کد خبر: ۱۶۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 03
پدیده خون‌فروشی چندوقتی است که در مناطق حاشیه‌ای شهر تهران رونق پیدا کرده است، ‌طوری‌که در برخی خانواده‌ها به عنوان منبع درآمد و شغل تبدیل شده است،

 شفا آنلاین:اما مسئولان وزارت بهداشت خریدوفروش پلاسما و خون<Buy and Sell Plasma and Blood> را قانونی نمی‌دانند و اعلام کردند که برای جمع‌آوری این مراکز چندین‌بار اخطار داده‌اند. مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در ارتباط با موضوع فروش پلاسما در جنوب شهر تهران و حاشیه این شهر گفت: از سال 1381 مجوز هفت مرکز جمع‌آوری پلاسما به بخش خصوصی داده شده و مجوزی که به این مراکز ارائه شده مرتبط با صنعت پلاسما بوده و آنها موظفند صنعت پلاسما را ایجاد کنند.


به گزارش شفا آنلاین:علی‌اکبر پورفتح‌ا... افزود: فعالیت این مراکز منوط به توسعه صنعت پلاسما بوده است، اما به دلیل نبود نظارت از جانب وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و انتقال خون طی سال‌های گذشته، این مراکز به تعهد اصلی خود که توسعه صنعت پلاسما است عمل نکرده و تنها فعالیت آنها منحصر به جمع‌آوری پلاسما شده است. او تصریح کرد: امکان فعالیت اقتصادی برای این مراکز فراهم شده و در فعالیت آنها انحراف صورت گرفته است.


همچنین به جای اینکه این مراکز در مناطق مناسب شهری تشکیل شود در حاشیه شهر تشکیل شده است. از بابتی این مراکز دارای سیستم اطلاعی مرتبط با هم نبوده و این مساله سبب می‌شود افراد به دلیل مسائل مالی اهدای پلاسمای مکرر در مراکز مختلف داشته باشند. مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور اضافه کرد: حق پرداخت برای دریافت پلاسما در حد هزینه ایاب‌وذهاب است. این در حالی است که وزیر بهداشت دستورالعملی تدوین و ابلاغ کرده است که توسعه این مراکز متوقف شود. بنابراین حداقل بیش از یک سال است که مجوز در این زمینه صادر نشده و نمی‌شود و این مراکز باید به تعهد خود مبنی بر ورود به صنعت پلاسما عمل کنند، در غیر این‌صورت باید خسارات این مدت که از وظیفه اصلی خود انحراف داشته‌اند را بدهند.

در سازمان انتقال خون خریدوفروش پلاسما نداریم

سخنگوی سازمان انتقال خون در ارتباط با اهدای پلاسما اظهارکرد: شرایط اهدای پلاسما همچون اهدای خون بوده است، اما به‌طور کلی اهدای پلاسما زمان طولانی‌تری را به خود اختصاص می‌دهد و فرد می‌تواند سالانه 24بار برای اهدای پلاسما اقدام کند. حسین دزفولی درباره خرید پلاسما گفت: در سازمان انتقال خون چنین مساله‌ای صورت نمی‌گیرد. هرچند برخی مراکز خصوصی برای جمع‌آوری پلاسما مبالغی را به افرادی که پلاسما اهدا می‌کنند، پرداخت کرده که البته این میزان بسیار ناچیز بوده و تقریبا هزینه ایاب‌وذهاب فرد را تامین می‌کند. او افزود: وزارت بهداشت به این مراکز خصوصی مجوز نمی‌دهد و تلاش شده که در زمینه اهدای پلاسما سرمایه‌گذاری در سازمان انتقال خون و مراکز جامع انجام شود. سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه از پلاسمای اهدایی برای تولید داروهای مشتق از پلاسما استفاده می‌شود، تاکید کرد:‌ ارزش واقعی پلاسما بالا بوده و مبالغی که حدود 30 تا 40هزار تومان برای هربار اهدای پلاسما ارائه می‌شود تنها می‌تواند هزینه ناهار یا ایاب‌وذهاب فرد را تامین کند. دزفولی تاکید کرد: اگر اهدای پلاسما طبق استانداردهای لازم صورت گیرد برای فرد ضرر ندارد. البته اهدای پلاسما باید از کانال انتقال خون صورت گیرد و بقیه مراکز مجاز به انجام این کار نبوده و مساله غیرقانونی است.

برخی پس از اهدای پلاسما به مکمل دارویی نیاز دارند

فوق‌تخصص بیماری‌های خون و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اهدای پلاسما گفت: اهدای پلاسما هفته‌ای یک‌بار مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما باید از لحاظ تغذیه‌ای و تامین آب بدن اقدامات لازم صورت گیرد. محسن رضوی با اشاره به اینکه در هربار اهدای پلاسما سه حجم پلاسما دریافت می‌شود،‌ افزود: در صورتی که جایگزین لازم از لحاظ تغذیه‌ای برای فرد همچنین تامین آب بدن صورت گیرد مشکلی برای فرد اهداکننده پیش نمی‌آید. او با بیان اینکه اهدای پلاسما موضوعی بوده که استاندارد است و درواقع مایع خون را از گلبول‌های قرمز جدا می‌کنند، تاکید کرد: در پلاسما، هورمون، پروتئین‌، آلبومین، آب و... وجود دارد و در صورتی‌که فرد مدام برای اهدای پلاسما اقدام کند مستلزم جایگزین کردن داروست. البته قبل از انجام اهدای پلاسما معاینات پزشکی از فرد صورت‌گرفته و اگر فرد شرایط لازم را نداشته باشد پلاسمای او دریافت نمی‌شود. به گزارش فارس،‌ این فوق‌تخصص بیماری‌های خون خاطرنشان کرد: اهدای مداوم پلاسما بیش از میزان استاندارد عواقب جبران‌ناپذیری برای افراد ایجاد می‌کند.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: