به گزارش شفا آنلاین:محققان اروپایی طرح موسوم به «روبات همبازی» روبات و برنامههای کاربردی طراحی کردهاند که قابل نصب روی تبلت و تلفن همراه هوشمند است و به کودکان مبتلا به دیابت برای انتخاب مواد غذایی در طول روز کمک میکند. این روبات که مثل همبازی و دوست برای کودکان به شمار میآید، قرار است تبدیل به یکی از اعضای خانواده بشود.
یونا
با همسر و دو فرزندش «تاتوم» و «آریان» در شهر کوچکی در نزدیکی آمستردام
زندگی میکند. تاتوم ۱۱ ساله و برادر ۱۳ سالهاش، هر دو به دیابت مبتلا
هستند.
او
میگوید: «از خانه تا مدرسه با دوچرخه نیم ساعت راه است. در نتیجه هر روز
صبح بچهها باید غذای روزانهشان را با خودشان ببرند و بدانند چه مقدار
انسولین در طول روز نیاز دارند. لازم است اینها را به خاطر بسپارند تا عصر
که به خانه برمیگردند میزان قند خونشان پایین نباشد.»
تاتوم
و آریان در این طرح اروپایی شرکت میکنند. آنها روی تبلتهایشان،
برنامههای کاربردی مخصوصی دارند همراه با بازی و سرگرمی که به آنها برای
انتخاب غذای مناسب، تنظیم میزان کربوهیدرات و فعالیتهای بدنی در طول روز
کمک میکند.
سه بیمارستان و دو سازمان حمایت از بیماران مبتلا به دیابت در هلند و ایتالیا در این طرح پژوهشی کار میکنند.
کودکان
به هنگام ویزیت پزشک میتوانند با این روبات همبازی بشوند. این روبات که
برای کنترل تغذیه کودکان است طوری برنامهریزی شده که دوست کودک باشد، مثل
انسان بازی میکند و به کودکان فرصت بدهد اشتباه او را تصحیح کنند.
روسماراین
لویجی، مسئول هماهنگ کننده طرح «روبات همبازی» میگوید: «مردم عادت دارند
روبات را به انسان همانند کنند و این انسانانگاری، کمک میکند کودک و
روبات بهم نزدیک شده و کودک بیشتر با روبات درگیر و سرگرم میشود.»
پزشکان
متخصص اطفال میتوانند هر روبات را جداگانه برنامهریزی کنند و برای هر
کودک اهداف متفاوتی تعیین کنند. محققان میگویند کودکانی که چنین همبازی
دارند، راحتتر برای چکآپ پیش پزشک میآیند.
روس
نوبوئر، پزشک متخصص اطفال میگوید: «بچهها عاشق این روبات هستند! کودک
معمولا دوست ندارد به درمانگاه بیاید و ترجیح میدهد کاری کند که سرگرم شود
مثلا با دوستانش بازی کند. اما این روبات باعث میشود که بخواهد به اینجا
بیاید. با روبات عکس سلفی میگیرند و به دوستانش نشان میدهند که ابتلا به
دیابت فقط دردسر و ناراحتی نیست.»
روبات
در بازی از کودک میخواهد که بین اعمال مختلفی که در زندگی روزمره پیش
میآید یکی را انتخاب کند مثلا رفتن به جشن تولد یا انتخاب دسر، و کودک
باید چیزی را انتخاب کند که از هر نظر برای سلامتیاش بهتر است. بعد جای
کودک و روبات عوض میشود و نوبت روبات است که جواب درست را پیدا کند.
برت
بیرمان، متخصص علوم روباتیک که با این طرح همکاری میکند، میگوید: «برای
این پروژه نیاز به روباتی داشتیم که احساس کودک را تشخیص دهد، بداند چطور
جمله بسازد، چه پرسشهایی را انتخاب کند. همه این تواناییها را باید خلق
میکردیم. تصویرهای گرافیکی که برای تبلت ساختیم خیلی مهم هستند.»
روبات
درباره دارو دستوری به کودک نمیدهد اما کمک میکند عوارض ناشی از دیابت
را تشخیص دهد. پژوهشگران کاری کردهاند که اطلاعات شخصی یک کودک به کودک
دیگری فرستاده نشود.
روسماراین
لویجی در این باره میگوید: «البته هیپوگلیسمی یا هیپرگلیسمی باید به
پدرومادر گزارش داه شود اما کودک باید بتواند اطلاعات مربوط به خودش را
کنترل کند.»
پژوهشگران
قصد دارند کودکان بیشتری را در این آزمایش شرکت دهند و شبکهای مبتنی بر
ابر دادهها به وجود بیاورند که بین روباتها و تبلتها ارتباط برقرار کند و
به این رفقای الکترونیکی امکان دهد همراه با کودکان رشد کنند و یاد
بگیرند.سپید
Euronews