کد خبر: ۱۶۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 26
حضور کودکان کار در خیابان ها نوعی کودک آزاری است؛ چرا که این کودکان در معرض انواع آسیب ها قرار دارند و حقوق آنان رعایت نمی شود.
شفا آنلاین>سلامت>معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: حضور کودکان کار در خیابان ها نوعی کودک آزاری است؛ چرا که این کودکان در معرض انواع آسیب ها قرار دارند و حقوق آنان رعایت نمی شود.
به گزارش شفا آنلاین، حبیب الله مسعودی فرید روز دوشنبه در نشست بررسی اقدامات دستگاه های حمایتی درخصوص کودکان کار(Working Children) و خیابان، افزود: در برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی در دو جا مکلف به ساماندهی کودکان کار شده است.

وی اضافه کرد: 50 مرکز روزانه در کشور توسط بخش غیردولتی و 30 مراکز شبانه روزی از این کودکان نگهداری می کنند که خوشبختانه تعداد ورودی کودکان در مراکز شبانه روزی رو به کاهش است. سال گذشته 9 هزار و 280 کودک در این مراکز پذیرش شدند.

فرید درباره شناسایی کودکان کار و خیابان، اظهار کرد: کودکانی که شناسایی می شوند هربار یک اسم و کدملی را بیان می کنند و ما بدنبال آن هستیم تا با توجه به شکل ظاهری کودک یک کد برای او درنظر بگیریم؛ چون بارها مشاهده شده است کودکی در تهران با یک نام و کدملی پذیرش و بعد از چندماه همان کودک با نام دیگر در شهری دیگر پذیرش شده است.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان نقطه قوتی است که شور و هیجان برای انجام این آیین نامه باید ادامه یابد.
فرید با اشاره به جلسه ای با دادستانی گفت: به دادستانی گفتیم تا از همه دستگاه ها بخواهند آیین نامه ساماندهی کودکان کارو خیابان را طبق وظیفه خود انجام دهند.

وی با بیان اینکه برخی کودکان اتباع بیگانه در این میان قاچاق و ناخواسته قربانی می شوند به این نکته اشاره کرد که بیش از 60 درصد کودکان کار از اتباع بیگانه به شمار می آیند.

این مقام سازمان بهزیستی تصریح کرد: نمی توان برای همه کودکان کار و خیابان نسخه واحد پیچید چون 90 درصد آنان با اقوام خود زندگی می کنند؛ با بررسی چگونگی ساماندهی کودکان کار در 13 کشور دریافتیم این کودکان معضل و نگرانی اصلی هر کشوری هستند.

فرید، افزود: شماری از کودکان کار در کارگاه های بی نام و نشان کار می کنند و اینها بیشتر در معرض انواع آسیب ها قرار دارند.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعتبار کودکان خیابانی را پیش تر سه میلیارد تومان اعلام کرد که الان به 20 میلیارد تومان رسیده است .

وی ادامه داد: بیشتر این کودکان از خانواده ای با درآمد پایین هستند که باید کاری کنیم تا خانواده های فقیر، زن بدسرپرست و دارای فرزند معلول کودک خود را برای تامین معیشت به بیرون نفرستند و بتوانیم این خانواده را تحت حمایت سازمان قراردهیم.

وی با بیان اهمیت رسانه ای اجرای آیین نامه ساماندهی حمایت اجتماعی از کودکان کارو خیابان گفت: باید با احترام گذاشتن به کودک اجازه ندهیم این افراد توسط هیچ گروه و یا باندی مورد سواستفاده قرار بگیرند.

در نشست بررسی اقدامات دستگاه های حمایتی درخصوص کودکان کار وخیابان که با حضور نمایندگان سازمان های دولتی و سمن ها (سازمان های مردم نهاد) و همچنین دبیر مرجع ملی حقوق کودک در محل وزارت دادگستری برگزار شد، موارد نقص اجرای آیین نامه ساماندهی معتادان و متکدیان مصوب شورای اجتماعی کشور توسط سازمان های دولتی و همچنین سمن ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم برای رفع ای نقص ها توسط حاضرین ارائه شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: