کد خبر: ۱۰۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>طب سنتی>آیا می دانید که زنجبیل علاوه بر اینکه برای بهبود ناراحتی های گوارشی مؤثر است می تواند به تسکین بسیاری از دردهای روزمره مانند میگرن نیز کمک کند؟
به گزارش شفا آنلاین،زنجبیل یکی از بهترین ادویه هاست که خواص بی نظیر آن برای سلامتی کاملا شناخته شده است. زنجبیل سرشار از ویتامین C است، به رفع ناراحتی های گوارشی کمک می کند، جریان خون را بهبود می بخشد و برای تسکین سردرد بسیار عالی است.

این ریشه خوراکی در همه مناطق دنیا به خصوص چین و پرو کشت می شود و کاربرد زیادی در آشپزی دارد زیرا عطر و طعم تند آن بی نظیر است. همچنین زنجبیل از دوران باستان نیز به عنوان یکی از ادویه های دارویی کاربرد داشته است.

خوشبختانه می توان زنجبیل را به شکل های مختلف در برنامه غذایی گنجاند و از فواید آن بهره مند شد.

بهبود هضم غذا

یکی از شناخته شده ترین خواص زنجبیل کمک به بهبود هضم غذاست. این خوراکی خاصیت ضد التهابی دارد و به همین دلیل برای مقابله با ناراحتی های گوارشی از جمله حالت تهوع، التهابات معده و تحریکات روده ای مفید خواهد بود. همچنین باید اشاره کرد که زنجبیل عملکرد پانکراس را تحریک می کند و ترشح آنزیم های جذب ریزمغذی ها را افزایش می دهد.

ادویه ای سرشار از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کنند. رادیکال های آزاد مولول هایی هستند که در بدن جمع شده و زمینه ساز بیماری های جدی مانند سرطان می شوند.

ریشه زنجبیل منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست که می تواند از سلامتی محافظت کرده و از بروز پیری زود هنگام پیشگیری کند.

مقابله با سرما خوردگی و آنفولانزا

زنجبیل خوراکی عالی برای بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا محسوب می شود. خواص ضد التهابی آن به باز شدن مجاری تنفسی کمک می کند.

دمنوش زنجبیل تاثیر خلط آوری خوبی دارد و می تواند به بدن در دفع عوامل بیماری زا کمک کند.

تسهیل جریان خون

مصرف زنجبیل به حذف کلسترول بد خون کمک می کند و مانع از مسدود شدن عروق می شود. این خواص باعث شده تا زنجبیل ماده عالی برای سلامت سیستم قلبی عروقی و جریان خون محسوب گردد. با این حال، نباید ئر مصرف آن زیاده روی کرد زیرا در صورت همزمانی با مصرف دارو ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. از همین رو بهتر است ابتدا با پزشک مشورت شود.

تسکین دردهای مفصلی

قدرت ضد التهاب و مسکن زنجبیل باعث شده تا درمانی مؤثر برای کاهش دردهای مفصلی مانند آرتریت باشد.

به علاوه، به رفع اسپاسم ها نیز کمک می کند و در بهبود علائم دردهای قاعدگی و عضلانی بسیار عالی است.

بهبود دردهای میگرنی

میگرن زمانی احساس می شود که چربی هایی به نام پروستاگلاندین ها انبساط و انقباض هایی در عروق مغزی ایجاد کنند. این فعالیت غیر عادی التهاب ایجاد می کند و فشار خون را بالا می برد که در نتیجه دردهای شدید بروز می کند.

ریشه زنجبیل مانع از این عملکرد پروستاگلاندین ها می شود. برای کسب بهترین تاثیر توصیه می شود با شروع نخستین علائم سردرد، زنجبیل مصرف شود.

کاهش التهابات

زنجبیل حاوی ترکیباتی است که مانند یک داروی ضد التهاب قوی عمل می کند و می تواند به تسکین انواع دردها و التهابات کمک کند. این تاثیر به قدری عالی است که بعضی از متخصصان توصیه می کنند زنجبیل به عنوان درمان جایگزین برای بهبود بیماری هایی مانند آرتریت استفاده شود. به علاوه، این کاهش التهابات مزمن در همه بدن موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.  

مقابله با دیابت

مصرف روزانه زنجبیل می تواند مقدار قند خون را تا حدود 30% کاهش دهد. همچنین تولید انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، 10% بالا می برد. البته در هر صورت باید مصرف زنجبیل با مشورت پزشک باشد و این نکته در مورد بیمارانی که برای کنترل قند خون دارو استفاده می کردند اهمیت بیشتری دارد.

خواص ضد سرطانی

ترکیبات فیتوشیمیایی، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در زنجبیل مانع از افزایش استرس شده و سیستم ایمنی را تقویت می کند. به این ترتیب، بدن توانایی مقابله با سلول های سرطانی را خواهد داشت.

مطالعات مختلف نشان می دهد که این ریشه خوراکی به پیشگیری و درمان سرطان پروستات، تخمدان و سینه کمک می کند.

البته باید همواره به خاطر داشت که مصرف زنجبیل باید در حد متعادل و منظم باشد زیرا زیاده روی می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد.
برچسب ها: طب سنتی ، زنجبیل ، میگرن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: