کد خبر: ۱۰۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
شفا آنلاین>سلامت>یک پژوهش جدید نشان می‌دهد متفورمین که داروی رایجی برای دیابت است، می‌تواند خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را در زنان یائسه‌ای که دیابت نوع دو دارند، کاهش دهد.
به گزارش شفا آنلاین،  بر اساس این مطالعه، احتمال مرگ بر اثر سرطان در زنانی که دیابت نوع دو و سرطان داشتند در مقایسه با زنانی که سرطان داشتند اما مبتلا به دیابت نبودند، ۴۵ درصد بیشتر است؛ ولی خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در خانم‌هایی که سرطان داشتند و برای درمان دیابت خود متفورمین مصرف می‌کردند، همانند کسانی بود که دیابت نداشتند.

به گفته ژیهانگ گانگ، استاد موسسه سرطان Roswel- Park: «یافته‌های این بررسی می‌تواند در زنان یائسه‌ای که دیابت و سرطان دارند، شواهد بیشتری را به نفع مزایای استفاده از متفورمین نسبت به سایر درمان‌های ضد دیابت فراهم کند. اگرچه این تحقیق فقط بیانگر کشف این ارتباط است و ثابت نمی‌کند متفورمین از خطر مرگ ناشی از سرطان جلوگیری می‌کند یا آن را کاهش می‌دهد. نیاز به پژوهش‌های بیشتری جهت یافتن نقش احتمالی متفورمین در کاهش خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان وجود دارد.»

       این گزارش در ژورنال بین‌المللی سرطان چاپ شده است. متفورمین داروی خط اول در درمان دیابت نوع ۲ است. این دارو، حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش و مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد.

       این گروه تحقیقاتی اطلاعات حدود ۱۴۶۰۰۰ خانم یائسه ۵۰ تا ۷۹ ساله را بررسی کردند. این داده‌ها بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ جمع‌آوری شدند.

       پژوهشگران در این مطالعه بر روی دیابت نوع دو متمرکز بودند؛ بنابراین در تلاش برای حذف زنانی که دیابت نوع یک داشتند، آن‌ها اطلاعات هر شخصی را که پیش از ۲۱ سالگی مبتلا به دیابت تشخیص داده شده، حذف کردند. خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها مانند روده بزرگ و رحم نیز در خانم‌های یائسه و دیابتی، حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد بیشتر بود. به گفته محققان، احتمال بروز سرطان کبد و لوزالمعده در زنان بیش از دو برابر است. به گفته محققان بروز این کاهش خطر بستگی به استفاده از دارو برای مدت طولانی دارد.سپید
Everyday Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: