کد خبر: ۱۶۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 21
کودکاني که درطرح هاي قبلي به مراکز نگهداري سازمان بهزيستي منتقل شده بودند پس از اخذ تعهد، آنها را به والدينشان تحويل مي داديم و کودکان اتباع بيگانه نيز به اداره امور اتباع بيگانه سپرده مي شدند.
شفاآنلاین>اجتماعی> معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران گفت: 70 درصد کودکان کار و خيابان پايتخت را اتباع بيگانه تشکيل مي دهند.

به گزارش شفاآنلاین، احمد خاکي معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران با بيان اينکه ساماندهي کودکان کار و خيابان و کودکان متکدي از جمله دغدغه هاي مشترک مردم و فعالان اجتماعي سازمان هاي مردم نهاد و سازمان بهزيستي کشور است، اظهار کرد:اين طرح از 5 شهريور ماه سال جاري، با مديريت فرمانداري تهران در حال اجرا است.وي افزد: کودکاني که درطرح هاي قبلي به مراکز نگهداري سازمان (Organization)بهزيستي منتقل شده بودند پس از اخذ تعهد، آنها را به والدينشان تحويل مي داديم و کودکان اتباع بيگانه نيز به اداره امور اتباع بيگانه سپرده مي شدند.

معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران گفت: اگر چه در طرح ساماندهي که هم اکنون در حال برگزاري است، اداره رسيدگي به امور اتباع بيگانه مشارکت و همکاري خوبي را با سازمان بهزيستي دارد، اما در مجموع مي توان گفت که اين اداره از عهده ساماندهي و نگهداري کودکان کار و خيابان برنمي آيد. زيرا از سويي نمي تواند به دليل سن پايين کودکان، آنها را «رد مرز» کند و از سوي ديگر اين کودکان سرپرست مشخصي ندارند که پس از اخذ تعهد به والدينشان تحويل بدهد. بنابراين کودک (Child)را به يکي از اقوام و يا افرادي که با آن ها زندگي مي کنند،تحويل مي دهند.

معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران ادامه داد:در طرح ساماندهي فعلي 6 تيم 5 نفره شامل افراد متخصص فعاليت دارند که 2 عضو آن را مددکاران اجتماعي توانمند به همراه 1 نفر به عنوان نماينده دفتر حمايت از حقوق کودکان تشکيل مي دهند.وي ادامه داد:ساماندهي کودکان کار و خيابان با مشارکت نيروي انتظامي، سازمان رسيدگي به امور اتباع بيگانه، قوه قضائيه، شهرداري، فرمانداري، استانداري و سازمان بهزيستي استان تهران در حال اجرا است.

خاکي با بيان اينکه تا کنون حدود 1000 کودک در طرح ساماندهي شناسايي شده اند که 260 نفر از آنها به مراکز نگهداري از کودکان کار و خيابان منتقل شده اند، گفت:20 درصد از اين جمعيت را دختران و 80 درصد آنها را پسران تشکيل مي دهند.وي افزود:از نوزاد تا نوجوان 17 ساله در ميان کودکان شناسايي شده وجود دارد و بيشترين کودکان که به مراکز بهزيستي منتقل شده اند از سن 7 تا 12 سال هستند، که دختران به مرکز شهداي افسريه و پسران به مراکز بعثت و ياسر منتقل شدند.

خاکي خاطر نشان کرد: حضور 4 نوزاد در ميان کودکان شناسايي شده از جمله نکات قابل توجه ساماندهي کودکان کار و خيابان است که 3 نوزاد توسط فردي به جز مادر اصلي براي تکدي گري مورد سوء استفاده قرار مي گرفتند،البته در حال حاضر هر 4 نوزاد در مراکز شيرخوارگاه آمنه و ترکماني نگهداري مي شوند.

معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران افزود: زنان همراه نوزادان پس از شناسايي توسط تيم هاي ساماندهي، نوزاد را رها کرده و از محل متواري شدند اما سازمان بهزيستي تلاش مي کند تا با همکاري قوه قضائيه نسبت به شناسايي و دستگيري افرادي که از کودکان براي کار و تکدي گري سوء استفاده مي کنند، اقدام کند.

خاکي بيان کرد: بيش از 70 درصد کودکاني که در طرح ساماندهي اين دوره شناسايي شدند از اتباع بيگانه هستند، و از مجموع 30 درصد کودکان با تابعيت ايراني، بيش از 90 درصد آنها ساکن تهران نيستند و تنها در اين شهر کار مي کنند و يا به گدايي مشغول هستند. وي ادامه داد : طبق قوانين موجود، اگر کودکي براي بار سوم در طرح هاي ساماندهي کودکان به مراکز بهزيستي منتقل شود، سازمان بهزيستي با همکاري قوه قضائيه به دليل ارتکاب جرم سرپرست کودک در نگهداري از او، نسبت به سلب حضانت سرپرست اقدام خواهد کرد تا با تدابير سخت گيرانه تري با سرپرست فعلي کودک برخورد شود. خاکي تاکيد کرد: کودکي که براي سومين بار درطرح هاي ساماندهي به مراکز بهزيستي منتقل شود پس از سپري کردن دوره 3 ماهه در مراکز نگهداري از کودکان کار و خيابان، با حکم دادستاني به مراکز شبانه روزي نگهداري کودکان بد سرپرست اين سازمان منتقل مي شود.

وي ادامه داد: با شناسايي کودکان کار و خيابان نيازمند، اين کودکان تحت پوشش حمايت هاي سازمان بهزيستي و کميته امداد امام خميني «ره» قرار مي گيرند تا مجددا پس از ترخيص از مراکز نگهداري از کودکان کار و خيابان به جاي قبلي خود برنگردند.

معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران گفت: در حال حاضر نبود قوانين مورد نياز در برخورد با معضل کودکان کار و خيابان به افزايش تعداد اين کودکان و گسترش اين آسيب اجتماعي دامن مي زند که اميدواريم مجلس شوراي اسلامي با تصويب هر چه زودتر لايحه حمايت از حقوق کودکان نسبت به کنترل اين معضل، گام موثري بردارد.

وي تاکيد کرد: اتباع بيگانه با تسلط به قوانين کشور ما از خلأ قانوني فعلي استفاده مي کنند و قوانين ناقص در حوزه کودکان کار و خيابان را دور مي زنند و با علم به اينکه ايران کودکان زير 18 سال را «رد مرز» نمي کند، با وارد کردن کودکان به کشور، آنها را در دست فروشي و گدايي مورد سوء استفاده قرار مي دهند، که اين کودکان پس از انتقال به مراکز نگهداري از کودکان و نوجوانان، به اداره رسيدگي به امور اتباع بيگانه سپرده مي شوند و پس از مدت کوتاهي دوباره به خيابان باز مي گردند.

خاکي افزود: در حال حاضر 11 دستگاه در ساماندهي کودکان کار و خيابان داراي مسئوليت هستند، اما تنها 4 يا 5 مجموعه به وظايف خود در اين حوزه عمل مي کنند. از جمله نهادهايي که بايد در حوزه بهداشت و درمان کودکان کار و خيابان نقش آفريني کنند، وزارت بهداشت است چرا که بيش از 80 درصد اين کودکان به نحوي به يکي از انواع بيماري هاي واگيردار مبتلا هستند و نيازمند دريافت خدمات درماني هستند.معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران در پايان خاطر نشان کرد: به گفته وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي قرار است کودکان کار و خيابان به زودي با تعيين شاخص هاي در نظر گرفته شده داراي شناسنامه شوند و سپس مورد حمايت قرار بگيرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: