کد خبر: ۱۶۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 20
آیین افتتاح همزمان 150 مرکز اورژانس اجتماعی دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد
شفاآنلاین>اجتماعی> آیین افتتاح همزمان 150 مرکز اورژانس اجتماعی دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، دیروز در این مراسم گفت: اهتمام به کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی یک مسئولیت مهم ملی برای همه ماست و به طور مشخص دولت نیز در این زمینه نقش و مسئولیت مهمی برعهده دارد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه هم در گزارش‌های رسمی و هم در اخبار رسانه‌ها با مسائل مختلف آسیب‌های اجتماعی(social) آشنا می‌شویم، خاطرنشان کرد: همه ما در دور و نزدیک و در محل کار و زندگی خود با نمونه‌های تکان دهنده‌ای از آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم و گسترش اورژانس اجتماعی یکی از ضرورت‌های اساسی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و دولت نیز از توسعه فعالیت‌های اورژانس اجتماعی حمایت می‌کند.

محو فقر شدید در دستور کار دولت

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در پیچ و خم عصر جدید و تغییر سبک زندگی شاهد ترکیب فقر و نابرابری هستیم، گفت: دولت تدبیر و امید با نگاه ویژه، گفت‌و‌گوی اجتماعی را در جامعه نهادینه کرد.

وی افزود: خوشبختانه برنامه  فقرزدایی و کاهش آسیب اجتماعی به جدیت دنبال می‌شود. معتقدیم هرچه بهزیستی بزرگ شود آسیب‌ها کوچک و محو می‌شود. امروز هر ایرانی به مثابه یک مددکار اجتماعی است. وی به نقش بهزیستی و اورژانس (Emergency)اجتماعی اشاره کرد و گفت: سازمان تخصصی با نیروهای کارشناس می‌تواند در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌ها نقش مهمی داشته باشد.

از این رو ما به دانش و سازمانی با تجربه نیاز داریم که بتواند تخصصی کار کند و به دنبال این هستیم که بهزیستی را در خانه‌ها دنبال کنیم. به گفته وی، محو فقر شدید و کنترل گونه‌های دیگر از فقر مطلق در دستور کار دولت است.

وی با یادآوری جلسه‌ای در خصوص آسیب‌های اجتماعی که در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، تصریح کرد: این جلسه با حضور سران قوا و افراد مؤثر در نظام و نیز وزیران مرتبط برگزار شد و یکی از نتایج جلسات در حضور رهبر معظم انقلاب این بود که اراده‌ای جدی در قوای سه گانه و نهادهای تصمیم گیر برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ایجاد شد به گونه‌ای که همه بخش‌ها سرفصل مهمی از کارهای خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: پس از برگزاری چند جلسه در حضور رهبر معظم انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مأموریت یافت که موضوع آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد و یکی دیگر از دستاوردها این بود که جلسات شورای اجتماعی از سطح وزیر به سطح رئیس جمهوری ارتقا یافت و جلسات این شورا به ریاست رئیس جمهوری برگزار می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت اصلی امور اجرایی در زمینه آسیب‌های اجتماعی را برعهده دارد و نیز سازمان بهزیستی در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعال شده‌اند و به نظر می‌رسد که هر قدمی که در راستای عدالت و توسعه همه جانبه کشور، مبارزه با فساد گسترده و رفع تبعیض برداریم می‌تواند راهی برای از بین بردن ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی باشد.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه قطعاً پیشگیری از درمان مهمتر است، اظهار داشت: البته درمان امری ضروری است اما پیشگیری از آن مهمتر است و آسیب‌دیدگان اجتماعی باید به عنوان بیمار و قربانی دیده شوند و برنامه‌های جدی برای نجات آنها در دستور کار قرار گیرد. چرا که آسیب‌های اجتماعی می‌تواند با مخاطرات متعدد همراه باشد و حیات مادی و معنوی جامعه را با خطر روبه‌رو کند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اولویت‌بندی امور در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی مسائل حاشیه نشینان در اطراف شهرهای بزرگ را یکی از اولویت‌ها برشمرد و گفت: متأسفانه بیش از ۱۱ میلیون نفر در وضعیت نامناسب در اطراف شهرها زندگی می‌کنند و لازم است ضمن ساماندهی حاشیه نشینان، عواملی که باعث شده مردم روستاها را که کانون تولید بوده‌اند رها کرده و به حاشیه شهرها مهاجرت کنند نیز شناسایی شوند.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: مقابله با اعتیاد به مواد مخدر نیز از دیگر اولویت‌های در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته چرا که متأسفانه شاهد شکل جدیدی از مصرف مواد مخدر هستیم که نگرانی‌هایی جدی را به وجود آورده است و متأسفانه مصرف مواد مخدر در میان جوانان و زنان گسترش پیدا کرده و باعث ایجاد دغدغه‌های جدی شده است.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه پدیده طلاق را از دیگر آسیب‌های بزرگ جامعه ما برشمرد و با اشاره به آمارهای نگران کننده طلاق بخصوص در تهران و شهرهای بزرگ خاطرنشان کرد: کانون خانواده در همه جوامع و بخصوص ایران از مهمترین کانون‌های پیشگیری کننده آسیب‌های اجتماعی بوده و باید تلاش وسیعی برای حفظ و صیانت از کانون خانواده انجام دهیم.

دکتر جهانگیری مفاسد اخلاقی و وجود مناطق حاد، بحرانی و جرم خیز را از دیگر زمینه‌های مهم آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: نمی‌توانیم به سادگی از کنار این مسائل عبور کنیم و این مشکلات را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: در عین حال نمی‌توانیم با شیوه‌های خشن و قضایی با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنیم. زیرا پاک کردن صورت مسأله، مسائل را پیچیده‌تر و زیرزمینی می‌کند و حل مشکلات را دشوارتر می‌سازد. بنابراین باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی راه‌های اصولی، علمی و دقیق پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه تنها برخورد با عوارض آسیب‌های اجتماعی نمی‌تواند ما را به نقطه مطلوب برساند، خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی هم دارای عوارض و هم دارای زمینه‌ها و ریشه‌ها هستند و صرفاً مبارزه با عوارض و نپرداختن به ریشه‌ها شاید بتواند به صورت مقطعی درد را تسکین دهد اما در بلندمدت موجب افزایش آسیب‌ها خواهد شد.

دکتر جهانگیری ادامه داد: نیازمند آن هستیم که پرداختن به ریشه‌ها و زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم و در این مسیر آموزش مهارت‌های اجتماعی از مهمترین موضوعات است و مراکز آموزشی، تعلیم و تربیت و نهادهای مدنی باید تلاش کنند که جامعه را در برابر شیوع آسیب‌های اجتماعی واکسینه کنند و برای رسیدن به این نقطه نیازمند آن هستیم که آحاد جامعه از مهارت‌های اجتماعی برخوردار باشند چرا که برخورداری از این مهارت‌ها حتماً نیاز به آموزش دارد.

دکتر جهانگیری همچنین بر ضرورت توجه به مناطق مختلف کشور تأکید کرد و افزود: متأسفانه در برخی مناطق کشور آسیب‌های اجتماعی   نگران کننده‌تر است از این رو باید توجه به مناطق مختلف و توسعه متوازن کشور را در دستور کار قرار دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: باید به دنبال اشتغالزایی، حل بیکاری و توازن در توسعه مناطق مختلف کشور باشیم به شکلی که مناطقی که اقوام مختلف در آن سکونت دارند احساس تبعیض نکنند و بی‌تردید دستیابی به همه این اهداف نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم است تا بتوانیم ریشه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آسیب‌های اجتماعی را برطرف کنیم.

با تنوع آسیب‌ها روبه‌رو هستیم
انوشیروان محسنی بند پی رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم گفت: هر روز با شتاب گرفتن تحولات محیطی و تغییری که در سبک زندگی شاهد هستیم بر مشکلات و آسیب‌های جامعه افزوده می‌شود که این امر موجب شده تا با تنوع آسیب‌ها روبه‌رو شویم که این به عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولان و خانواده‌ها تلقی می‌شود. وی افزود: سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید همواره سعی کرده است سه هدف عمده و اصلی را دنبال کند.

محسنی، پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌زایی را یکی از اهداف سازمان دانست و بیان داشت: یکی از اقدامات مؤثر ما در همین راستا، استقرار تیم‌های اجتماع محور در 5 هزار محله پرخطر و آسیب زا بوده است.
برچسب ها: اجتماعی ، آسیب ، اورژانس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: