کد خبر: ۱۵۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 12
در پایگاه‌های سنجش سلامت معاینات اولیه مربوط به پوست و مو، قد و وزن، دهان و دندان، بینایی و شنوایی و آمادگی تحصیلی انجام می‌شود و در نهایت پزشک مستقر در پایگاه پس از چکاپ نوآموز و در صورت تایید سلامت، برگه معرفی نامه برای مدرسه صادر می‌کند

شفا آنلاین>اجتماعی>حدود 1000 پایگاه‌ سنجش در سطح کشور از هفته گذشته غربالگری و سنجش سلامت چشم، گوش، قد و وزن و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان با شش سال سن تمام را شروع کردند.

به گزارش شفا آنلاین، برای سنجش سلامت(Health assessment)، ابتدا اولیای دانش آموزان به مدارسی که فرزندشان را ثبت نام کرده‌اند رفته و با ارائه مدارک ، نوبت مراجعه به پایگاه‌ها را دریافت می‌کنند. بر این اساس خانواده در تاریخ و ساعت اعلام شده به نزدیکترین پایگاه سنجش سلامت که از سوی مدرسه اعلام شده می‌روند.

در پایگاه‌های سنجش سلامت معاینات اولیه مربوط به پوست و مو، قد و وزن، دهان و دندان، بینایی و شنوایی و آمادگی تحصیلی انجام می‌شود و در نهایت پزشک مستقر در پایگاه پس از چکاپ نوآموز  و در صورت تایید سلامت، برگه معرفی نامه برای مدرسه صادر می‌کند و امر ثبت نام در مدرسه صورت می‌پذیرد. در واقع پس از سنجش و صدور شناسنامه سلامت، ثبت نام نوآموزان در پایه اول دبستان قطعی می‌شود.

البته اگر پزشک به وجود اختلالاتی مشکوک باشد و دانش آموز در هر یک از این موارد نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد وی را به پایگاه‌های تشخیصی ارجاع می‌دهند. در پایگاه‌های تخصصی یک بار دیگر تست‌های سنجش تکرار می‌شود و پس از آن تصمیم می‌گیرند نوآموز به مدرسه عادی برود یا در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل شود.

در همین راستا عظیم عراقی، معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌گوید: خانواده‌ها نباید در این خصوص نگران باشند، اگر فرزند آنها به سنجش تخصصی نیاز داشته باشد زمان و تاریخ مراجعه به خانواده اعلام می‌شود و این بدان معنی نیست که دانش آموز حتما مشکلی دارد چرا که در تست‌های غربالگری(Screening) برخی افراد مشکوک به مشکل هستند. مثلا نیاز به عینک دارند، یا پرده گوش آنها ملتهب است که با درمان چند هفته‌ای مشکل حل خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: اگر بعد از سنجش تخصصی مشخص شود که دانش‌آموز باید در مدارس ویژه تحصیل کند، به ادارات استثنایی استانها معرفی می‌شوند و کار ثبت نام آنها در این مدارس انجام خواهد شد. در مدارس استثنایی حمایت‌های بیشتری از دانش‌آموزان انجام می‌شود به عنوان مثال اگر دانش‌آموز کم بینا به کتاب درشت خط یا بریل نیاز داشته باشد در اختیارش قرار می‌گیرد و معلمان این مدارس افرادی هستند که با این دانش‌آموزان و مشکلاتشان آشنا هستند.

عظیم عراقی به همه والدین نیز توصیه می‌کند در روزی که می‌خواهند به پایگاه سنجش سلامت مراجعه کنند، دانش‌آموز حتما صبحانه کامل خورده باشد و به او نگویند که برای تست هوش می‌روند چرا که ممکن است کودک دچار استرس شود. 

مجید قدمی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز به روند شناسایی دانش آموزان استثنایی اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر نوآموزی دچار اختلالاتی باشد در پایگاه‌های تخصصی و پس از تکرار تست‌ها درباره تحصیل او در مدرسه عادی یا استثنایی تصمیم می‌گیرند. ما تلاش می‌کنیم بخشی از دانش‌آموزان مبتلا به برخی اختلالات در قالب طرح تلفیقی فراگیر به مدرسه عادی هدایت شوند و در کنار دیگر دانش آموزان تحصیل کنند. طرح تلفیقی فراگیر رشد خوبی پیدا کرده و ما دانش‌آموزان نابینا یا دارای مشکلات جسمی حرکتی را به مدارس عادی فراگیر می‌فرستیم.

وی می‌افزاید: اما دانش آموزانی که دارای بهره هوشی 50 تا 70 هستند به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند. بر این اساس در مجموع می‌توان گفت دانش آموزان با نیازهای ویژه جسمی و حرکتی و ذهنی بنا بر درجه و شدت مشکل یا به مدارس استثنایی ارجاع می شوند و یا در قالب طرح تلفیقی فراگیر وارد مدارس عادی شده و در کنار سایر دانش آموزان ادامه تحصیل می‌دهند.

هزینه ارزشیابی و سنجش سلامت نوآموزان 20 هزار تومان است که این هزینه مربوط به خود پایگاه‌هاست. البته تخفیفاتی برای برخی دانش آموزان درنظر گرفته شده و سنجش برای مناطق محروم و دانش آموزان عشایری رایگان است. 

سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان که شش سال تمام سن دارند هر ساله در تابستان انجام می‌شود و معمولا تا مرداد و شهریورماه ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر این از پایان مردادماه در تمام استان ها خانواده‌هایی که فرزندان پنج سال تمام و در سن پیش دبستانی  دارند نیز می‌توانند یک سال زودتر سنجش سلامت فرزندان خود را انجام دهند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: