به گزارش شفا آنلاین:آموزش به منزلۀ اقدامی مهم در فرآیند توانمندسازی، حق طبیعی انسان ها به شمار میرود و نقشی مهم در تعالی آنها دارد.
یکی از مسائل مشهود در برخی نواحی روستایی کشور ما، عدم تحصیل یا ترک تحصیل دختران روستایی در سال های نخست تحصیل است. به منظور بررسی دلایل این موضوع و موانع تحصیل دختران روستایی، محققین دانشگاه تهران، پژوهشی کیفی را به انجام رسانده اند.
در این پژوهش که بر روی روستاهای اطراف شهرستان رضوانشهر انجام گردیده، برای گردآوری دادهها از مشاهده و مصاحبههای نیمهسازمانیافته و برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل موضوعی استفاده شده است.
یکی از مسائل مشهود در برخی نواحی روستایی کشور ما، عدم تحصیل یا ترک تحصیل دختران روستایی در سال های نخست تحصیل است. به منظور بررسی دلایل این موضوع و موانع تحصیل دختران روستایی، محققین دانشگاه تهران، پژوهشی کیفی را به انجام رسانده اند.
بر اساس یافتههای این پژوهش، مجموعهای از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در تصمیمگیری برای تحصیل دختران روستایی مؤثر است. این عوامل به طور کلی عبارتاند از:
که همگی در نهادهای غیررسمی اجتماع محلی ریشه دارند.
محققین معتقدند باورها نقشی بسیار مهم در عدم تحصیل یا ترک تحصیل دختران روستایی دارند و استعدادهای نهفته در وجود افراد، به دلیل فقدان محیطی مناسب، امکان بروز ندارند.
عدم تناسب آموزش های ارائهشده در مدارس با ظرفیت ها و استعدادهای وجودی افراد و تناسب کم مطالب آموزشی با نیازهای آنها در زندگی روزمره عوامل مهم دیگری هستند که بیعلاقگی به تحصیل، تقویت باور به عدم سودمندی آن و تثبیت هنجارهای ممانعتکننده از تحصیل را موجب میشوند.
علاوه بر مسائل مطرح شده فوق، امنیت کم جادهها، دوری از امکانات آموزشی و وضعیت مالی ضعیف نیز از دیگر عوامل محدودکننده در این زمینهاند.
با توجه به اهمیت بالای باسواد شدن تک تک افراد در رشد و پیشرفت و تعالی کشور، نتایج چنین تحقیقی می تواند در رفع موانع تحصیل دختران روستایی نقش مهمی ایفا نماید.