کد خبر: ۱۶۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 29
با رشد سريع جمعيت، تغيير در شيوه و سبک زندگي روز به روز شاهد رشد آسيب‌هاي اجتماعي در کشور هستيم، البته اين مساله تنها به ايران محدود نمي‌شود بلکه پديده‌اي جهاني است.
شفاآنلاین>اجتماعی> رييس سازمان بهزيستي کشور با بيان اينکه طلاق، حاشيه‌نشيني، مفاسد اخلاقي، اعتياد و... مهم‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي هستند که با آنها دست و پنجه نرم مي‌کنيم گفت: آمار طلاق در شمال تهران نسبت به جنوب تهران و ساير شهرستان‌هاي اين استان به مراتب بيشتر است.

به گزارش شفاآنلاین، انوشيروان محسني‌بندپي در مراسم افتتاح مرکز اورژانس اجتماعي بهزيستي شهرستان بهارستان که در منطقه نسيم‌شهر و با حضور فرماندار اين شهرستان برگزار شد، گفت: با رشد سريع جمعيت، تغيير در شيوه و سبک زندگي روز به روز شاهد رشد آسيب‌هاي اجتماعي(social) در کشور هستيم، البته اين مساله تنها به ايران محدود نمي‌شود بلکه پديده‌اي جهاني است.

    وي در ادامه با بيان آنکه در حال حاضر با آسيب‌هايي همچون طلاق، اعتياد، حاشيه‌نشيني، موارد اخلاقي و... دست و پنجه نرم مي‌کنيم، گفت: به همين دليل مقام معظم رهبري و رييس جمهور اهتمام ويژه‌اي جهت کنترل و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي اتخاذ کرده‌اند تا بتوانيم ابتدا اين آسيب‌ها را کنترل و مهار کرده و سپس کاهش دهيم.

    رييس سازمان (Organization)بهزيستي کشور ادامه داد: سازمان بهزيستي کشور همه تلاش خود را به کار گرفته و از همه ظرفيت‌هاي خود استفاده مي‌کند تا بتواند اقدامات پيشگيرانه را در دستور کارخود قرار دهد و از اين طريق از بروز و شيوع آسيب‌هاي اجتماعي و معلوليت‌زايي در کشور جلوگيري کنيم.

    بندپي در ادامه با اشاره به اجراي طرح اجتماعي بزرگ در بدنه آموزش و پرورش کشور گفت: هم‌اکنون بزرگترين طرح اجتماعي کشور «نماد» را (نظام مراقبت هاي اجتماعي دانش‌آموزان) با همکاري 9 وزارتخانه کليد زده‌ايم و در اين طرح تلاش مي‌شود تا با مداخله و آموزش بهنگام در نقطه شيوع و مهم‌ترين گلوگاه تربيتي کشور يعني مدارس در جهت افزايش مهارت‌هاي اجتماعي، نقدپذيري، اعتلاي رفتار و... دانش‌آموزان تلاش کنيم اين در حالي است که طرح «ماد»، (مشارکت‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان) در حال پيگيري و اجرا است.

    وي در ادامه خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهيم آسيب‌هاي اجتماعي را به تناسب اهميت آنها اولويت‌بندي کنيم، اولين و در واقع مادر تمام آسيب‌هاي اجتماعي «اعتياد» است و اعتياد در رشد آسيب‌هاي اجتماعي به شدت هم‌افزايي دارد.

    رييس سازمان بهزيستي کشور ادامه داد: هم‌اکنون سازمان بهزيستي با همکاري ستاد مبارزه موادمخدر در تعاريف، مفاهيم و پروتکل‌هاي اجتماعي خود، در حوزه مبارزه با موادمخدر، بازنگري کرده و به اين ترتيب سعي شد تا صفت مجرم از معتاد گرفته شود و اين افراد را به عنوان بيمار در نظر بگيريم.

    بندپي در ادامه گفت: فردي که دچار اعتياد مي‌شود نمي‌توان وي را تنها با سم‌زدايي درمان کرد، بلکه بايد ارائه خدمات مددکاري، مشاوره و روانشناسي بين اين افراد را نيز در دستور کار خود قرار دهيم.

    وي در ادامه با اشاره به طلاق نيز گفت: به منظور مهار، کنترل و کاهش طلاق با همکاري قوه قضاييه (سامانه ثبت الکترونيکي طلاق» در مشهد مقدس راه‌اندازي کرده و به موجب آن شاهد کاهش 8.1 درصدي طلاق در اين شهر بوده‌ايم. بدين ترتيب در شهريورماه سال جاري اين سامانه را در 11 استان داراي نرخ بالاي طلاق راه‌اندازي خواهيم کرد.

    وي در ادامه با بيان اينکه سازمان بهزيستي مورد اعتماد سه قوه مقننه، قضاييه و اجراييه کشور قرار گرفته است، گفت: اقدامات بهزيستي، مبتني بر علم و شواهد است و ما هيچ آزمون و خطايي نداريم به طوري که آثار اقدامات خود را در کل جامعه و جامعه هدف بهزيستي مي‌بينيم.

    بندپي درخصوص «اورژانس اجتماعي» نيز گفت: اورژانس اجتماعي يکي از خدمات سازمان بهزيستي است که اثربخشي خود را در جامعه ثابت کرده است. براي مثال در سال 95 با مداخلات بهنگام اين اورژانس توانستيم از 4440 مورد خودکشي جلوگيري کنيم اين در حالي است که اين آمار در سال 95 به بيش از 5300 مورد رسيد.

    وي در ادامه با بيان آنکه اورژانس اجتماعي در سال 87 در کشور راه‌اندازي شد و تا سال 94 تنها 150 مرکز اورژانس اجتماعي در کشور داشتيم، گفت: از سال 96 تاکنون حدود 100 مرکز اورژانس اجتماعي در کشور راه‌اندازي شده است و براساس تکليف قانون برنامه ششم توسعه، تا پايان سال جاري 50 مرکز اورژانس اجتماعي ديگر نيز در کشور راه‌اندازي خواهد شد.

    رييس سازمان بهزيستي کشور در ادامه با اشاره به افتتاح مرکز اورژانس اجتماعي سطح 2 در منطقه نسيم‌شهر شهرستان بهارستان خاطرنشان کرد: غفلت ما باعث رشد برخي آسيب‌ها در برخي مناطق همچون شهرستان بهارستان شده است. به همين دليل نسبت به راه‌اندازي اورژانس اجتماعي خط 2 در اين شهرستان اقدام مي‌کنيم.

    بندپي در پايان گفت: به گفته وزير کشور، مهرماه سال جاري مجريان و دست‌اندرکاران کشوري مجددا با مقام معظم رهبري در حوزه مهار و کنترل آسيب‌هاي اجتماعي جلسه‌اي خواهند داشت که بايد به ارائه گزارشي دراين زمينه بپردازند اين در حالي است که خوشبختانه سازمان بهزيستي در اين زمينه دست پري دارد و اميدواريم روز به روز شاهد کاهش و مهار آسيب‌ها در کشور باشيم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: