کد خبر: ۱۶۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 04
بعضی از چیزها به‌خوبی مخلوط نمی‌شوند: شاید بدانید که بعضی از داروها با یکدیگر به‌خوبی کارایی ندارند.
شفا آنلاین:بعضی از چیزها به‌خوبی مخلوط نمی‌شوند: شاید بدانید که بعضی از داروها با یکدیگر به‌خوبی کارایی ندارند. اما چیزی که می‌خورید و می‌آشامید نیز می‌تواند روی بعضی از داروها اثر بگذارد.

به گزارش شفا آنلاین:پیش از آنکه برای اولین بار از دارویی استفاده کنید با پزشک یا داروساز خود در مورد این موضوع صحبت کنید که آیا به دلیل مصرف این دارو باید از چیزی خودداری کنید یا خیر.

گریپ‌فروت: این میوه شیوه جذب دارو و حرکت دارو در بدن را که توسط سلول‌های مشخصی انجام می‌گیرد تغیر می‌دهد. این میوه می‌تواند روی بیش از 50 دارو اثر بگذارد. این دارو می‌تواند از کارایی بعضی از داروها همچون داروی فکسوفنادین برای آلرژی‌ها بکاهد و می‌تواند بعضی از داروها همچون داروهای پایین آورنده سطح کلسترول مانند آتورواستاتین را بسیار قوی سازد.
شیر: این محصول لبنی<Dairy product> می‌تواند بدن شما را با سختی بیشتری در پردازش آنتی‌بیوتیک‌های مشخص مواجه سازد. مواد معدنی موجود در شیر همچون کلسیم و منیزیم و همچنین پروتئین کازئین بخشی از دلیل این ثاثیر شیر هستند. اگر در حال مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هستند مراقب مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی باشید که باید از آن‌ها دوری‌کنید.
شیرین‌بیان (لیکوریس): بعضی از افراد از لیکوریس به‌عنوان یک درمان گیاهی برای کمک به هاضمه استفاده می‌کنند و بعضی دیگر از آن برای طعم دهی به غذای خود استفاده می‌کنند. اما گلیسیریزین (glycyrrizin)، ماده شیمایی موجود در لیکوریس، می‌تواند اثر بعضی از داروها همچون سیکلوسپورین (Cyclosporine) را تضعیف کند. این دارو به افرادی که اندام جدیدی پیوند زده‌اند کمک می‌کند تا بدنشان این اندام جدید را پس نزند.
شکلات: شکلات، مخصوصا شکلات سیاه می‌تواند اثر داروهای آرامش‌بخش و داروهای خواب‌آور همچون زولپیدم تارترات (Zolpidem Tartrate) را کم کند. شکلات می‌تواند قدرت بعضی از داروهای محرک همچون متیلفنیدات (Methylphenidate) را افزایش دهد. اگر از مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز (MAO)، دارویی برای درمان افسردگی، استفاده می‌کنید، مصرف شکلات می‌تواند فشارخون را تا حد خطرناکی افزایش دهد.
مکمل آهن: مکمل آهن می‌تواند اثر لووتیروکسین (levothyroxine) را کاهش دهد که برای افرادی استفاده می‌شود که مبتلابه کم‌کاری تیروئید هستند. اگر از این دارو و یک مولتی‌ویتامین استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که در این مولتی‌ویتامین آهن وجود ندارد. اگر به یک مکمل آهن نیاز دارید، از پزشک خود در مورد مصرف این مکمل یا داروی مربوط به کم‌کاری تیروئید خود در زمان دیگری پرسش کنید.
قهوه: قهوه می‌تواند اثر داروهای ضد روان‌پریشی همچون لیتیوم (Lithium) و کلوزاپین (Clozapine) را تضعیف کند. علاوه بر این، قهوه می‌تواند اثر بعضی از داروها را افزایش دهد و باعث عوارض جانبی شود. داروهایی که مصرف قهوه باعث افزایش اثرات آن‌ها می‌شود شامل آسپیرین، اپینفرین (برای درمان حساسیت‌های آلرژیکی خطرناک) و آلبوترول (جذب‌شده توسط اسپری تنفسی برای درمان مشکلات تنفسی) هستند. علاوه بر این، مصرف قهوه می‌تواند جذب آهن توسط بدن و استفاده بدن از آهن را سخت‌تر سازد.
آنتی‌هیستامین‌ها: آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان عطسه و آب‌ریزش بینی ناشی از آلرژی‌ها استفاده می‌شود، اما بعضی از آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند از کارایی داروهای فشارخون بالا بکاهند و باعث افزایش ضربان قلب شوند. اگر داروهای فشارخون مصرف می‌کنید، با پزشک خود در مورد دیگر شیوه‌های مدیریت آلرژی‌ها صحبت کنید.
داروهای ضد صرع: این دارو حمله صرع را در افراد مبتلابه صرع کنترل می‌کند. اما داروهای ضد صرع از اثر قرص‌های ضدبارداری در جلوگیری از بارداری می‌کاهند و تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که این داروها باعث قوی سازی دیگر داروها نیز می‌شوند و به‌طور بالقوه اثرت جانبی خطرناکی به بار می‌آورند.
ویتامین K: اگر از داروی وارفارین، دارویی برای درمان و جلوگیری از لخته‌های خونی، استفاده می‌کنید، مراقب میزان جذب ویتامین K به بدن خود باشید. این ویتامین می‌تواند رقیق‌کننده‌های خون را کم اثر سازد و شما را در معرض خطر بالای لخته خونی خطرناک قرار دهد. کلم برو کلی، کلم بروکسل، کلم پیچ، جعفری و اسفناج از مرسوم‌ترین غذاهای سرشار از ویتامین K هستند.
جینسنگ: جینسنگ نیز می‌تواند اثرات وارفارین را کاهش دهد. اگر از رقیق‌کننده خون هپارین یا آسپیرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی همچون ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده می‌کنید، مصرف جینسنگ می‌تواند احتمال خونریزی داخلی را افزایش دهد. اگر از مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز استفاده می‌کنید، مصرف جینسنگ می‌تواند موجب سردردها، مشکلات خواب، بی‌قراری و دل‌شوره شود.
مخمر سنت جان: گاهی از اوقات از این داروی گیاهی برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، اما اثر این داروی گیاهی در درمان افسردگی و دیگر مشکلات سلامتی مورد تایید قرار نگرفته است. مخمر سنت جان باعث می‌شود که کبد شما آنزیم‌هایی را آزاد کنند که می‌توانند اثر بعضی از داروها را تضعیف کنند. این داروها شامل داروهای کلسترول مانند لوواستاتین (Lovastatin)، داروی اختلال در نعوظ مانند سیلدنافیل (Sildenafil) و دیگوزین (Digoxin) است که برای درمان مشکلات قلبی مشخصی استفاده می‌شود.
جینکگو بیلوبا: بعضی از افراد از این داروی گیاهی برای درمان یا پیشگیری فشارخون بالا، زوال عقل، پیچیدن صدا در گوش و دیگر مشکلات استفاده می‌کنند، اما هیچ تحقیقی در مورد تاثیر این گیاه دارویی روی این مشکلات وجود ندارد. این گیاه دارویی می‌تواند اثر داروهای استفاده‌شده برای کنترل صرع همچون کاربامازپین (کارباترول، اکوئترو و تگرتول) و اسید والپروئیک (دپاکن، دپاکوت و استاوزور) را کاهش دهد.
مصرف دارو طبق برنامه: تنها حدود 50 درصد از داروهای مصرفی به‌صورت تجویزی هستند. افراد غالبا از داروها زمانی استفاده می‌کنند که نیاز چندانی به آن‌ها ندارند و همچنین در زمان‌های پراکنده از داروها استفاده می‌کنند و همچنین بین مصرف داروهای آن‌ها فاصله می‌افتد که همه این موارد اثر داروها را کاهش می‌دهند. مطمئن شوید که برنامه درمانی را درک کرده‌اید و از دستورالعمل‌های پزشک پیروی می‌کنید.سپید

WebMD


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: