کد خبر: ۱۵۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 13
کارشناس‌ها می‌گویند که اگر وضعیت اقتصادی فعلی شما باعث احساس استرس در شما شده است، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سعی کنید کنترل هیجان‌ها، امور مالی وزندگی خود را دوباره در دست بگیرید.
استرس و اقتصاد: توصیه یک برنامه‌ریز مالی
شفا آنلاین:آقای ایوان ام ایلان، مدیر برنامه‌ریزی مالی <Financial planning>در گروه مالی میشل شهر لس‌آنجلس می‌گوید که اولین چیز برای مدیرت استرس ناشی از شرایط مالی این است که از دیدن اخبار اقتصادی تلویزیون خودداری کنید. آقای ایلان می‌گوید: «ماهیت بازارها به‌گونه‌ای هستند که حتی در زمان‌های خوب اقتصادی هم بسیار بی‌ثبات هستند.»

به گزارش شفا آنلاین:دومین گام این است که هیجان‌های خود را کنترل کنید. آقای ایلان می‌گوید: «اساسا ما تحت کنترل هیجان‌ها هستیم. سرمایه‌گذارها چنین چیزی را می‌دانند و از هیجان‌های مردم در جهت منافع خود استفاده می‌کنند.» او می‌گوید که در دانشکده‌های اقتصاد نحوه سود بردن از ترس و اضطراب مردم تدریس می‌شود. بنابراین، سعی کنید با کنترل هیجان‌های خود در دام این سرمایه‌گذارهای سودجو نیفتید. آقای ایلان می‌گوید: «سعی کنید به برنامه سرمایه‌گذاری خود پایبند باقی بمانید و همان کاری را انجام دهید که در زمان اقتصادی خوب انجام می‌دادید.»
یک توصیه دیگر این است که ابتدا از شرایط مالی خود برای از عهده برآمدن هزینه‌های زندگی، مخصوصا موارد اضطراری در طول شش ماه آینده مطمئن شوید و سپس در جای دیگری همچون اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کنید. آقای ایلان می‌گوید که اگر هدف شما از وام گرفتن آموزش و کسب یک مدرک است ارزش را این دارد که چنین خطری را بکنید و وام بگیرید. اقای ایلان می‌گوید: «آموزش برای پیشرفت یا تغیر شغل یک فکر خوبی است، حال وضعیت اقتصادی فرد خوب یا بد باشد.» آقای ایلان اضافه می‌کند: «سعی کنید درزمینه هایی آموزش ببینید که تقاضای خدمات و شغل در آن‌ها زیاد است.»
استرس و اقتصاد: توصیه یک روان‌شناس
دکتر ماری کوسون رید، استاد روانشناسی و علوم رفتاری در دانشگاه کلورادو شهر دنور می‌گوید: «شما نمی‌توانید بازار بورس را کنترل کنید، اما می‌توانید برای به دست آوردن یک حس کنترل روی هیجان‌های خود کارهای زیادی را انجام دهید.» برای اینکه استرس خود را کاهش دهید خواب خوب داشته باشید، به حد کافی تمرین بدنی انجام دهید و غذاهای سالم بخورید. علاوه بر این، دکتر کوسون توصیه می‌کند که برای آرام کردن خود در زمان‌های اقتصادی سخت گام‌های زیر را نیز بردارید:
 حساب دخل‌وخرج و تنظیم یک بودجه جدید. اگرچه حساب دخل‌وخرج و تنظیم یک بودجه جدید باعث می‌شود که دست از چیزهایی بکشید که خواهان انجام آن‌ها هستید، اما حساب دخل‌وخرج و تنظیم یک بودجه جدید باعث می‌شود که حس کنترل بیشتری روی دارایی‌ها خود به دست آورید و این حس کنترل بیشتر به معنای استرس کمتر است.
 انجام کار داوطلبانه: از زندگی روزمره پراسترس خود فاصله بگیرید و کارهای داوطلبانه انجام دهید. دکتر کوسون رید می‌گوید: «این فاصله‌گیری و انجام کارهای داوطلبانه به شما یادآوری می‌کند که افراد بدتر از شما هم وجود دارند.» چنین فرصتی یک روش خوب برای استفاده از زمان و مهارت‌های خودتان است، مخصوصا اگر به دنبال یک شغل هستید.
 معاشرت: برقراری ارتباط با دیگران به‌منظور سرگرمی و گفتگوهای غیراقتصادی از عوامل مهم در کاهش استرس است. اگر می‌خواهید با افرادی در ارتباط باشید که در شرایط پراسترس مالی و شغلی مشابه با شما قرار دارند، پیدا کردن چنین افرادی نباید برای شما سخت باشد. انجمن روانشناسی آمریکا گزارش می‌دهد که از هر پنج آمریکایی چهار نفر از آن‌ها نگران پول و اقتصاد هستند. به‌عبارت‌دیگر، اکثر افراد دغدغه‌های مالی و شغلی دارند. درنتیجه در گروه‌هایی عضو شوید که هدفشان سرگرمی است و هیچ بحثی در مورد نگرانی‌های مالی در آن‌ها وجود ندارند.
استرس و اقتصاد: کنار آمدن با از دست دادن شغل
میلیون‌ها نفر از مردم جهان تنها مراقب کاهش بودجه خود نیستید، بلکه به دنبال شغل نیز هستند. علاوه بر رعایت توصیه‌های مطرح‌شده در بالا که در کاهش استرس در زمان‌های سخت اقتصادی موثر هستند می‌توانید موارد زیر را نیز انجام دهید:
 جنبه‌های مثبت را در نظر بگیرید. دکتر کوسون رید می‌گوید: «مردم بر این تصور هستند که از دست دادن شغل تاثیر بدی روی آن‌ها خواهد داشت.» او ادامه می‌دهد: «اگرچه ممکن است که روزی شغل خود را از دست دهید، اما همچنان چیزهای خوب زیادی در زندگی شما در جریان هستند. برای مثال، یک مهارت خاصی دارید، یک فرد سالم هستید، یک والدین خوب هستید و یک پسر یا دختر خوب دارید.» بنابراین، سعی کنید که بجای فکر کردن به چیزهای منفی به چیزهای مثبت و داشته‌های خود فکر کنید.
 برنامه‌ای تهیه کنید. پس از دست دادن شغل برنامه‌ای را در جهت پیدا کردن یک شغل جدید و نحوه مدیریت امکانات ملی خود تدوین و تهیه کنید. اگر قادر به تهیه چنین برنامه‌ای نیستید از دیگران کمک بگیرید.
 به شروع یک کسب‌وکار یا مشاوره دادن فکر کنید. شاید دیگر نیازی به یک کارفرما، حداقل برای یک مدت کوتاه، نداشته باشید. اگر مهارت‌های قابل‌عرضه‌ای در بازار دارید می‌توانید از طریق ارتباط با دیگران یک کار موقتی پیدا کنید یا خودتان دست‌به‌کاری بزنید.
استرس در زمان‌های سخت زندگی یک‌چیز نرمال است. همین استرس است که شما را ترغیب به یافتن راه‌حلی برای مشکلات پیش‌آمده در زندگی می‌کند. اگر برای کاهش استرس خود تلاش زیادی کرده‌اید و توصیه‌های مطرح‌شده در این مقاله را رعایت کرده‌اید و همچنان استرس فراوان دارید توصیه می‌شود که به بک متخصص مراجعه کنید یا به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.
سپید
everydayhealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: