کد خبر: ۱۵۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 12
افزایش دوز برحسب نیاز می‌تواند به تدریج انجام شود ( یک قرص هر یک تا دو هفته) و دوز معمول موثر آن 1500 تا 2000 میلی‌گرم در روز است.
       

شفا آنلاین:متفورمین به صورت قرص‌های 500 و 850 و 1000 وجود دارد ( دوز 850 میلی‌گرم در ایران موجود نیست).


به گزارش شفا آنلاین:ما توصیه به شروع دارو با دوز 500 میلی‌گرم یک بار در روز در غروب با غذا می‌کنیم که برحسب نیاز و درصورت تحمل بیمار، دوز بعدی 500 میلی‌گرم می‌تواند با صبحانه تجویز شود. افزایش دوز برحسب نیاز می‌تواند به تدریج انجام شود ( یک قرص هر یک تا دو هفته) و دوز معمول موثر آن 1500 تا 2000 میلی‌گرم در روز است. ماکزیمم دوز توصیه شده، 2550 میلی‌گرم روزانه (سه قرص 850 میلی‌گرمی در روز) است.کسانی که با متفورمین سریع‌رهش، درمان را شروع کردند و به این نوع متفورمین هم پاسخ خوبی می‌دهند، باید همین متفورمین سریع‌رهش را ادامه بدهند و ممکن است فقط مزایای کمی (little) با فراورده‌های آهسته‌رهش وجود داشته باشد.

در کل گفته شده عوارض گوارشی متفورمین آهسته‌رهش خیلی کم شده و تحمل برای بیماران بیشتر شده که با متفورمین سریع‌رهش هم می‌توان با مصرف همراه غذا و به تدریج زیاد کردن دوز دارو، عوارض گوارشی را به حداقل رساند.
UpToDate 2017
عوارض گوارشی متفورمین معمولا خفیف است و می‌تواند با افزایش دوز دارو به صورت تدریجی و تجویز همراه غذا به حداقل برسد. برحسب گزارشات از تجارب افراد (anecdotally) متفورمین آهسته‌رهش ممکن است برخی عوارض گوارشی را کمتر داشته باشد. طعم فلزی و تداخل با جذب ویتامین ب 12 و هیپوگلایسمی در طول ورزش شدید نیز با متفورمین (هر دو نوع آهسته‌رهش و سریع‌رهش) گزارش شده ولی بطور بالینی، نامعمول است.
متفورمین آهسته‌رهش می‌تواند با دوز 500 میلی‌گرم در غروب با غذا تجویز شود و برحسب نیاز و تحمل بیمار، افزایش دوز تا 2000 میلی‌گرم در روز برسد (این 4 قرص می‌تواند یک جا مصرف شود). دوز دیگر آهسته‌رهش 750 میلی‌گرم نیز بر حسب نیاز تا 2250 میلی‌گرم روزانه برسد.
تجویز دوبار تا سه بار درروز متفورمین آهسته‌رهش ممکن است باعث کاهش عوارض گوارشی و بهبود کنترل قند خون داشته باشد ولی تغییری بر کاهش قند خون ایجاد نمی‌کند.
Dipiro Pharmacotherapy; A Pathophysiologic Approach, 10th Edition.
نگاهی به برخی مقالات و کارآزمایی‌ها
1. مطالعات فارماکوکینتیک نشان دادند که ماکزیم غلظت سرمی متفورمین در طی 2-3 ساعت دیده می‌شود درحالی که ماکزیمم غلظت سرمی متفورمین آهسته‌رهش 7 ساعت بعد تجویز دیده می‌شود، در نتیجه جذب آهسته‌تر با متفورمین آهسته‌رهش اولا عوارض گوارشی را کم می‌کند ثانیا اجازه تجویز یک بار در روز را می‌دهد که حتی تا 4 قرص را می‌توان یک جا مصرف کرد.
این می‌تواند پذیرش بیماران را مخصوصا برای کسانی که چند دارو مصرف می‌کنند، افزایش دهد و همچنین طعم تلخ و فلزی کمتری دارد.همچنین تجویز یک قرص در روز متفورمین آهسته‌رهش، ایمن و به اندازه تجویز دو قرص متفورمین با رهش سریع موثر بود.
Diabetes Care 2006, Apr: 29 (4): 759-764.
2. متفورمین آهسته‌رهش در مقایسه با متفورمین با رهش سریع، بهتر تحمل می‌شود. متفورمین آهسته‌رهش عوارض گوارشی کمتری ایجاد می‌کند و فرکانس تجویز دوز در آن کاهش پیدا کرده است.
Clinc Pharmacokinetic. 2005; 44 (7): 721-729.سپید
Br J Diabetes Vasc Dis. 2004; 4: 273-277.
Br J Diabetes Vasc Dis. 2007; 7: 225-228
WHO
مهدی شاهمیرانی،داروساز

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
فاطیما
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
0
خیلی ممنون از توضیحاتتون.عالی بود
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
1
سلام.من گلوکوانس ۷۵۰ استفاده کردم و بدنم حساسیت شدید نشون داد.آیا امکانش هست با مصرف گلای وانس ۷۵۰ هم این حساسیت باشه؟
سمیه محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
0
با سلام ایا عوارض متفورمین مثل سرگیجه .سبکی سر در روزهای اول ایجاد میشود .من بعد از دوسال احساس سبکی سر و سرگیجه دارم که هیچ علتی براش پیدا نشده
سحر
|
United States
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
0
سلام من دوبار در روز متفورمین هیدروکلراید۵۰۰مصرف میکنم،هر وعده یک قرص،به داروخانه هم گفتم نوع سریع رهش رو میخوام چون شنیدم نوع آهسته رهش به تازگی،خطرناک اعلام شده،روی بسته چیزی نوشته نشده که کدام نوعه،یعنی سریع رهشه؟
ایا متفورمین هیدروکلراید یا متفورتکس یا گلوکفاژ که روی بسته نوشته میشه باهم فرقی دارن و دلیل بر نوع رهش قرص هست؟
Sahar
|
United States
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
0
یه سوال دیگه اینه که وقتی روی بسته نوشته شده ایکس آر همون extended release یا اهسته رهشه و اگه ننوشته شده باشه یعنی همون ای آر یا imidiate release یا سریع رهشه؟
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
0
سلام. در ابتدای مطلب فرمودید سه دوز متفورمین 500- 850 و 1000 در دنیا وجود داره که 850 در ایران موجود نیست. در ادامه اشاره به دوز 750 فرمودید. 750 در کدام دسته قرار می گیره؟ آیا در حال حاضر در ایران سه دوز متفورمین موجود هست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
0
0
سلام
ممنون از توضیحات شفا آنلاین
مستند و کامل
سردار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
0
0
سلام.دکتربرایم واریو متفورمین پیوسته رهش نوشت وچندماه دارم استفاده میکنم.الان اون نمونه تمام شده وگیرنمیاد الان رفتم داروخانه آپومتفورمین گرفتم آیا این دوتا باهم فرق دارند یا نه؟.وروی این اپو متفورمین اهسته یاپیوسته رهش ننوشته راهنمایی فرمایید لطفا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: