کد خبر: ۱۶۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
پیس میكر موقت تا زمان رفع برادیكاردی (كندی ضربان قلب) در بیمارانی كه بر اثر ‏دارو و یا علل برگشت پذیر مبتلا شده اند و همچنین قبل از تعبیه پیس میكر دائم در ‏بیماران مبتلا به برادیكاردی غیر قابل برگشت به كار می رود.

شفا آنلاین:پیس میكر موقت تا زمان رفع برادیكاردی (كندی ضربان قلب) در بیمارانی كه بر اثر ‏دارو و یا علل برگشت پذیر مبتلا شده اند و همچنین قبل از تعبیه پیس میكر دائم در ‏بیماران مبتلا به برادیكاردی غیر قابل برگشت به كار می رود.

به گزارش شفا آنلاین: روش كارگذاری پیس ‏میكر موقت <Temporary Pisecker> بدینگونه است كه ابتدا بیمار به اطاق آنژیوگرافی (كت لب) منتقل شده و ‏برروی تخت مجهز به دستگاه فلوروسكوپی (تصویربرداری با اشعهX‏ ) می خوابد.‏‎ ‎‏ یكی از ‏سیاهرگهای بزرگ (معمولاً سیاهرگ فمورال در ناحیه كشاله ران) در نظر گرفته شده و ‏پوست ناحیه توسط دارو بیحس می شود.

پس از ایجاد بی دردی موضعی، سیاهرگ مورد نظر ‏سوراخ شده و سیم پیس میكر (لید)، از ورید عبور داده می شود و با راهنمایی گرفتن از ‏فلوروسكوپی به بطن راست قلب هدایت شده و در ناحیه مناسب قرار داده میشود.

قسمتی از ‏سیم كه در خارج از بدن قرار دارد با بخیه به پوست بی حس شده دوخته می شود تا لید جابجا ‏نشود؛ سپس انتهای آزاد لید به دستگاه ژنراتور به ابعاد حدودا 10*20 سانتیمتر وصل می شود.

این ژنراتور الكتریكی از طریق لید، ضربان قلب بیمار را حس میكند و در صورت نیاز با ‏سرعت ثابت كه توسط پزشك تنظیم میشود، با ایجاد پالس الكتریكی برای قلب ضربان ایجاد ‏می كند.

پیس میكر موقت برای مدت طولانی قابل استفاده نیست . اولاً امكان جابجایی لید ‏وجود دارد و بیمار در طی مدتی كه پیس میكر موقت در قلب وی وجود دارد باید استراحت ‏مطلق داشته و از حركت دادن اندام خودداری كند . ضمناً وجود پیس میكرموقت به مدت ‏طولانی با احتمال عفونت و تشكیل لخته در سیاهرگ مربوطه همراه است.

پيس كردن موقت ميتواند از طريق داخل وريدي، اپي كارديال ويا پوستي انجام شود.

تحريك اندوكارد دهليز ويا بطن راست (يا هردو) با كمك الكترود پيس ميكر موقت كه از داخل يك وريد مركزي عبور داده ميشود، انجام ميگيرد.

براي پيس كردن اپي كارديال بايستي ليدهاي پيس ميكر مستقيما بر سطح ويا داخل اپيكارد (زيرديد مستقيم) قرار داده شود.

در پيس كردن از طريق پوست، با استفاده از الكترودهاي قرار گرفته بر سينة بيمار جريانات الكتريكي به قلب فرستاده ميشود.

T.C.P ) Transcutaneous Pacing ) به اسامي ديگر Temporary External Pacing و Noninvasive Pacing نيز ناميده ميشود كه بعدا در اين مورد بحث خواهيم كرد.

انديكاسيون ها

انديكاسيون هاي اورژانس پيس كردن موقت عبارتند از:

1 – براديكاردي با اختلال بارز هموديناميك (كاهش فشار خون سيستولي كمتر از

mmHg 80. تغيير وضعيت هوشياري، ادم ريوي، آنژين صدري)

2 – براديكاردي با ريتم هاي escape كه به درمان دارويي پاسخ نميدهد.

3 – overdrive Pacing پيس سركوب كننده تاكي كارديها (بطني و فوق بطني) مقاوم به درمانهاي دارويي و شوك الكتريكي.

4 – ارست قلبي بدنبال براديكاردي سينوسي.

5 – پيشگيري به هنگام انفاركتوس حاد قلبي، زمانيكه علائمي از گرفتاري و اختلال عملكرد در گره SA ديده ميشود.و ياAV block II Mobitz typeII ، CHB و بلوك شاخه راست يا چپ تازه ويا بلوك شاخه اي متناوب بين راست و چپ باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: