کد خبر: ۱۶۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 29
مشاورانی که در زمینه ترک اعتیاد فعالیت می کنند باید از تبحر و تخصص لازم برخوردار باشند تا بتوانند از لحاظ روحی و روانی به فرد معتاد کمک کنند.
شفا آنلاین>اجتماعی>یک پژوهشگر مسایل اجتماعی گفت: هرگونه مشاوره راجع به موضوع اعتیاد و بهبودی باید توسط افراد متخصص و خبره انجام شود.
به گزارش شفا آنلاین،افشین طباطبایی اظهار کرد:مشاورانی که در زمینه ترک اعتیاد فعالیت می کنند باید از تبحر و تخصص لازم برخوردار باشند تا بتوانند از لحاظ روحی و روانی به فرد معتاد کمک کنند.

وی تاکید کرد: انجام مشاوره توسط افراد متخصص می تواند منجر به درک درست از رفتار و احساسات درونی فرد معتاد شود و کمک مفیدی به وی در بهبودی و سلامت روان کند.

به اعتقاد این کارشناس، مواد مخدر(drugs) و اعتیاد موضوعی تخصصی است و مشاورانی که قصد کمک به بهبودی افراد معتاد را دارند باید دراین زمینه آموزش دیده باشند و اطلاعات کافی را در مقوله مواد مخدر و بیماری اعتیاد کسب کرده باشند.وی گفت: متاسفانه افرادی که اقدام به مشاوره با افراد معتاد می کنند خود از تخصص وعلم کافی در زمینه اعتیاد برخوردار نیستند.

این جامعه شناس ادامه داد: درحال حاضر افراد صرفا با اخذ مدرک دانشگاهی در زمینه روانشناسی و بدون هیچ تجربه و کسب مهارتی، اقدام به تاسیس مراکز مشاوره می کنند که این امر سبب می شود تا بیمار و بویژه فرد معتاد بهره لازم را از جلسات مشاوره کسب نکند.

به اعتقاد این پژوهشگر، افرادی که قصد تاسیس مراکز مشاوره روانشناسی را دارند باید دوره کارورزی بگذرانند و همچون بخش های دیگر سلامت و پزشکی مدتی درکنار یک متخصص و مشاور زبده و کارآزموده کسب تجربه کنند تا بتوانند مشاوره مفیدی را به بیماران ارائه دهند.

وی با بیان اینکه مهارت آموزی پیش از انجام کار مشاوره در کشور جایگاهی ندارد، تاکید کرد: این خلایی است که تاکنون نادیده گرفته شده و باید به آن توجه کافی شود.

طباطبایی اظهار کرد: مشاوره نقش مهمی در بهبودی فرد معتاد دارد یعنی بخش مهمی از بهبودی بیمار به بازگرداندن سلامت روح و روان وی بازمی گردد که باید با مشاوره صحیح و علمی به وی کمک شود.

این کارشناس گفت: برای درمان هر فرد معتاد در دوران بهبودی حداقل 30 تا 40 جلسه نیاز است تا بتوان تغییر ساختاری در نگرش وی ایجاد کرد.

به گفته هومان نارنجی ها پزوهشگر و درمانگر اعتیاد؛ دارو درمانی تنها 10 درصد به بهبودی فرد معتاد در ترک کمک می کند و مساله اصلی در سلامت فرد بیمار بازگرداندن سلامت روح و روان وی است.


برچسب ها: اعتیاد ، اجتماعی ، درمانگر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: