کد خبر: ۱۶۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 10
تنگنای ناشی از یک بیماری نامریی می‌تواند برای فرد مبتلابه یک بیماری مزمن نسبتا عذاب‌آور باشد. وقتی‌که بیماری نامریی موجب وضعیت‌های دشواری برای فرد می‌شود عذاب فرد و ناامیدی‌اش افزایش می‌یابد.
شفا آنلاین:بیماری نامریی به بیماری‌ای گفته می‌شود که علائم، ویژگی‌ها یا نتایج آن علنا برای دیگران آشکار نیستند. به بیان ساده‌تر، فرد مبتلابه یک بیماری نامریی <Invisible disease>بیمار به نظر نمی‌رسد، درنتیجه فکر می‌کنید که آن شخص بیمار نیست.

وضعیت‌های دشوار و برداشت‌های غلط در مورد آرتریت روماتوئید
به گزارش شفا آنلاین:تنگنای ناشی از یک بیماری نامریی می‌تواند برای فرد مبتلابه یک بیماری مزمن نسبتا عذاب‌آور باشد. وقتی‌که بیماری نامریی موجب وضعیت‌های دشواری برای فرد می‌شود عذاب فرد و ناامیدی‌اش افزایش می‌یابد. برای مثال، در نظر بگیرید که به همراه دوستان خود به گردش رفته‌اید و ناگهان بیماری نامریی شما (روماتوئید آرتریت) باعث می‌شود که نتوانید به‌مانند دوستان خود حرکت کنید، این عدم توانایی این حقیقت را برای دوست شما آشکار می‌سازد که شما مبتلابه بیماری روماتوئید آرتریت هستید و نمی‌توانید به‌خوبی حرکت کنید.
داوری بر اساس ظاهر
مردم غالبا دیگران را مورد داوری و قضاوت قرار می‌دهند و این جزئی از ماهیت انسانی است. مردم بر اساس آن چیزی که می‌بینند، در مورد دیگران تفکر می‌کنند و آن‌ها را مورد قضاوت قرار می‌دهند. به همین دلیل اگر فردی هیچ نشانه‌ای از بیماری را در شما نبیند فکر می‌کند که شما سالم هستید.
علائم مریی و نامریی
به‌جرئت می‌توان گفت که افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید سعی می‌کنند که علائم مریی بیماری خود را پنهان کنند. نامریی بودن یک بیماری می‌تواند این وسوسه را در فرد برانگیزد که دیگران را از بیماری خود ناآگاه نگه دارد تا دیگران او را فرد سالمی بدانند.
بدشکلی بدن تنها ویژگی آرتریت التهابی نیست
بسیاری از مردم و نه همه آن‌ها می‌دانند که بدشکلی مفاصل از نشانه‌ها و علائم آرتریت روماتوئید هستند. بدشکلی دست یکی از علائم مرسوم و مریی بیماری آرتریت روماتوئید است. بدشکلی پا نیز با آرتریت روماتوئید در ارتباط است، اما با پوشیدن جوراب و کفش این نشانه آرتریت روماتوئید کمتر نمایان است. اگر لنگ‌لنگان راه بروید یا دیگر ناهنجاری‌های مربوط به طرز راه رفتن داشته باشید، دیگران متوجه این مشکل شما می‌شوند، اما الزامانمی توانند تشخیص دهند که این مشکل به دلیل آرتریت روماتوئید یا یک آسیب است.
نشانه‌های نامریی آرتریت روماتوئید
علائم بی‌شماری از بیماری آرتریت روماتوئید نامریی هستند. همین امر باعث می‌شود که افراد به‌سختی متوجه بیماری شما شوند، مگر آنکه افراد شخصا شما را بشناسند.
درد: اگرچه درد باعث اخم‌وتخم شما می‌شود، اما دیگران نمی‌دانند که مشکل شما چیست و چه چیزی در حال اذیت کردن شما است. مردم نمی‌دانند که میزان و شدت درد شما چقدر است و به‌طورکلی اطلاعات دقیقی در مورد درد شما ندارند.
التهاب: آرتریت روماتوئید یک نوع التهابی آرتریت است. التهاب بخشی از مکانیسم نهفته است که باعث آسیب مفصل می‌شود. فرایندهای التهابی در خفا رخ می‌دهند و به‌قول‌معروف نامریی هستند. خستگی مداوم. خستگی مداوم می‌تواند یک مشکل بزرگ برای افراد مبتلابه آرتریت روماتوئید باشد. اگرچه خستگی مربوط به آرتریت روماتوئید به‌خوبی درک نشده است، اما ظاهرا درد، التهاب و خواب ناکافی در خستگی مداوم موثر هستند.
خشکی مفصل: درد و التهاب مفصل موجب خشکی مفصل می‌شوند و محدوده حرکت شما را محدود می‌کنند. خشکی صبحگاهی از مشخصه‌های اساسی آرتریت روماتوئید است، اما اکثر افراد بر خواستن از رخت خواب و رفتن به رخت خواب شما را نمی‌بینند و درنتیجه خشکی صبحگاهی شما برای آن‌ها نامریی است.
کم‌خونی: کم‌خونی مخصوصا کم‌خونی بیماری مزمن از علائم مرسوم آرتریت روماتوئید است. درنتیجه کم‌خونی از عواقب نامریی آرتریت روماتوئید است.
نه‌تنها این نشانه‌های فیزیکی و علائم آرتریت روماتوئید نامریی هستند، بلکه اثرات این بیماری روی زندگی نیز نامریی هستند. آرتریت روماتوئید بخش‌های مختلفی از زندگی همچون بازدهی کاری، زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب محدودیت‌های عملی و محدودیت‌های فیزیکی می‌شود که فعالیت‌های روزانه و توانایی کار کردن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در ایجاد افسردگی و انزوا نقشی را ایفا می‌کنند.
نظر یک مشاور برای مقابله با بیماری مزمن نامریی
خانم فرانسیا هارتسوگ یک مشاور رسمی در شهر شارلوت ایالت کارولینای شمالی است که خودش با بیماری آرتریت روماتوئید زندگی کرده است و نظرات خاصی در مورد این بیماری نامریی دارد. او می‌گوید: «در مدت 22 سال زندگی با بیماری نامریی آرتریت روماتوئید یاد گرفتم که درد و رنج از چیزهای ذهنی هستند و هرکسی از چیزی رنج می‌برد.» او ادامه می‌دهد: «من انتظار هیچ فهم و درک خاصی را از سوی دیگران ندارم و خواهان چنین فهم و درکی هم نیستم.» او به بیمارانی که نمی‌توانند بر عذاب ناشی از بیماری خود فائق آیند این‌گونه می‌گوید: «از دادن قدرت بسیار زیاد به بیماری خود خودداری کنید. شما خود بیماری نیستید. درنتیجه به دنبال چیزهای دیگری—چیزهای مثبت—باشید تا روی آن‌ها تمرکز کنید.»
او خاطرنشان می‌کند: «پذیرش بیماری یک عامل اساسی برای کنار آمدن با بیماری خود است. بیماری من چیزهای زیادی را به من یاد داده است و باعث شده است که به سمت مشاوره دادن به افراد مبتلابه بیماری مزمن پیش بروم.» او می‌گوید: «مهم‌ترین چیز این است که در هر چیزی به دنبال خوبی‌ها و نعمت‌ها باشید.»
توصیه مفید
وقتی‌که مبتلابه بیماری آرتریت روماتوئید هستید، نکته مهم این است که انرژی خود را روی زندگی خوب با بیماری متمرکز کنید. با درگیر کردن خود در یک برنامه درمانی و پیروی از آن، با داشتن نگرش مثبت و پذیرش تغییرات زندگی ناشی از آرتریت روماتوئید و وفق دادن خود با آن‌ها می‌توانید بیماری خود را مدیریت کنید. عذاب یک بخش ناگزیر آرتریت روماتوئید است و ازهرجهت به سمت فرد می‌آید. همین تلاشی که فرد در جهت مدیریت آرتریت روماتوئید انجام می‌دهد می‌تواند عذاب‌های ناشی از این بیماری را کاهش دهد.سپید

everydayhealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: