کد خبر: ۱۰۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>سلامت>یک داروی مورد تایید در درمان آرتریت و یک داروی مورد تایید ضدسرطان، در تحریک رشد مو موثر شناخته شده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر لوئیس گارزا، استادیار بیماری‌های پوست در مدرسه پزشکی جان‌هاپکینز، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که مصرف موضعی این محصول روی سطح پوست سر، در درمان همه انواع ریزش مو موثر است، اما تحقیقات دیگری لازم است تا استفاده از این فرآورده در مطالعات بالینی مجاز شود. در مطالعه اخیر، محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک این داروها را فقط روی موش‌ها آزموده‌اند، اما اگر دارو روی موش‌ها اثر مثبت دارد معلوم نیست که چقدر می‌تواند در انسان‌ها مفید باشد.»

       در حدود 80 میلیون نفر از مردم آمریکا موهایی کم پشت دارند. درمان‌های متعددی برای این مشکل وجود دارد ولی هیچ کدام از آنها موفقیت چندانی ندارند. آنها اغلب به‌جای پرپشت شدن موها در مناطقی که الگوی ریزش مردانه مشاهده می‌شود، موجب رشد طولی مو می‌شوند.

       در مطالعه جدیدی کریستیانو و همکارانش داروهای گروه مهار‌کننده JAK را آزمودند. از جمله داروهای این گروه، توفاسیتینیب(Tofacitinib) است که برای درمان آرتریت روماتوئید تجویز می‌شود و داروی دیگر، روکسولیتینیب(Ruxolitinib) با نام تجاری جکافی(Jakafi) است که در درمان نوع نادری از بدخیمی خونی تجویز می‌شود. این دو دارو روی بخش‌هایی از پوست سر انسان که به بدن موش‌های آزمایشگاهی پیوند زده شده بود مالیده شدند.

       کریستیانو می‌گوید: «مهارکننده‌های JAK، در موش موجب القای چرخه جدیدی از فعالیت مو می‌شود و نیز می‌تواند فاز رشد فولیکول‌های انسانی را طولانی‌تر کند. در نتیجه به احتمال زیاد این داروها می‌توانند در انواع مختلف ریزش مو موثر باشند. این نکته مهمی است، زیرا در برخی از اشکال ریزش مو، مو در مرحله استراحت باقی می‌ماند.»

       همچنین این درمان‌ها می‌توانند در بیمارانی که به دنبال شیمی‌درمانی موی خود را از دست می‌دهند تجویز شوند. آلوپسی ناشی از شیمی‌درمانی عارضه‌ای است که طی آن مو فقط چند اینچ رشد می‌کند و سپس رشدش متوقف می‌شود. به نظر می‌رسد که داروها با القای شروع رشد مجدد مو اثر مستقیم روی فعال‌سازی سلول‌های بنیادی فولیکول مو دارند. سپید
US.Pharmacist

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: