کد خبر: ۱۵۹۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ - 2017July 18
تحقیقات زیادی در سراسر دنیا انجام شده که نشان می دهد زندگی در شرایط بسیار سخت اقتصادی یا همان فقر بر عملکرد مغز تأثیر منفی می گذارد.

شفا آنلاین:در اواخر دهه 60 میلادی تیمی از محققان تحقیق مهم و جالبی را آغاز کردند. آنها به سراغ دهکده ای دور افتاده در گواتمالا رفته تا مکملهای غذایی را در اختیار خردسالان آن منطقه قرار دهند. هدف آنها بررسی این موضوع بود که استفاده از منابع غذایی سرشار از پروتئین <Food rich in protein>در دوران ابتدایی زندگی تا چه حد مشکلات آتی مربوط به رشد را کاهش می دهد. این تحقیق نتیجه داد و محققان به آنچه که می خواستند رسیدند.

به گزارش شفاآنلاین:بر این اساس، کودکانی که از مکملهای غذایی استفاده می کردند یک تا دو سانتیمتر بیشتر رشد می کردند. البته این مزیتها به اینجا ختم نمی شد. این کودکان در آزمونهای خواندن و اطلاعات نمرات بهتری کسب می کردند. جالب اینجا بود که پس از گذشت سالها که محققان به سراغ این افراد آمدند با نتایج درخشانتری هم روبرو شدند. کودکان آن سالها حالا افراد بزرگسالی شده بودند. بررسیها نشان داد زنانی که در کودکی از مکلمهای غذایی استفاده می کردند در مقایسه با سایر دختربچه های دیگر وقت بیشتری برای ادامه تحصیل گذاشته و مردان این گروه هم حالا درآمدهای بیشتری دارند.

رینولد مارتورل از محققان علم تغذیه در دانشگاه ایموری آمریکا که مطالعات بعدی مربوط به این پروژه طولانی مدت را بر عهده داشته است می گوید: اگر این مطالعات در سالهای بعدی ادامه نمی یافت، اصل مطالعه از یاد می رفت. نتایجی که از چنین مطالعه ای به دست آمده برای نهادهای همچون بانک جهانی ارزشمند است زیرا حالا آنها می توانند با دقت و اطمینان بیشتیر در زمینه توسعه سطح سلامت انسانها اقدام به سرمایه گذاری کنند.

پس از این مطالعه، پروژه های مشابه دیگری در گوشه و کنار جهان نظیر برزیل، پرو، جامائیکا، فیلیپین، کنیا و زیمبابوه انجام شده است. تمامی این مطالعات نشان داده اند رشد ضعیف کودکان با کسب نمرات ضعیف در آزمونهای شناخت و عملکرد نامناسب در مدرسه در ارتباط است.

در بنگلادش نیز رشته مطالعاتی با حمایت بنیاد خیریه بیل گیتس در دست انجام است که تأثیر فقر و زندگی در شرایط نامناسب اقتصادی بر عملکرد مغز و رشد سیستم عصبی را مورد بررسی دقیق قرار می دهد.

محققانی که در این پروژه مشغول به کار هستند از فناوری ام آر ای برای بررسی دقیق مغز کودکان دو تا سه ماهه استفاده کرده و متوجه شده اند برخی مناطق از مغز کودکانی که رشد مناسبی ندارند، ابعاد کوچکتری نسبت به حد استاندارد و پذیرفته شده دارند. آنها همچنین به نتایج مشابهی در جریان استفاده از هدستهای EEG  دست یافته اند.

برچسب ها: فقر ، مغز ، مکمل غذایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: