کد خبر: ۱۵۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 02
مینیسک دو نوارC شکل از غضروف هستند که بین استخوانهای مفصل زانو قرار دارند. هدف آنها کاهش اصطکاک بین ساختارها، در هنگام حرکت زانو و تحمل نیرو است. ا

پارگی مینیسک
شفا آنلاین:مینیسک دو نوارC شکل از غضروف هستند که بین استخوانهای مفصل زانو قرار دارند. هدف آنها کاهش اصطکاک بین ساختارها، در هنگام حرکت زانو و تحمل نیرو است.


به گزارش شفا آنلاین:اگر چه این نوارها قوی هستند اما با این حال میتوانند پاره شوند.پارگی مینیسک معمولاً در طول فعالیتهای ورزشی و یابراثر تصادف جادهای رخ میدهد. به غیر از پارگی، التهاب قابل توجهی در ساختار اطراف آنهانیز وجود خواهد داشت.

علائم
- احساس ترکیدن زانو که ممکن است صدای آن همیشه قابل شنیدن نباشد.
- درد و سفتی در هنگام صاف کردن پا
- تورم مفصل زانو
- در پارگیها شدید ممکن است مفصل قفل شود.

مشکلات غضروفی
غضروف مفصلی، در انتهای استخوانهای درگیر در مفصل هستند. این غضروفها از استخوانها محافظت میکنند و باعث کاهش اصطکاک آن میشود و مانند یک ضربهگیر عمل میکند. غضروفها برای مقابله با فرسودگی و استهلاک، نیاز دارند در طول عمر خود مداوم بازسازی شوند. با این حال، گاهی غضروف مفصلی فرسوده و مستهلک میشود. فرسودگی غضروف در بیماری استئوآرتریت مشاهده میشود که این بیماری بیشتر افراد مسن را تحت تأثیر قرار میدهد. عاقبت غضروف ترک میخورد و قطعات آن پاره میشوند. پارگی غضروف در زانو بر اثر وارد شدن یک آسیب شدید به زانو، ایجاد میشود و ممکن است در هر سنی رخ دهد.

علائم
- احساس درد درحین و یا بعد از فعالیت بدنی
- احساس ساییده شدن زانو گاهی همراه با یک صدای تیز و دلخراش
- سفتی و کاهش انعطافپذیری زانو
- برآمدگی سفت در داخل و اطراف مفاصل (اسپرز یا خار استخوانی)

مشکلات رباط
رباطها، نوارهای ضخیمی از بافتها هستند که به مفصل ثبات و استحکام میبخشند. انواع مختلفی از رباطها در زانو وجود دارند که عبارتند از: رباط کشکک (پاتلار)، رباط متوازیو رباط صلیبی (عقبی، جلوییو داخلی). این رباطها میتواند دچار کشیدگی شده و حتی پاره شوند. هنگامی که این رباطها تحت تأثیر قرار دارد، زانو دیگر ثبات قبلی خود را ندارد. این حالت باعث میشود که استخوانها به طور غیرطبیعی به یکدیگر مالیده شوند و در صورتی که چندین مفصل به طور همزمان پاره شود حتی میتواند منجر به دررفتن استخوانها شود.

علائم
- زانو درد
- تورم زانو
- خم شدن زانو در زمان ایستادن یا راه رفتن

پزشک آنلاین

دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: