کد خبر: ۱۰۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه 60 درصد انواع سرطان ها قابل پیشگیری است گفت: باید ازطریق رسانه ها فرهنگ یادگیری و اراده را برای ارتقای بهداشت عمومی توسعه دهیم و از بهانه گیری و تنبلی در فعالیت هایی ازجمله ورزش پرهیز كنیم.

 به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز شنبه در همایش ملی سلامت در یزد افزود: نادانی و كم اطلاعی سبب بروز بیماری هایی از جمله دیابت می شود.
وی اظهار كرد: 60 درصد زنان و 40 درصد مردان در تهران اضافه وزن دارند كه اگر این سیر ادامه داشته باشد در آینده برای وزیران بعدی و اداره كنندگان حوزه بهداشت و درمان مصیبت خواهد شد، به طوری كه تا 30 سال آینده جمعیت سالمند كشورمان سه برابر و دیابتی ها دو تا 2.5 برابر افزایش خواهد یافت.
وی همچنین ادامه داد: طرح مراقبت سلامت به طور كامل در استان یزد اجرا شده و به ازای هر سه تا چهار هزار نفر یك مراقب سلامت فعال است كه همه بیماری های قابل پیش بینی را متذكر خواهد شد.
وی اضافه كرد: مسئولان و مردم از جمله سفیران سلامت با رفتار و همت خود می توانند با احترام تذكرهای لازم را در خصوص موارد مختلف از جمله وزن به اعضای خانواده و سایرین ارائه كنند.
وزیر بهداشت با اشاره به عوارض ناشی از بیماری دیابت تصریح كرد: باید نسبت به این بیماری شناخت مناسبی داشته باشیم و برای مبتلانشدن تلاش كنیم، چرا كه نزدیك به 75 درصد افرادی كه فكر می كنند قندشان كنترل است اشتباه می كنند.
قاضی زاده دو پیام اصلی همایش ملی سلامت در یزد را كنترل وزن و رژیم غذایی مناسب عنوان كرد و گفت: افرادی كه وزن خود را بین پنج تا هفت درصد كاهش دهند یا 150 دقیقه در هفته ورزش كنند 20 درصد كمتر به دیابت مبتلا خواهند شد.
وی افزود: ایرانیان به خصوص نسل جوان در مصرف غذا پرخوری یا بدخوری دارند و میزان كالری گرفته شده 35 درصد بیش از نیاز بدن آنها است و رفته رفته به بیماری مبتلا می شوند.
وی ادامه داد: ایرانی ها 74 سال عمر می كنند اما 63 سال از این دوران را زنده هستند و 11 سال دیگر با معلولیت سپری می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه پیشگیری بر درمان مقدم است و ضرورت دارد رعایت شود گفت: عامل 75 درصد مرگ و میرها بیماریهای غیرواگیر است.
قاضی زاده هاشمی با قدردانی از همه افرادی كه برای امر پیشگیری در كشور و در حوزه سلامت كه در آن مسئولیت مستقیم دارند تلاش می كنند افزود: در مجموعه بولتن هایی كه منتشر می شود به ائمه جمعه عزیز توصیه می شود كه در خطابه های خود مردم را به پیشگیری و رعایت بهداشت توصیه كنند.
وی با بیان اینكه پیشگیری جزئی از ایمان است افزود: اگر دستوات اسلامی را در مورد شیوه زندگی، خورد و خوراك و رفتار و اداب زندگی را رعایت كنیم دچار این همه گرفتاری نمیبشدیم بویژه در حوزه سلامت زیرا می دانیم كه عقل سالم در بدن سالم است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینكه اگر بهداشت را رعایت كنیم موفق خواهیم بود از همه دست اندركاران حوزه سلامت در این استان و بویژه استاندار و شورای عالی سلامت قدردانی كرد و گفت: امید داریم كه استان یزد در موضوعات مختلف پیشقدم است.
هاشمی خاطرنشان كرد: آمار بیماری دیابت در استان یزد بیشتر از متوسط كشوری است و در رده سنی بالای 20 سال دو برابر كشور است و لذا مردم این خطه باید رعایت كنند.
این مسئول اضافه كرد: امید است از فرصتی كه دولت در این بخش فراهم كرده همه ایرانیان و از جمله مردم یزد استفاده كنند و در بخش بهداشت اهتمام جدی نمایند.
همایش سلامت با عنوان غلبه بر دیابت با حضور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ، مسئولان این وزارتخانه و مسئولان استانی در دانشگاه شهید صدوقی یزد برگزار شد.
در این همایش از برگزیدگان حوزه سلامت كشور قدردانی شد.
برچسب ها: همایش ، ملی ، دیابت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: