کد خبر: ۱۶۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
سیدحسن موسوی چلک با بیان اینکه در صورتی که آمار نهایی معتادان را دو میلیون و 800 هزار نفر بدانیم، تنها 10 تا 20 درصد از این معتادان بعد از ترک «مانایی» دارند.

شفا آنلاین>اجتماعی>رییس انجمن مددکاری ایران با اشاره به اینکه توزیع موادمخدر دولتی هنوز تبدیل به قانون نشده است گفت: در صورت اجرای درست این طرح می‌توانیم به سمت مدیریت مصرف بهتر حرکت کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن موسوی چلک با بیان اینکه در صورتی که آمار نهایی معتادان را دو میلیون و 800 هزار نفر بدانیم، تنها 10 تا 20 درصد از این معتادان بعد از ترک «مانایی» دارند. از این میان افرادی که در زندان‌ها به سر می‌برند، 45 تا 48 درصد به شکل مستقیم و 20 تا 25 درصد به شکل غیرمستقیم مرتکب جرایم مرتبط با موادمخدر شده‌اند.

معتادان متجاهر باید در اولویت دریافت موادمخدر دولتی قرار بگیرند

وی در ادامه با اشاره به این نکته که نمی‌توان گفت این تعداد معتاد جزو شهروندان محسوب نمی‌شوند، ادامه داد: در صورت اجرای طرح توزیع موادمخدر دولتی، می‌توانیم به سمت کاهش جرایم حرکت کنیم، چراکه این معتادان که اغلب کارتن خواب نیز هستند، تحت حمایت خانواده قرار می‌گیرند و دیگر جزو معتادان متجاهر نخواهند بود.

رییس انجمن مددکاری ایران با تاکید بر اهمیت فرآیند توزیع موادمخدر دولتی افزود: باید شرایط مشخصی گذاشته شود تا نشان دهد چه کسی باید این مواد را دریافت کند و معتادان متجاهر در اولویت دریافت موادمخدر دولتی قرار بگیرند.

چلک با بیان این انتقاد که در گذشته اشکالاتی در توزیع موادمخدر از قبیل مشکلات مالی و پولشویی وجود داشته است، ادامه داد: در توزیع مواد باید به گونه‌ای عمل شود که انحصاری و در دست یک متخصص نباشد و می‌بایست گروه‌های دارای اولویت را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به تجربه موفق کشورهای دیگر در اجرای چنین طرح‌هایی ادامه داد: اگرچه این کشورها با ایران تفاوت‌های فرهنگی دارند اما موضوع اعتیاد موضوعی جهانی است و باید از تجربه موفق دنیا در این زمینه استفاده کرد.

اقدامات دستگاه‌ها در زمینه مبارزه با موادمخدر اثربخش نبوده است

رییس انجمن مددکاری ایران با انتقاد از کاهش سن اعتیاد در سال‌های اخیر ادامه داد: اقدامات دستگاه‌های اجرایی در زمینه مبارزه با موادمخدر نتوانسته‌ اثربخشی لازم را داشته باشند.

چلک با بر شمردن ویژگی‌های اساسی برنامه‌های مبارزه با موادمخدر ادامه داد: این برنامه‌ها باید دارای فراگیری باشند یعنی تمام مردم را در سراسر ایران تحت پوشش قرار دهند. همچنین برنامه‌ها باید جامعیت، استمرار و پایداری و کفایت و اثربخشی مناسبی داشته باشد، این در حالی است که برنامه‌ها در حال حاضر نشان داده‌اند که با ارزیابی ما از آنچه که اتفاق می‌افتد، فاصله دارد.

وی با تاکید بر لزوم وجود نگاهی اجتماعی در سیاست‌های موادمخدر اظهار کرد: سیاست‌های گذشته که از سال 85 ابلاغ شده بودند، نشان دادند که در کشور تاثیرات مثبتی دارند، اما به این علت که در ادامه «رویکردهای مقابله‌ای» اتخاذ شده است، این برنامه‌ها اثربخشی خود را از دست دادند.

رییس انجمن مددکاری ایران با بیان این نکته که باید در این حوزه به تقویت نگاه اجتماعی و فرهنگی بپردازیم، اضافه کرد: با وجود بیش از 37 هزار شهید جانباز در کشور می‌بینیم که اعتیاد در جامعه رو به گسترش است.

چلک با انتقاد از اینکه با گذشت 38 سال مبارزه با موادمخدر همچنان باید به سیاست‌های پیش از انقلاب برگردیم عنوان کرد: برای موفقیت در این برنامه‌ها باید مدیریت هوشمند داشته باشیم و بدین ترتیب مصرف مواد خطرناک را کاهش دهیم.

برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر نیازمند بازنگری

وی با بیان این نکته که باید در برنامه‌های مبارزه با موادمخدر  بازنگری داشته و شاهد تنوع در برنامه‌های درمانی و مداخله‌ای باشیم، اظهار کرد: برای موفقیت در برنامه‌ها باید مردم و سازمان‌های غیردولتی در آنها درگیر شوند. باید اعتراف کرد که در حال حاضر در حوزه موادمخدر تسلیم شده‌ایم.

رییس انجمن مددکاری ایران با تاکید بر اینکه امروزه موادمخدر  به "نیازها" پاسخ می‌دهد که جایگزینی برای آن نداریم، افزود: در صورتی که فردی وارد فرآیند درمان می‌شود، باید برای این مواد جایگزینی پیدا کنند در غیراینصورت به مصرف دوباره مواد برخواهد گشت.

چلک با بیان اینکه نباید با مبحث اعتیاد در ستاد مبارزه با موادمخدر «جزیره‌ای کنیم» تصریح کرد: نباید کل موضوع اعتیاد را منحصر به ستاد مبارزه با موادمخدر کرد. بحث موادمخدر آنقدر قوی و پویا است که هرکاری کنیم، سیستم آن از ما جلوتر است.

رییس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه باید اولویت برنامه‌ها پیشگیری و به طور خاص حضور جدی‌تر آموزش و پرورش در این بخش باشد، ادامه داد: لازم است اعتیاد را به رسمیت بشناسیم و با حضور معتادان و حقوق آنها در جامعه کنار بیاییم.  در این راه نباید از نقش تاثیرگذار سازمان‌های غیردولتی و پیوست اجتماعی و فرهنگی غافل شویم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: