کد خبر: ۱۶۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 19
تامین نیاز بازار دارو هم بر عهده بخش تولید است و هم بخش واردات و این دو بخش با کمک هم می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند.
شفا آنلاین:رئیس سازمان غذا و دارو گفت: «بخش عمده‌ای از موضوع قیمت دارو <Drug prices>خارج از حوزه ما و مربوط به مباحثی مانند کنترل نرخ تورم، اجرای طرح تحول سلامت، صندوق بیمه‌ها و ... است و اینطور نیست که سازمان اختیاری داشته باشد و نخواهد از آن استفاده کند.»


سیاست کلی کشور کنترل قیمت‌ها است
به گزارش شفا آنلاین:غلامرضا اصغری در دیدار با هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو اظهار داشت: «تامین نیاز بازار دارو هم بر عهده بخش تولید است و هم بخش واردات و این دو بخش با کمک هم می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند.»
اصغری با تقدیر از واردکنندگان دارو بابت تامین بخشی از داروهای مورد نیاز بازار گفت: «همین‌که یک بیمار به خاطر تامین دارویش در حق ما دعا کند برای ما کافی است و واقعا هم باید همین موضوع در اولویت باشد.» وی افزود: «واقعیت دنیای امروز این است که باید بخشی از نیاز خود را در مورد هر کالایی از خارج تامین کنیم و در کنار آن به سرمایه‌گذاری و تولید هم جهت توسعه اشتغال و تقویت استقلال کشور نیازمندیم. البته شرکت‌های واردکننده به علت ارتباط بهتری که با شرکت‌های خارجی دارند بهتر می‌توانند مشارکت آنها را برای انتقال دانش فنی به کشور و سرمایه‌گذاری مشترک جلب کنند.»
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به گلایه داروسازان از افزایش نیافتن قیمت دارو تصریح کرد: «بخش عمده موضوع قیمت دارو مربوط به خارج از حوزه ما و به مباحثی مانند کنترل نرخ تورم، اجرای طرح تحول سلامت، صندوق بیمه‌ها و ... است و اینطور نیست که من یا آقای دیناروند اختیاری داشته باشیم که نخواهیم از آن استفاده کنیم. البته سیاست کلی کشور کنترل قیمت‌ها بوده و ما هم تابع آن هستیم.»
فریز پول دارو در حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی
اصغری با اشاره به اقدامات انجام شده در چند هفته اخیر در خصوص پرداخت مطالبات داروسازان، اظهار داشت: «در خصوص مطالبات صنعت دارو کارهای خوبی در حال انجام است. دیروز با بیمه‌ها جلسه داشتیم و قرار شد بخش دارو را از بخش بستری در حساب درآمد دانشگاه‌ها جدا کنیم. بر این اساس ۸۰ درصد از پول دارو در حساب دارو فریز خواهد شد و دانشگاه‌ها نخواهند توانست از این پول برای سایر هزینه‌ها استفاده کنند و معاونت غذا و دارو از این رقم فقط برای بخش دارو استفاده خواهد کرد.»
وی ادامه داد: «روند این اقدامات در حال انجام است و بیمه‌ها نیز قبول کرده‌اند تا به این شکل عمل شود تا مطالبات حوزه دارو این‌قدر انباشته نشود زیرا پرداخت بدهی چرخ دارو را خواهد چرخاند و تلاش خواهیم کرد سهم دارو از هدفمندی یارانه‌ها نیز پرداخت شود.» اصغری اضافه کرد: «نمی‌توانیم قبول کنیم که اگر به دارویی مجوز واردات داده می‌شود بعداً در موقع ورود جلوی ترخیص آن‌ را بگیرند. این یعنی اشکال از کار ماست و باید برای واردات دارو برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های درستی انجام شود.»
رئیس سازمان غذا و دار تاکید کرد: «واقعا متوجه نمی‌شویم که چرا فرآیند ثبت دارو در ایران این قدر طول می‌کشد زیرا وقتی دارویی در اروپا یا آمریکا تاییدیه گرفته و به فروش می‌رسد دیگر نیازی به طی فرآیند طولانی ثبت در ایران نیست.»
اصغری اضافه کرد: «کار خوبی که در حوزه تجهیزات پزشکی شده و امیدوارم در دارو نیز عملیاتی شود این است که اگر تجهیزات پزشکی در اروپا یا آمریکا به فروش می‌رسد، واردات آنها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و گرفتاری فرآیند طولانی ثبت را ندارند. همچنین خواندن پرونده داروهای دارای تاییدیه FDA، قابل حذف است و بازدید GMP هم اصلا ضرورت ندارد و ما جلوی آن را گرفتیم چراکه واقعا نیازی به آن نیست.»
کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنیم
اکبر برندگی، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو هم در این دیدار گفت: «باید سیستم‌های دولتی به سمت حذف موانع کسب‌ و کار برود زیرا کار کردن با شرکت‌های خارجی امنیت می‌خواهد و ما باید ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را کاهش دهیم.» وی افزود: «همچنین اگر خواسته‌ای از بخش خصوصی داریم باید بعد به وعده‌های خود عمل کنیم زیرا سرمایه‌گذار روی حرف و وعده ما برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کند.»
برندگی با اشاره به موضوع کیفیت داروهای تولید داخل، تاکید کرد: «برای ما هم بیمار مهم است و هم قیمت؛ ولی موضوعی که وجود دارد این است که کیفیت هم در این بین بسیار مهم بوده و نباید مورد غفلت قرار گیرد. البته اگر کیفیت یک دارو بالاتر باشد حتی در صورت بالاتر بودن قیمت آن، باید تامین شود. و این یعنی اینکه ما کیفیت را هرگز فدای قیمت نمی‌کنیم.
هشدار درباره قطع ارز واردات دارو
ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هم در این دیدار اظهاراتی داشت: «اتحادیه واردکنندگان دارو قبلا حدود ۱۰۰ عضو داشت که به علت شرایط بازار این تعداد هم‌اکنون به ۸۱ عضو کاهش یافته است.» وی افزود: «خوشبختانه شرکت‌های بزرگ واردکننده دارو بر اساس سیاست‌های دولت به سمت تولید هم رفته‌اند و این کار یا از طریق ایجاد واحدهای جدید و یا از طریق خرید یا مشارکت واحدهای کنونی انجام شده است.»
ریاحی با انتقاد از هجمه‌ به واردکنندگان دارو، تصریح کرد: «حق واردکنندگان دارو این هجمه‌ها نبوده است. زیرا به علت همین هجمه‌ها بسیاری از همکاران ما درصدد تغییر حوزه کاری خود هستند و این اصلا خوب نیست چراکه حذف واردکننده رسمی باعث تشدید قاچاق خواهد شد.» وی با اشاره به مشکلات واردکنندگان دارو در تامین ارز مورد نیاز، ادامه داد: «تغییر نرخ ارز باعث شده تا واردکنندگان دارو در نقطه زیان قرار بگیرند؛ البته همین ارز را هم ۲۰ روز است بانک مرکزی تخصیص نمی‌دهد و ادامه این روند باعث بحران خواهد شد.»
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه فشار کنونی برای واردکنندگان دارو به‌ویژه شرکت‌های کوچک قابل تحمل نیست، تاکید کرد: «طبق توافق صورت گرفته در صورت تغییر نرخ ارز به میزان بیش از ۵ درصد قیمت داروهای وارداتی باید اصلاح شود، اما امسال تاکنون نرخ ارز حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و خبری از اصلاح قیمت‌ها نیست. لذا باید بگوییم که عدم ‌ثبات در سیاست‌های اداره دارو به فعالیت شرکت‌ها ضربه زده است و ما بعضا شاهد هستیم که مجوزی برای واردات دارویی صادر می‌شود، اما هنگام ورود به کشور جلوی ترخیص آن‌ را می‌گیرند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: