کد خبر: ۱۶۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 18
متاسفانه آمار دقیقی از کودکان کار در کشور وجود ندارد، زیرا تعدادی از این کودکان در کارگاه های زیرزمینی کار کرده و تعیین دقیق تعداد آنها دشوار است

شفا آنلاین>اجتماعی>معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برآورد می‌شود ۷۰ هزار کودک خیابانی در کشور داشته باشیم.

به گزارش شفا آنلاین، حبیب الله مسعودی فرید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان بهزیستی در سال‌های گذشته در عرصه‌های مختلفی ورود کرده و فعالیت داشته است، گفت: بخشی از وظایف در قالب ماموریت‌های ذاتی سازمان بوده و بخشی نیز از طریق مصوبات هیئت دولت و مجلس به سازمان بهزیستی محول شده است.

وی با اشاره به شیوع آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت:  طی دو سال گذشته بحث آسیب‌های اجتماعی به طور جدی در دستور کار مسئولان کشور قرار گرفته و مقام معظم رهبری در این زمینه دیدارهای متعددی با مسئولان قوا و دستگاه‌های مختلف داشتند.  در نهایت بحث تقسیم کار ملی در این زمینه صورت گرفت و ۱۸ کارگروه تشکیل شد که سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی بر اساس برنامه ششم توسعه، در ۱۵ کارگروه آن حضور دارد.

شیب افزایش "طلاق" در کشور ملایم‌تر شده است

وی افزود: کارگروه زنان سرپرست خانوار یکی از این کارگروه‌هاست که مسئول اصلی آن سازمان بهزیستی است و در این کارگروه زنان سرپرست خانوار بر اساس علت سرپرست شدن به چهار دسته تقسیم بندی شده‌اند، زنانی که بر اثر فوت همسر، طلاق، از کارافتادگی یا اعتیاد همسر و نیز زنانی که به علت عدم ازدواج سرپرست خانواده هستند از این جمله اند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه در همین راستا و بر اساس این تقسیم بندی مطالعات وضعیت اجتماعی و جمعیت شناختی این گروه‌ها انجام و مشخص شد وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سلامت این گروه‌ها با یکدیگر متفاوت است گفت: برای هرگروه "سیاست عمل" جدا نوشته شد که هم اکنون مراحل ویرایش خود را می‌گذراند و تا ماه آینده نیز این "سیاست عمل" به شورای اجتماعی کشور ارائه می‌شود تا بتوان بر اساس آن برنامه مداخله برای زنان سرپرست خانوار را بر اساس گروه آنها انجام داد.

مسعودی فرید به کارگروه آسیب‌های اجتماعی کودکان و طلاق هم اشاره کرد و افزود: اگر چه متولی این دو کارگروه به ترتیب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند، اما  کار اجرایی این دو کارگروه در استان‌ها بر عهده سازمان بهزیستی است.

وی با اشاره به کاهش شیب افزایش طلاق کشور با شروع فعالیت این کارگروه، گفت: اگرچه آمار طلاق نسبت به سال گذشته با ثبت حدود ۱۷۵ هزار طلاق در کشور افزایش یافته، اما شیب افزایش آن کم شده که این موفقیت باید ادامه یافته و به سمتی حرکت کنیم که شیب طلاق کشور نزولی شود.

امسال ۱۴۰ "اورژانس اجتماعی" در کشور راه‌اندازی می‌شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه عمده وظایف در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی برعهده سازمان بهزیستی است، گفت: در این برنامه بر راه‌اندازی اورژانس اجتماعی(Social Emergency) درشهرهای کشور به عنوان یکی از وظایف سازمان بهزیستی تاکید شده است.  بر اساس برنامه امسال راه اندازی ۱۴۰ اورژانس اجتماعی در کشور در دستور کار است که تا امروز ۵۰ اورژانس اجتماعی را در کشور راه اندازی کردیم.

مسعودی فرید با تاکید بر اینکه متولی اصلی برنامه آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی معرفی شده، گفت: بحث غربالگری(Screening) بیماری‌های ژنتیک، ساماندهی کودکان کار و نیز بحث راهکارهای مقابله با طلاق از جمله دیگر وظایف محوله به بهزیستی در این برنامه است.
 

نظام "ارائه خدمات اجتماعی" کشور در حال تدوین است

وی افزود: در راستای اجرایی کردن بند بند وظایف محوله در برنامه ششم توسعه، سازمان در حال تدوین و طراحی نظام ارائه خدمات اجتماعی است تا بتوانیم از طریق این نظام ارائه بهتر خدمات را داشته باشیم.  با اتمام کار طراحی و تدوین نظام ارائه خدمات اجتماعی و  اجرای پایلوت آن در یکی از استان‌ها، اجرای آن در سراسر کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.  

به گفته معاون سازمان بهزیستی، کارهای دیگری که در این راستا در دستور کار است راه‌اندازی مراکز خدمات جامع بهزیستی است که در این زمینه ۳۰ شهرستان انتخاب شده‌اند که یکی از آنها شهرستان‌ها "ثلاث باباجانی" در استان کرمانشاه است.

این مسئول تصریح کرد: در این مراکز خدمات بهزیستی تجمیع شده و اولویت راه اندازی آنها نیز در مناطق حاشیه نشین و شهرستان‌های محروم است. این مراکز در کنار خدماتی مانند آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج، شناسایی افراد و کودکان در معرض معلولیت در بحث شنوایی سنجی و بینایی سنجی، بخش دیگری از خدمات خود را معطوف شناسایی افراد در معرض آسیب خواهد کرد که عمدتا شامل شناسایی موارد کودک آزاری، همسر آزاری و نیز شناسایی زنان سرپرست خانوار است.

طرح "مددکار اجتماعی مدرسه" مهرماه امسال در تمام مدارس کشور اجرایی می‌شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: کار دیگری که در سازمان در حال انجام است بحث اجرای طرح نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) است که این طرح باهمکاری ۹ دستگاه با محوریت آموزش و پرورش  از سال گذشته کار خود را آغاز کرده است.  در این طرح دو کار اصلی بر عهده سازمان بهزیستی قرار داده شده که یکی از این وظایف که پیشنهاد سازمان نیز بوده بحث راه اندازی مددکار اجتماعی در مدارس است.

وی افزود: با بررسی که انجام دادیم چنانچه بتوان مددکاران اجتماعی را برای حضور در مدارس آموزش داد در کنار کمک به ارتقا سلامت اجتماعی دانش آموزان می توان پل ارتباطی موثری میان دانش آموز، والدین و مدرسه برقرار کرد که خوشبختانه این پیشنهاد سازمان با استقبال مواجه شد و هم اکنون متون لازم برای آموزش و تربیت مددکار اجتماعی مدرسه تدوین شده است.

مسعودی فرید تصریح کرد: از مهرماه امسال تمام استان های کشور تحت پوشش این طرح قرار می گیرند، به نحوی که در هر استان این طرح در تعدادی از مدارس اجرایی می شود و امید است طی فازهای متعدد بتوانیم تمام مدارس کشور را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

وی ارتقای سلامت اجتماعی دانش آموزان، شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب، مداخله به هنگام در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ارجاع موارد ضروری به سطوح تخصصی تر را از جمله اهداف اجرای این طرح در مدارس عنوان کرد.

مسعودی فرید وظیفه دیگر سازمان بهزیستی در طرح نماد را تدوین محتوای بخش روانشناسی عنوان کرد و افزود: در این زمینه ۳۲ عنوان کتابچه در زمینه مداخله و شناسایی اختلالات روانشناسی(Psychology) دانش آموزان تدوین شده است.
 

سامانه "مداخله کاهش طلاق" شهریور ماه در ۱۰ استان کشور راه‌اندازی می‌شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به اقدامات دیگر این سازمان در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در بحث طلاق خوشبختانه سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش طلاق را راه اندازی کردیم.  با بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد مداخلات در زمینه کاهش و پیشگیری از طلاق منسجم و هدفمند نیست و در بسیاری موارد نیز مداخلات تخصصی انجام نمی شود و در همین راستا این سامانه راه اندازی شد.

مسعودی فرید تصریح کرد: این سامانه به صورت پایلوت در استان خراسان رضوی به اجرا آمد و خوشبختانه نتیجه آن سازش در ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق استان بود.

وی افزود: در این سامانه افراد ابتدا پذیرش اولیه را انجام داده و سپس بر اساس مشکل به مراجع ذیصلاح ارجاع داده می شود که شامل ارجاع به مرکز روانشناختی  و یا مرکز مددکاری است که در این دو مرکز تلاش بر ایجاد سازش و رفع مشکل زوجین و پیشگیری از طلاق(Divorce) است.  خوشبختانه با توجه به نتایج مطلوب طرح، مدل ملی این سامانه در حال طراحی است و از شهریور ماه در ۱۰ استان از جمله کرمانشاه که نرخ بالای طلاق دارند اجرایی می شود و تا پایان سال نیز اجرای آن در تمام استان های کشور استمرار میابد.
 

۷۰ هزار "کودک خیابانی" در کشور داریم

وی در ادامه با اشاره به برآورد وجود ۷۰ هزار کودک خیابانی در کشور، گفت: متاسفانه آمار دقیقی از کودکان کار در کشور وجود ندارد، زیرا تعدادی از این کودکان در کارگاه های زیرزمینی کار کرده و تعیین دقیق تعداد آنها دشوار است.

مسعودی فرید با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد کودکان کار و خیابانی در کشور با خانواده خود زندگی می کنند، گفت: نمی توان این کودکان را از خانواده جدا کرد و باید کار توانمندسازی آنها در محیط خانواده را پیگیری کرد.  در این راستا راه اندازی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده روزانه در دستور کار قرار گرفته که در کنار مراکز شبانه روزی کودک و خانواده کار می کنند و هم اکنون در مجموع ۸۱ مرکز شبانه روزی و روزانه کودک و خانواده در کشور داریم که بیش از ۹۰۰۰ کودک کار و خیابانی را تحت پوشش دارند.

مسعودی فرید با اشاره به افزایش اعتبارات بهزیستی در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابانی، گفت: این اعتبارات طی چند سال گذشته از ۶۰۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیارد تومان رسیده و این بسیار خوب است، اما همچنان باید روند افزایش اعتبارات را داشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد کودکان خیابانی و کار کشور اتباع دیگر کشورها هستند، گفت: باید این وضعیت ساماندهی شود.

مسعودی فرید با بیان اینکه بسیاری افراد در خصوص عدم جمع آوری این کودکان گلایه دارند، گفت: کار جمع آوری این کودکان را می شود یک روزه انجام داد، اما اگر این کودکان از خیابان جمع آوری شوند به کارگاه های زیرزمینی برای کار برده می شوند و دیگر دسترسی به آنها سخت خواهد شد.

وی افزود: سیاست ما این نیست که این کودکان تنها در سطح خیابان نباشند، ما اعتقاد داریم کودک کار و خیابانی اصلا نباید داشته باشیم و اگر از خیابان بروند جای دیگر به کار گرفته می شوند که ما دسترسی به آن نخواهیم داشت و باید فعلا که در خیابان ها هستند ساماندهی شده و رفع مشکل شوند تا دیگر شاهد وجود کودک کار و خیابانی دیگر نباشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: