پس ازورود به داخل اتاق درحالی با جسد «استفان پادوک» 64 ساله در میان مسلسل‌ها و اسلحه‌های بزرگ و پیشرفته روبه‌روشدند که او خودکشی (Suicide)کرده بود.

برنامه‌ریزی حساب شده قاتل
«استفان پادوک» 64 ساله که یک میلیونر قمارباز و حسابدار بازنشسته بود دو خانه در نوادا و یک خودروی سواری داشت. او که در 7 سالگی شاهد دستگیری پدرش به اتهام سرقت از بانک بود، 27 سال پیش ازدواج کرده ومدتی بعد از همسرش جدا شده بود. طی سال‌های اخیر با نامزد فیلیپینی‌اش زندگی می‌کرد. «پادوک» در جوانی قهرمان تنیس بود و تصویر و نامش نیز در کتاب سال امریکا منتشرشده است. شواهد نشان می‌دهد مرد جنایتکار 4 روز قبل از قتل عام، با 10 چمدان بزرگ وارد هتل «مندلی بی» لاس وگاس شده و در طبقه 32 استقراریافته بود.

این درحالی است که هنوز انگیزه این جنایت وحشیانه به‌عنوان معمایی حل نشده پیش روی پلیس و خانواده قاتل قرار دارد.رئیس پلیس لاس وگاس در نشستی با خبرنگاران گفت: «آنچه  بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهد قاتل برای این جنایت فاجعه‌آمیز برنامه‌ریزی دقیقی داشته است. مرد 64 ساله برای اینکه بتواند رصد دقیقی بر اطراف اتاقش داشته باشد، یک دوربین کوچک در چرخ حامل غذا و یک دوربین در حفره کلید ورودی اتاق کار گذاشته بود تا هیچ رفت و آمدی از دیدش پنهان نماند. او همچنین با نزدیک کردن دو صندلی به هم، پایه‌ای برای یکی از مسلسل‌ها ایجاد کرده بود تا بدون هیچ مشکلی بتواند شلیک کند.

همچنین یک رایانه و 12 پایه اسلحه نیز درمیان وسایل قاتل وجود داشت که چند اسلحه نیز روی آنها قرارداده شده بود. زیر پنجره‌های شکسته نیز یک چکش دیده می‌شد که به احتمال فراوان برای خرد کردن شیشه‌ها ازآن استفاده کرده بود. پلیس در بازرسی اتاق قاتل درهتل و دو خانه او در مجموع 47 اسلحه پیدا کرده است که 23 اسلحه داخل هتل کشف شد.

یادداشت رازگشا
روی میز کنار جسد «استفان پادوک» یک کاغذ یادداشت صورتی رنگ قرار داشت که به نظر می‌رسید قاتل در آخرین لحظات آن را نوشته باشد. اما پلیس در حال بررسی جزئیات حادثه است و از بیان محتویات این یادداشت خودداری کرده است. بسیاری از کارشناس‌ها معتقدند این برگه می‌تواند اسرار زیادی را درباره این جانی و انگیزه‌اش فاش کند.

واریز پول به حساب یک ناشناس
یکی از سرنخ‌هایی که پلیس امیدوار است بتواند از طریق آن ابهام‌های پرونده را رفع کند، انتقال 100 هزار دلاری بود که او در حساب یک ناشناس در فیلیپین واریز کرده است. پلیس احتمال می‌دهد او پیش از اجرای نقشه جنون آمیزش، این پول را برای آینده نامزد 62 ساله‌اش فرستاده باشد اما هنوز هیچ گزارشی که این فرضیه را تأیید کند به دست نیامده است.

شاهد احتمالی
«ماریلو مندلی» 62 ساله که در آخرین سال‌های زندگی قاتل کنار «پادوک» بود به‌عنوان تنها شاهد احتمالی مدنظر پلیس قرار دارد. او که گذرنامه فیلیپینی داشت، چند سال قبل و در روزهایی که خدمتکار یک قمارخانه بود با «پادوک» آشنا شد و با هم نامزد کردند. این زن که در گزارش‌های نخست پس از جنایت به‌عنوان مظنون و همدست قاتل تحت تعقیب قرار داشت، پس از اینکه مشخص شد از حدود 15 روز قبل از جنایت به زادگاهش سفر کرده و مدتی نیز در هنگ کنگ بوده است، اتهام مشارکت در قتل عام از او برداشته شد.

اما همچنان او به‌عنوان مطلع مورد توجه کارآگاهان قرار دارد. به همین خاطر این زن شامگاه سه‌شنبه با پروازی به امریکا بازگشت و بلافاصله مورد تحقیق قرار گرفت. رئیس پلیس لاس وگاس گفت: «این زن بازداشت نشده است و فقط قرارشده تحقیقاتی از او انجام شود.»

«پادوک» روانی نبود
«وان زانت»، ناظر و مشاور سابق بخش رفتارشناسی جرایم مرتبط با آدم ربایی «اف‌بی‌آی» گفت: «آنطور که شواهد نشان می‌دهد «استفان پادوک» مسن‌تر از آن بوده که بتواند یک تیرانداز حرفه‌ای باشد و هیچ مدرکی درباره سابقه بیماری روانی‌اش به دست نیامده است. در واقع هر چه بیشتر بررسی می‌کنیم بیشتر به این حقیقت می‌رسیم که هیچ دلیلی برای قتل عام و خودکشی همزمان او وجود نداشته است.»

زرادخانه قاتل مجوز داشت
تاکنون دو نفر از اسلحه فروش‌های امریکایی که بخشی از زرادخانه قاتل را تأمین کرده‌اند شناسایی شده‌اند. این دو نفر که از سال‌ها قبل مشغول فروش سلاح هستند در اظهاراتی به پلیس گفتند که «پادوک» تست استانداردهای فدرال را انجام داده بود و فردی طبیعی و سالم به نظر می‌رسید. یکی از این مغازه داران به خبرنگاران گفت: «او آرام بود و هیچ مورد مشکوکی در او ندیده‌ام که بخواهم مطرح کنم. من اسلحه‌ها را قانونی به او فروختم و هیچ کار خلافی اتفاق نیفتاده است.»

هیچ‌کس به چمدان‌های «پادوک» مشکوک نشد
«استفان پادوک» 23 اسلحه و مقادیر زیادی مهمات و پایه‌های اسلحه را با 10 چمدان بزرگ به اتاق هتل در طبقه سی و دوم منتقل کرد اما هیچ کس حتی خدمتکارانی که اتاقش را نظافت می‌کردند هرگز به او مشکوک نشدند. «لومباردی»، سرکلانتر پلیس منطقه دراین باره گفت: «متأسفانه این شرایط عجیب برای هیچ یک از مسئولان هتل و خدمه عجیب نبوده است. اگر کوچک‌ترین شکی می‌کردند، می‌شد از یک فاجعه جلوگیری کرد.»

سرنوشت نامعلوم 3 هزار گمشده
در جشنواره خونین موسیقی «روت 91» 22 هزار زن و مرد و کودک حضور داشتند که براساس آخرین گزارش‌ها 59 نفر کشته و 527 نفر نیز مجروح شدند. به گزارش پلیس، از زمان این فاجعه هولناک، گم شدن 3 هزار نفر به پلیس گزارش شده بود که دربررسی‌های دقیق‌ترمشخص شد تعداد زیادی از اسامی مشابه هستند. این جنایت تاریخی امریکا با محاسبه کشته شدن قاتل، تاکنون 60 قربانی داشته است که درنوع خود رکوردشکنی کرده است.

نقشه نافرجام قاتل
تحقیقات تخصصی پلیس نشان داد«استفان پادوک» همزمان با رزرو یک هتل در زمان برگزاری جشنواره موسیقی در هتل «مندلی بی»، یک اتاق گرانقیمت نیز در هتل 21 طبقه‌ای در شهر «اوگدن» برای خود اجاره کرده بود. قرار بود روز 22 سپتامبر (یک هفته پیش از جشنواره موسیقی لاس وگاس) جشنواره موسیقی «زندگی زیباست» در آنجا برگزار شود. هتل محل اقامت «پادوک» موقعیتی مشابه «مندلی بی» بر صحنه جشنواره داشت.اما او به دلایل نامعلوم موفق به اجرای نقشه‌اش دراین محل نشد. با افشای این حقیقت، پلیس احتمال می‌دهد جنایتکار 64 ساله با رزرو همزمان هر دو هتل، به خود حق انتخاب داده و سرانجام «مندلی بی» لاس وگاس را برای اجرای نقشه برگزید.

نجات معجزه آسا
در حالی که چند ساعت پس ازقتل عام تصاویر قربانیان و اسامی آنها روی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها یکی پس از دیگری منتشر می شد، یک دختر جوان با انتشار تصاویر گوشی تلفن همراهش داستان نجات معجزه آسایش را منتشر کرد. این دختر که تصویر محل اصابت گلوله در پشت تلفن همراهش را منتشر کرده است، پس از نجات ناباورانه‌اش سوار بر یک تاکسی از محل دورشده بود. او تنها وقتی متوجه نجات معجزه آسایش شد که گوشی‌اش را برای تماس با خانواده‌اش از جیبش درآورد. و...درحال حاضرتحقیقات گسترده تیم‌های پلیس و نیروهای امنیتی برای کشف ابعاد پنهان این قتل عام بی‌سابقه ادامه دارد. مردم امریکا که با گذشت چند روز همچنان در شوک حادثه به سر می برند، با روشن کردن شمع و نثار دسته های گل به قربانیان در شهرهای مختلف به آنها  ادای احترام  می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: