کد خبر: ۱۵۴۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 08
در گروه‌های سنی 45 تا 55 سال و 55 تا 65 سال، این رقم به 70 تا 75 درصد می رسد و نیز یادآوری کرد که شیوع اضافه وزن در همه‌ی گروه های سنی در بین خانم ها خیلی بیشتر از آقایان است
شفا آنلاین: طبق گفته‌های مدیر کل دفتر بهبود تغذیه‌ی جامعه‌ی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، کم‌تحرکی و تغییر الگوی غذایی در جامعه، منجر به ایجاد چاقی و اضافه وزن<Obesity and overweight> برای 60 درصد از مردم شده است.

به گزارش شفا آنلاین:زهرا عبداللهی درباره‌ی آخرین وضعیت اضافه وزن و چاقی در کشور گفت که وزارت بهداشت از طریق مطالعات مختلفی که معمولاً با پرسشگری، مصاحبه، اندازه‌گیری قد و وزن و توده‌ی بدنی (BMI) و حتی نمونه خون به صورت مقطعی انجام می‌شود، در همه‌ی سطح کشور از گروه‌های سنی مختلف نمونه‌ی آماری تهیه می‌کند. این آمارها و بررسی‌های کشوری در مقاطع زمانی سه ساله و پنج ساله انجام می‌شود.

او به عنوان نمونه‌ای از این مطالعات کشوری به مطالعه‌ی «عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر» اشاره کرد و توضیح داد که این مطالعه که اصطلاحاً به مطالعه‌ی استپس STEPS معروف است، به بررسی شیوع اضافه وزن و چاقی، فشار خون بالا و کلسترول بالا می‌پردازد و در همه‌ی کشورها با استانداردهای یکسان انجام می‌شود. در ایران نیز این مطالعه یک بار در سال 91 و پس از آن در سال 95 برای بررسی روند چاقی در کشور انجام شده است.

عبداللهی بر اساس مقایسه‌ی نتیجه‌ی این دو مطالعه گفت که شیوع چاقی در کشور افزایش پیدا کرده است تا جایی که به‌طور متوسط 60 درصد از افراد 15 تا 64 ساله گرفتار اضافه وزن و چاقی هستند.

او همچنین اضافه کرد که در گروه‌های سنی 45 تا 55 سال و 55 تا 65 سال، این رقم به 70 تا 75 درصد می رسد و نیز یادآوری کرد که شیوع اضافه وزن در همه‌ی گروه های سنی در بین خانم ها خیلی بیشتر از آقایان است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه‌ی جامعه، تغییر الگوی غذایی و کم تحرکی را دلیل اصلی اضافه وزن و چاقی دانست و گفت، بر اساس مطالعه‌ی انجام شده، 90 درصد مردم تحرک کافی ندارند که این مسأله در خانم‌ها آمار بالاتری نسبت به آقایان دارد و همچنین شاهد آمار مصرف بسیار مواد قندی و چربی و غذاهای سرخ شده و فست فودها و نیز مصرف پایین سبزی و میوه در میان مردم هستیم.

او مصرف سبزی و میوه را عامل پیشگیری از چاقی و بیماریهای قلبی و عروقی دانست که متأسفانه میزان این مواد در سبد غذایی مردم کاهش پیدا کرده است.

عبداللهی در ادامه توضیح داد که بیماریهای غیرواگیر، یعنی دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی و سرطان ها یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در کشور هستند و گفت که اولین علت بروز آنها در افراد تغییر الگوی مصرف غذایی و دومین علت آن کم‌تحرکی بدنی است.

او بر اهمیت توجه به اضافه وزن و چاقی تأکید کرد و افزود: خطر دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، سکته های قلبی و مغزی و سرطان های دستگاه گوارش با اضافه وزن و چاقی بیشتر می‌شود و با وجود آمار 60 تا 70 درصدی چاقی در بین مردم باید منتظر شیوع بیشتر این بیماری ها نیز باشیم.

 

این کارشناس امور تغذیه به تلاش وزارت بهداشت برای کاهش قند و نمک در اقلام خوراکی اشاره کرد و گفت، به عنوان مثال استاندارد کاهش قند نوشابه ها و آبمیوه‌ها تصویب شده است و به صنایع نوشابه سازی مهلت داده شده تا از اول شهریورماه سال جاری قند محصولات خود را 10 درصد کاهش دهند.

او در نمونه‌ای دیگر کاهش میزان نمک موجود در نان را یادآوری کرد و گفت: « برای کاهش نمک در نان خیلی تلاش کردیم؛ زیرا میزان نمک نان 2.3 درصد بود که یعنی مردم روزی 6 تا 7 گرم از نان نمک می گرفتند در حالیکه بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی باید در طول روز کمتر از 5 گرم نمک خورده شود.»

عبداللهی در ادامه افزود: مصوبه‌ی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای نمک کمتر از 1 درصد در نان و اجرایی شدن آن به کمک بازرسان بهداشت محیط در نانوایی‌ها گام بسیار بزرگی در حفظ سلامت مردم بوده است.

 مدیر کل دفتر بهبود تغذیه‌ی جامعه همچنین یادآور شد که ضروری است از یارانه‌ی محصولاتی مانند شکر و روغن کاسته شده و در مقابل به یارانه‌ی لبنیات، میوه و سبزی افزوده شود. عبداللهی گفت: وزارت بهداشت می تواند پیشنهادات خود را در این زمینه به بخش های مرتبط اعلام کند. همچنین باید تمهیدات لازم برای افزایش تحرک بدنی مردم اندیشیده شود و در مدارس و مهدهای کودک به افزایش امکان فعالیت بدنی توجه شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: