کد خبر: ۱۰۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات علوم قرآن و حدیث و طب اسلامی گفت: انتظار ما از مجموعه‌هایی نظیر جهاددانشگاهی به عنوان نهاد علمی تحقیقاتی که توفیقات بسیاری داشته است، این است که با تمام توان به حوزه گیاهان دارویی وارد شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدمهدی اصفهانی استاد نمونه دانشگاه تهران در جمع فراگیران مرکز آموزش تخصصی و دانشجویان مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی ساوه در سخنانی با بیان اینکه تنوع گیاهان دارویی در کشور ایران بسیار بالاست، اظهار کرد: سرمایه‌های ما در این عرصه زیاد است، اما برای جلوگیری از هرز رفتن این سرمایه‌ها، دلسوزی و کار تحقیقاتی نیاز است.

وی اضافه کرد: گیاهان دارویی الگوی اولیه ساخت بسیاری از داروهایی هستند که هم‌اکنون در بسته‌بندی‌های متفاوت و متنوعی از آنها استفاده می‌کنیم و بخش قابل توجهی از ترکیبات آنها از گیاهان دارویی تشکیل شده و فعل و انفعالات شیمیایی در تولید آنها نقشی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای توسعه نیافته اقدام به خام‌فروشی این گیاهان می‌کنند، تصریح کرد: اما کشورهای توسعه‌یافته با قیمت ناچیزی این گیاهان را خریداری کرده و پس از استخراج دارو این محصول را با قیمت‌های گزافی تحت عنوان داروهای مهم به متقاضیان عرضه می‌کنند.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه گیاهان دارویی سرچشمه و اصل داروها هستند، اظهار کرد: تصور باطلی در بین مردم وجود دارد که این گیاهان ضرر ندارند در حالی که برخی از این گیاهان آثار سمی داشته و خوردن آنها با دیگر داروها برای انسان مضر و خطرناک است.

وی گفت: آرزوی ما جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی و بسته‌بندی با سیستم‌های استریل است تا بتوان از ظرفیت عظیمی که در حوزه گیاهان دارویی در کشور وجود دارد، به شایستگی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: اگرچه مکمل‌ها و داروهای گیاهی OTC محسوب نمی‌شوند، اما باید مراقب بود چرا که این داروها ممکن است با داروهای OTC تداخل پیدا کنند و تداخل یا مصرف توام آنها ممکن است خطرناک باشد.

به گفته وی، بیش از 80 درصد بیماریی‌هایی که قرار است توسط گیاهان دارویی درمان شود از طریق تغذیه روزانه و گنجاندن مواردی همچون زردچوبه، زیره، رازیانه، نبات، نعناع، پونه، کاسنی و انواع سبزیجات به رژیم غذایی درمان می‌شود و ناخوداگاه با مصرف اینگونه گیاهان، برخی از بیماری‌های خود را درمان می‌کنیم.

وی با اشاره به ناشناخته ماندن داروهای گیاهی در کشور ایران گفت: این داروها در برخی کشورها نظیر آلمان به صورت OTC عرضه می‌شود، اما چون در ایران ما عادت به کار آسان داریم این امر موجب شده است تا در این زمینه عقب‌تر از کشورهای دیگر باشیم.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات دولت در جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی نیز گفت: در برنامه ششم توسعه حمایت‌هایی از کشت گیاهان دارویی و صنعتی کردن و در دسترس قرار دادن آنها و جلوگیری از خام‌فروشی از طریق برگزاری جلساتی با مدیران کارخانجات گیاهان دارویی پیش بینی شده است.

به گفته اصفهانی، عدم تجویز داروهای گیاهان توسط پزشکان ناشی از عدم وجود اطلاع کافی و باور نداشتن نسبت به این داروهاست، بنابراین باید مستندات علمی این گیاهان ارائه شود تا پزشکان آنها را تجویز کنند. همچنین نیازمند بسته‌بندی دقیق این گیاهان و ارائه خواص آنها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند بازنگری دانش مربوط به گیاهان دارویی هستیم تا اطلاعات پزشکان در این عرصه افزایش یافته و نسبت به تجویز این داروها اقدام کنند، تصریح کرد: حمایت مردمی و دولتی و فرهنگ‌سازی منطقی و فراتر نرفتن از حد OTC ها از شاخصه‌های مهم در تجویز گیاهان دارویی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: