تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 22
شفا آنلاین>جامعه پزشکی >افزایش قیمت انسولین و اثراهای جانبی استفاده از آن، پژوهشگران را به فکر تلاش برای یافتن جایگزینی برای آن انداخته است.
به گزارش شفا آنلاین،دیابت بیماری است که در صورت ابتلا به آن، بدن فرد نمی‌تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند و انسولین هورمونی مهم است که گلوکز یا شکر موجود در غذاها را به انرژی مورد نیاز سلول‌ها تبدیل می‌کند. بنابراین وجود آن در بدن بسیار مهم استو در صورت کمبود آن فرد دچار آسیب‌های چشمی و کلیوی می‌شود.

دو نوع دیابت وجود دارد که در نوع یک آن که معمولا در دوران کودکی شروع می‌شود و با تضعیف سیستم ایمنی بدن و تخریب سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس خطرناک‌تر می‌شود و دیابت نوع 2 که بیش از 95 درصد از افراد دیابتی به آن مبتلا هستند، زمانی اتفاق میفتد که بدن نمی‌تواند به درستی از انسولین استفاده کند و سطح قند خون افزایش می‌یابد.

به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت نوع اول به انسولین نیاز دارند و مبتلایان به دیابت نوع 2 علاوه بر داروهای خوراکی نیز ممکن است به انسولین نیاز پیدا کنند. اخیراً به علت افزایش چشمگیر قیمت انسولین و کاهش نسبی کیفیت آن‌، نیاز به دارویی جایگزین برای آن بیش از پیش احساس می‌شود.

افزایش قیمت انسولین نگران‌کننده است
بنابر مطالعه‌ای جدید، قیمت انسولین در آمریکا به شدت افزایش یافته است، در حالی که سایر داروهای کنترل قند خون قیمت خود را حفظ کرده‌اند. محققان در دانشگاه میشیگان بر این باورند که می‌توان به جرات گفت که هزینه تامین انسولین برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، در ده سال گذشته بسیار دشوار شده است.

طی گزارش مرکز تحقیقات پزشکی هزینه انسولین در سال‌های 2002 تا 2013 به طور چشمگیری افزایش یافته است. در واقع، هزینه انسولین از 231 دلار در یک سال در 2002 به 736 دلار در یک سال در 2013 تبدیل شده است که نگران‌کننده است.

این موضوع سبب شده است که برخی افراد دیابتی نتوانند آن را تهیه کنند و یا مجبور شوند دوزهای پایین‌تر و ارزان‌تر آن را تهیه کنند و بیماریشان وخیم‌تر شود. تحقیقات انجام‌شده پیش‌بینی کرده است که قیمت انسولین به علت رقابتی که در بازار دارو شکل گرفته است نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه ممکن است باز هم افزایش یابد.

افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند به انسولین نیاز دارند، در حالی که افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند که با چاقی ارتباط ندارد برای ادامه زندگی به انسولین نیاز مبرم دارند. علاوه بر این، پزشکان برای مهار بیماری دیابت نوع 2 علاوه بر انسولین برخی داروهای هورمونی نیز تجویز می‌کنند که قند خون فرد را کنترل کند و از آسیب و صدمه به بدن جلوگیری کند. این درمان هورمونی زمانی تجویز می‌شود که دیگر از درمان به کمک برنامه غذای، ورزش و داروهای دیگر ناامید شده باشد.

تلاش برای یافتن داروی جایگزین به جای انسولین
برخی محققان به این نتیجه دست یافته‌اند که وقتش رسیده است که دارویی جایگزین به جای انسولین استفاده شود. به همین دلیل تیمی تحقیقاتی از آمار و ارقام سال‌های 2002 تا 2013 استفاده کرد و میزان هزینه‌ بیماران انسولینی و مراقبت از آن‌ها را به همراه بیمه به مرکز آمار پزشکی در آمریکا ارائه داد.

تحقیقی که بر روی 28000 بیمار دیابتی انجام شد نشان داد که از هر 4 نفر یک نفر برای تنظیم قند خون از انسولین استفاده می کند و سایرین از داروهای خوراکی استفاده می‌کنند. این تحقیق نشان داد که درصدی کم از این جامعه آماری در کنار مصرف داروهای خوراکی از نوعی درمان تزریقی دارویی جدید نیز استفاده می کردند که به نظر موثر می‌آید.

با وجود اینکه تزریق انسولین یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای مهار بیماری دیابت است، راه‌های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، قرص متفورمین می‌تواند سطح قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل کند. علاوه بر این، این دارو تاثیر مناسبی در مهار این بیماری دارد و قیمت مناسبی دارد که در چند دهه اخیر نیز افزایش چندانی نیافته است.

در حال حاضر دانشمندان و متخصصان در صدد هستند که داروی باکیفیت با قیمتی مناسب را کشف و جایگزین انسولین کنندو افراد مبتلا به دیابت را از تزریق‌های روزانه انسولین نجات دهند. اخیرا دانشمندان و محققان موفق شده‌ان که بر روی سلول‌های پانکراس به نتایج امیدوارکننده‌ای برسند که می‌تواند سنگ‌بنای تحقیقات بعدی و طراحی دارویی جایگزین برای انسولین باشد. اما همچنان تحقیقات در دست بررسی است و نتیجه آن محرمانه است.

داروهای ضد دیابت سوخت سرطان را تامین می‌کنند
علاوه بر این، اخیراً تحقیقات نشان داده است ک مواد موجود در داروهای ضد دیابت ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد به بدن آسیب برساند. بنابر مطالعه‌ای که در مجله دارو و پزشکی منتشر شد نشان داد که محتویات موجود در داروهای ضد دیابت به خصوص دیابت نوع 2 ممکن است سوخت بیماری مهلک سرطان را تامین کند.

به همین علت قبل از تجویز این دارو، پزشکان باید بررسی لازم جهت امکان بروز سرطان را در فرد بررسی کنند. در صورتی که فرد مستعد سرطان باشد یا به این بیماری مبتلا باشد، باید در دوزهای مصرفی  داروهای ضد دیابت بیشتر دقت شود. علاوه بر این، این آنتی‌اکسیدان‌ها امکان ابتلا به سرطان را در افراد سالم نیز افزایش می‌دهند.

آنتی‌اکسیدان‌ها، مولکول‌هایی هستند که انواع متفاوت از آسیب سلولی را متوقف یا مهار می‌کنند. در واقع، آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق تغذیه‌رسانی به مولکول‌های مضر و حمله  به برخی سلول‌ها و DNA موجب انواع مختلف بیماری‌ها می‌شوند. به همین علت، وجود آنتی‌اکسیدان در داروهای ضد دیابت ممکن است امکان ابتلا یا تشدید سرطان را افزایش دهد.

آنتی‌اکسیدان ماده بسیار مفید است که در سبزیجات و میوه‌ها نیز وجود دارد اما مطالعات متعددی اخیراً نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌ها با وجود خواص بی‌نظیر و فراوان، روند بیماری سرطان را سرعت می‌بخشند.

بنابراین علاوه بر کیفیت داروهای ضد دیابت، قیمت مناسب و اثرهای جانبی آن‌ها نیز باید مد نظر گرفته شود تا همه افراد توانایی مالی پرداخت آن را داشته باشند و به علت گران بودن یک داروی بی‌کیفیت با صرف نظر از خرید آن بیماری خود را وخیم‌تر نکنند و سلامتی خود را دچار مشکل نکنند.

پیشرفت بی‌سابقه در درمان بیماری دیابت
اگر بیماری مبتلا به دیابت نوع 2 باشد، توانایی تولید انسولین در بدنش کاهش می‌یابد و معمولا این مشکل بر اثر کاهش سلول‌های بتا در پانکراس بوجود می‌آید. به همین علت محققان و دانشمندان همواره در صدد یافتن راهی برای جایگزین کردن سلول‌های مورد نیاز بوده‌اند اما موفقیت در این زمینه بسیار دشوار بوده است.

در بیشتر موارد، برای موفق شدن در این کار دستگاه ایمنی بیمار باید کمی تضعیف می‌شد که همین عامل بسیار مشکل‌ساز بود؛ خوشبختانه  پس از تلاش‌های فراوان، دانشمندان زوریخ توانستند با کمک سلول‌های بنیادین سلول‌های عملکردی بتا را شبیه‌سازی کنند. آن‌ها سلول‌های بنیادی را از بافت‌های چربی بیماری 50 ساله بدست آوردند. در ابتدا آن‌ها سلول‌های بنیادی اندوژن را از باقی‌مانده بافت‌های چربی بیمار بدست آوردند. سپس، در محیطی آزمایشگاهی به کمک شبکه‌ای بسیار پیچیده از ژن‌ها با نرم‌افزار ژنتیکی توانستند الگویی از رشد عوامل دخیل در مراحل پرورش سلول‌های مشابه بتا را با کمک سلول‌های بنیادی بدست آورند.

در پایان پس از تلاش‌ها و آزمایش‌های فراوان، آن‌ها توانستند بدون تضعیف سیستم ایمنی بدن بیمار، انسولین را در بدن او ذخیره کنند و عملکرد از بین‌رفته سلول‌ها را دوباره به آن‌ها بازگردانند تا بتوانند مانند سابق انسولین طبیعی تولید کنند. نتایج این تحقیق باارزش و سودمند در مجله «ارتباطات طبیعی» منتشر شد که می‌تواند سنگ بنای پیشرفت‌های بعدی دیگر در زمینه درمان و مهار بیماری دیابت باشد.
برچسب ها: انسولین ، دیابت ، چاقی