کد خبر: ۱۶۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 18
باید در گذراندن وقت با کودک خود تعادل را رعایت کنید.
شفا آنلاین:والدین از وقتی‌که با کودکان خود می‌گذرانند لذت می‌برند. اما بعضی از والدین بیش‌ازحد با کودکان خود وقت می‌گذرانند و چنین چیزی می‌تواند هم برای کودک و هم برای شما ناسالم باشد. بنابراین، باید در گذراندن وقت با کودک <Spending time with the baby>خود تعادل را رعایت کنید.

به گزارش شفا آنلاین: حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان تعادل مناسب را یافت؟ نمی‌توان به‌طورقطع گفت که گذراندن چند ساعت وقت با کودک را می‌توان زمان بیش‌ازحد دانست. آیا از وقتی‌که از خواب برمی خزید یا از لحظه‌ای که از سرکار خود برمی‌گردید وقت خود را با کودک خود می‌گذرانید؟ آیا کودک شما از همه نظر من‌جمله برای سرگرمی خود به شما وابسته است؟ اگر پاسخ شما به این سوال‌ها آری باشد این را باید گفت که درنهایت خود را از پا درمی‌آورید.

دکتر دبرا گیلبوا، کارشناس تربیت کودک در شهر پیترزبورگ ایالت فیلادلفیا می‌گوید: «از پای درآمدن به معنای احساس هم‌زمان ستوه و ناخرسندی است. بنابراین، سعی کنید که در عملکرد خود تغییراتی ایجاد کنید.» خانم مارلینا دسانتیس یکی از شهروندان شهر نیویورک است که می‌گوید وقتی‌که دو فرزندش کوچک بودند او بدون وقفه کار می‌کرد تا فعالیت‌های الهام‌بخش حافظه و عالی برای آن‌ها خلق کند. اما می‌گوید که چنین کاری باعث شده کودکانش بسیار وابسته بار بیایند و فکر می‌کند که هویت خودش را ازدست‌داده است. پس‌ازآنکه فرزند سومش متولد شد، خانم دسانتیس دریافت که کودکانش می‌توانستند بدون آنکه سرگرم شوند وقتی را با او بگذرانند. او می‌گوید: «باید این اجازه را به کودکان دهیم که خلاقیت، شور و شوق و اشتیاق از درون خود آن‌ها بیرون آید تا یک زندگی متعادل‌تر برای خود درست کنند و کودکان با اعتمادبه‌نفس بار آیند.» دکتر برت لورسن، استد روانشناسی در دانشگاه فلوریدا می‌گوید: «باید در مورد تربیت خود احساس شادی داشته باشید و باید بدانید که تربیت چیزی است که شما خواهان انجام آن هستید و از انجام آن لذت می‌برید.» به‌طورکلی، اگر فکر می‌کنید که وقت‌گذرانی شما با فرزندتان به‌تدریج در حال از پا درآوردن شما است این توصیه‌های کارشناس‌ها را به کار ببندید.
ساختار باهم بودنتان را تغیر دهید
به کودکان این امکان را دهید که بعضی از فعالیت‌ها را خودشان انجام دهند. چنین کاری باعث می‌شود که کودک شما مستقل‌تر شود. سعی کنید که در همان اتاقی که کودکان درس می‌خواند کتاب بخوانید و هنگامی‌که کودک شما در حال نقاشی است شما هم خود را مشغول به کاری همچون آشپزی کنید تا کودک شما با دیدن شما متوجه شود که والدینش هم اهل فعالیت هستند. دکتر دانیل بلیک، روان‌شناس بالینی در شهر Huntingto- Woods ایالت میشیگان می‌گوید: «از این نترسید که کودک خود را برای انجام فعالیتی تنها بگذارید. همین اجازه به کودکان باعث می‌شود که مستقل‌تر شوند و روی پای خود بایستند.»
حدومرزهایی را مشخص کنید
یک ساعت معقول را برای رفتن کوک خود به رخت خواب مشخص کنید تا فرصت استراحت و تجدیدقوا داشته باشید. دکتر لورسن می‌گوید: «اگر کودک 6 ساله شما تا 10.5 شب بیدار باشد، قطعاً زمانی برای خود نخواهید داشت.»
با یک بازی موافقت کنید
والدینی که ساعت‌ها از وقت خود را صرف بازی با کودکان می‌کنند در انجام مسئولیت‌های خود دچار مشکل خواهند شد. درنتیجه باید به کودک کودن یاد دهند که والدین مسئولیت‌های دیگری نیز دارند. دکتر گیلبوا می‌گوید: «با کودک خود و با خود در مورد وظایف خود صادق و صریح باشید.
برای مثال، وقتی پسرم به من می‌گوید که بیا با من بازی کن من می‌گویم که باید ظرف بشورم و بعد باهات بازی کنم. اما اگر می‌خواهی اول باهات بازی می‌کنم و بعد ظرف می‌شورم یا در حین ظرف شستن باهات بازی می‌کنم.»
روی لحظات خانوادگی تمرکز کنید
سعی کنید با برنامه‌ریزی روی وقت‌هایی که کاملاً متمرکز روی خانواده شما هستند ارتباطتان را با فرزندتان عمیق‌تر کنید. برنامه شام، بازی‌های شبانه، پارک رفتن‌ها و دیگر فعالیت‌های ساده خانوادگی را برنامه‌ریزی کنید. دکتر لورسن می‌گوید: «من به‌صرف غذا با تمام اعضای خانواده که بدون تماشای تلویزیون و استفاده از تلفن همراه است اعتقاد زیادی دارم. متاسفانه بعضی از والدین قاعده عدم استفاده از وسایل الکترونیکی در حین صرف غذا را برای فرزندان خود وضع می‌کنند، اما خودشان از چنین قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند. اما باید بیان داشت که چنین قاعده‌ای برای همه اعضای خانواده است.»
زمانی را برای خود اختصاص دهید
شرکت در رویدادهای اجتماعی مخصوص بزرگ‌سال‌ها به بازیافتن هویت شما و تقویت روحیه شما کمک می‌کند. با همسر خود به رستوران یا سینما بروید، با دوستان خود دوباره ارتباط برقرار کنید یا وقت خود را در خانه و بدون فرزندان بگذرانید. اگر توانایی مالی برای استخدام یک پرستار بچه را ندارید از پدر و مادر خود بخواهید که مراقب نوه‌های خود باشند تا شما برای چند ساعت برای خود زندگی کنید. از اینکه برای خود وقت می‌گذارید و بدون فرزندان خود به‌جایی می‌روید احساس گناه نکنید. دکتر بلیک می‌گوید: «فرزندان شما باید درک کنند که والدین آن‌ها زندگی‌هایی نیز در خارج از خانواده‌دارند.»
به‌عبارت‌دیگر، فرزند باید یاد بگیرید که زندگی والدین تنها محدود به گذراندن وقت با فرزندانشان نمی‌شود، بلکه در بیرون از خانواده نیز آن‌ها دوستان و آشنایانی دارند که گذراندن وقت با آن‌ها نیز جزئی از زندگی است. دکتر بلیک می‌گوید: «اگر والدین بیش‌ازحد با فرزندان خود وقت بگذرانند درنهایت به ستوه می‌آیند و همین به ستوه آمدن باعث ناخشنودی آن‌ها می‌شود و این ناخشنودی والدین درنهایت به فرزندان منتقل می‌شود.» سپید

WebMD
برچسب ها: وقت گذرانی ، کودک ، تعادل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: