کد خبر: ۱۵۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 17
برای پیشگیری از چنین مسائلی خانواده‌ها باید حتماً‌ کودکان خود را متناسب با سن آموزش دهند و به او آگاهی دهند که هر فردی اندام‌های خصوصی خود را داشته و کسی حق ندارد به حریم آنها وارد شود

شفا آنلاین>اجتماعی>یک روانپزشک با اشاره به راه‌های پیشگیری از وقوع حوادث تجاوز به کودکان ، گفت:‌ آموزش «نه» گفتن به کودکان راهکار مؤثری جهت قربانی نشدن آنها است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر دانیال خواجوی در ارتباط با حادثه قتل آتنا اصلانی و ابعاد روانشناختی این موضوع اظهار داشت: اینکه چنین فردی دست به قتل یک کودک بزند، نشان می‌دهد که شخصیت وی به شدت دچار اختلال بوده است. 

وی افزود: توانایی همدلی در چنین افرادی بسیار پایین بوده لذا هرگز نمی‌توانند خودشان را جای دیگران تصور کنند و این مسئله سبب شده که گاهی کشتن یک فرد حتی کودک از جدا کردن شاخه درخت برایشان راحت‌تر باشد. بر خلاف این افراد بعضی توانایی همدلی بسیار بالایی داشته به طور مثال هنگام اجرای یک نمایش احساسی یا سریال تلویزیونی خود را در جایگاه فردی که آسیب دیده قرار می‌دهند و حتی این مسئله سبب مخدوش شدن احساساتشان می‌شود.

این روانپزشک(Psychiatrist) با اشاره به اینکه توانایی همدلی در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد،‌گفت: کمبود این توانایی می‌تواند فرد را به یک شخصیت ضداجتماعی تبدیل کند.

خواجوی اضافه کرد: رفتار تکانشی نیز از دیگر موضوعاتی بوده که در این زمینه مطرح است و افرادی که دچار این رفتار هستند، نمی‌توانند افکار پلید را از خود دور کرده و یا کنترل کنند و زمانی که یک فکر پلید به سراغشان می‌آید نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حالی که افرادی که چنین رفتاری را نداشته هنگامی که یک ذهن باطل سراغشان می‌آید اخلاقیات و وجدان را در نظر گرفته و این سبب می‌شود بتوانند خودشان را مدیریت کنند البته تنها بخش اندکی از جامعه دچار این رفتار تکانشی بوده  ولی همین میزان می‌تواند عوارض جبران‌‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

این روانپزشک اضافه کرد: زمان که توانایی همدلی پایین باشد و فرد رفتار تکانشی داشته باشد سبب می‌شود که دست به جنایات مختلفی همچون قتل و تجاوز(Rape) به کودکان شود. از طرفی زمانی که یک فرد به کودک تجاوز می‌کند  علاوه بر این مشکلات دارای انحراف جنسی است.

خواجوی تأکید کرد: برای پیشگیری از چنین مسائلی خانواده‌ها باید حتماً‌ کودکان خود را متناسب با سن آموزش دهند و به او آگاهی دهند که هر فردی اندام‌های خصوصی خود را داشته و کسی حق ندارد به حریم آنها وارد شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از وقت‌ها کودکان توسط بستگان نزدیک و یا افرادی که والدین حتی فکرش را نمی‌کنند مورد تجاوز قرار می‌گیرند،‌گفت: آموزش به کودکان امری بسیار ضروری است و همه کودکان باید توانایی نه گفتن را فرا گیرند چرا که این مسئله به آنها جرأت و جسارت می‌دهد که در مقابل مواجه شدن با چنین مسائلی اقدامات لازم را انجام داده و آن را به والدین خود اطلاع دهند.

برچسب ها: روانپزشک ، تجاوز ، قتل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: